Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad KermanPour,Saeed ZeiaeiRad,MohammadReza Toroghinejad
احمد کرمانپور (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد مشاور) محمدرضا طرقی نژاد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Siamak Gharedaghi
سیامک قره داغی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Mechanical - Thermal Numerical Simulation of Section Rolling of Structural Steel Rods
In this research, the rod rolling line of Kousar mill that produces structural steel rods was simulated in terms of mechanical and thermal characteristics. The commercial finite element code ABAQUS 6.5 was used for this purpose and campared with the temperature of the surface of the steel rod was experimentally measured using a pyrometer throughout the whole rolling line, power of motors and experimental results of other researchers. The thermo-mechanical simulation results achieved showed a good agreement with the experimentally measured data as well as other published results. Stress distribution, principal stresses hydrostatic stress and strain in the deformation zone and the temperature distributions in the interpass and deformation zone, force and power of motors, and effect of friction on of mechanical and thermal characteristics were discussed. The results of this research show that temperature in the centre of slab will increased because of thickness and severe deformation. This model showes undesirable effects of friction on mechanical and thermal characteristics. Using this model,the power and force for rod rolling in various calibres was calculated. Camparing these results with analytical results show that results of this model have better agreement with experimental results.
: در این تحقیق خط نورد میلگرد فولادهای ساختمانی کارخانه کوثر گروه ملی صنعتی فولاد ایران از جنبه های مکانیکی و حرارتی شبیه سازی و تحلیل شد. بدین منظور از نرم افزار المان محدود ABAQUS 6.5 استفاده شده و نتایج بدست آمده با اطلاعات دمایی اندازه گیری شده و توان موتورهای خط و نیز نتایج تجربی دیگر محققان مقایسه گردید. این مقایسه توافق خوبی بین نتایج حاصل از شبیه سازی با نتایج تجربی نشان داده است. توزیع تنش، تنش های اصلی، تنش هیدرواستاتیک و کرنش در منطقه تغییر شکل، توزیع درجه حرارت در منطقه تغییر شکل و بین قفسه ها، توان و نیروی موتورها و اثر اصطکاک بر متغیرهای حرارتی و مکانیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در مرکز شمش به دلیل ضخامت زیاد و تغییر شکل شدید، خصوصا در قفسه های مرحله خشن کاری، درجه حرارت شمش ممکن است حتی افزایش پیدا کند. همچنین بررسی کانتورهای توزیع دما نشان می دهند که توزیع درجه حرارت در کالیبرهای دایره ای بسیار یکنواخت تر از کالیبرهای بیضوی است. مدل حاضر نشان دهنده اثرات نامطلوب ضریب اصطکاک بر پارامترهای مکانیکی و حرارتی می باشد. با استفاده از این مدل توان و نیروی لازم برای نورد را در کالیبرهای مختلف محاسبه گردید. مقایسه نتایج حاصل با روشهای تحلیلی صحت بیشتر نتایج مدل حاضر را نشان می دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی