Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Ali Shahandeh nookabadi
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Somayeh Fathalikhani
سمیه فتحعلیخانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Coordination of supply chain with one manufacturer and two competing retailers after cost and demand disruptions
In this study, We investigated the coordination mechanism for a supply chain with one manufacturer and two competing retailers when the demands and the production cost of the manufacturer are disrupted. This differs from conventional supply chain coordination models under a static case. We considered the scenario of the problem that retailers bear deviation costs; the supply chain is to be coordinated by a linear quantity discount schedule. In this case, It was discussed how the supply chain is coordinated, and how it differs from the original planned scheme. Some interesting managerial observations were obtained ; for example, the discount slope is unchanged when the value of linear combination of cost and demand disruptions are small, and If the value of above linear combination are small for a retailer, then he should keep the original order quantity, although the other retailer may order a different quantity. The case when the manufacturer cannot timely react to the disruptions and she should keep the original mechanism, in that case the equilibrium strategies of the retailers were investigated. To illustrate the theoretical results, a numerical example was also given. Keywords: Coordination mechanism; Supply chain management; Disruption management; Game theory
در دو دهه اخیر اهل علم و فن، مدیریت زنجیره تامین را مورد توجه زیادی قرار داده اند. جهانی سازی، افزایش رقابت، کاهش فاصله مابین محصولات از لحاظ کیفیت و عملکرد، محیطهای دانشگاهی و صنعت را به تفکر مجدد در مورد مدیریت کاراتر و موثرتر عملیات مجبور کرده است. از آنجا که مدیریت زنجیره تامین، همه شرکت ها و سازمان هایی که در ارائه یک محصول به مشتری اثرگذار می باشند را بصورت یک سیستم جامع می نگرد، برای کاهش هزینه و افزایش سطح خدمت در ارائه محصول و خدمت به مشتری هماهنگی بین اعضا مورد توجه ویژه قرار گرفته است. لذا یکی از وظایف اصلی مدیریت زنجیره تامین، یافتن مکانیزم مناسب هماهنگی روابط بین اعضاء برای رسیدن به ماکزیمم سود می باشد. در این تحقیق مکانیزم هماهنگ سازی برای یک زنجیره تامین متشکل از یک تولید کننده و دو خرده فروش رقیب، زمانی که تقاضای بازار و هزینه تولیدی تولید کننده دچار تغییرات غیرمنتظره می شوند، بررسی شد. یکی از ویژگی های مدل پیشنهادی که باعث تمایز این مدل از سایر مدل های گذشته می شود، تحمیل هزینه های ناشی از این تغییرات به خرده فروشان و طراحی مکانیزم هماهنگ سازی با استفاده از طرح تخفیف مقداری عمده فروشی خطی می باشد. تغییرات ناگهانی و غیرمترقبه پارامترهای مدل، هزینه هایی را ایجاد می کند که قبلاًً وجود نداشته اند، لذا جهت دستیابی به مدیریت کارای زنجیره تامین، این چنین هزینه های تغییر بایستی به درستی در نظر گرفته شوند تا زنجیره تامین به سود بیشینه خود دست یابد.. در این مدل شرایطی که تحت آن زنجیره تامین هماهنگ سازی می شود، توسعه داده شد و چگونگی تاثیرات ممکن این تغییرات روی مدل مشخص گردید. همچنین استراتژی های خرده فروش ها، زمانی که تولید کننده قادر به عکس العمل به موقع نسبت به این تغییرات نمی باشد، بررسی شد. پس از بررسی نشان داده شد، در صورتی که اندازه ترکیب خطی میزان تغییر در تقاضای بازار خرده فروشان و هزینه تولیدی زیاد باشد، آنگاه شیب تخفیف بدون توجه به میزان تغییرات صورت گرفته ثابت می ماند. همچنین اگر اندازه این ترکیب خطی کوچک باشد، جهت اجتناب از هزینه انحراف تولید، حفظ مقادیر اولیه برای زنجیره تامین بهینه است. نتایج حاصل نیز به کمک یک مثال عددی بیان گردید. کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تامین، مدیریت تغییر ، تئوری بازی ها، مکانیزم هماهنگ سازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی