Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Shamanian esfahani,Masoud Atapoor
مرتضی شمعانیان اصفهانی (استاد راهنما) مسعود عطاپور (استاد راهنما)
 
STUDENT
Fatemeh Bodaghi
فاطمه بداغی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Evaluation of uniform corrosion and stress corrosion cracking resistance of Al5083 gas-metal arc weldments
The influence of number of welding passes on the corrosion behavior of the Gas Metal Arc weldments of aluminium 5083 alloy was investigated. For this purpose, the samples with single, double and triple passes were fabricated using ER5183 as filler metal. The microstructure of different welds was investigated byoptical microscopy and scanning electron microscopy. Also, the hardness profiles were determined using microhardness tests. The corrosion behavior of the base metal and welds was investigated by conducting immersion test, Tafel polarization and slow strain rate test (SSRT) in 3.5% NaCl solution. The result indicated that the welds including a dendritic structure. The dendrite arm spacing increased by increasing the number of passes. Based on the immersion and Tafel polarization tests, the double passes sample revealed superior corrosion behavior among other welds. SSRT results showed that the base alloy had the best SCC behavior by ultimate tensile strength of about 366.5 MPa. Elongation and area reduction measurements after SSRT indicated that the base alloy exhibited more ductile behavior in 3.5% NaCl solution in comparison with the welds. Furthermore, the SEM studies of the fracture surfaces of different samples showed the dimple mode which was the characterization of ductile fracture. However, some semi-cleavage were observed in the fracture surfaces of the welds.
در این پژوهش تاثیر تعداد پاس جوشکاری بر خواص خوردگی مقاطع جوش قوسی فلز-گاز (GMAW) آلیاژ آلومینیم کارشده 5083 مورد ارزیابی قرار داده شده است. کاربرد این آلیاژ در صنعت و لزوم اتصال‌دهی ورق‌های این آلیاژ، ضرورت مطالعه‌ی بهترین روش اتصال‌دهی را جهت بهبود خواص خوردگی آشکار می‌سازد. اگرچه اتصال‌دهی با انواع روش‌ها در حالت جامد و ذوبی برای این آلیاژ مورد توجه قرار داده شده است اما جوشکاری ذوبی چند پاسه این آلیاژ با متداول‌ترین روش صنعتی اتصال‌دهی آن یعنی روش جوشکاری قوسی فلز-گاز (GMAW) کمتر مورد مطالعه قرار داده شده است. لذا نمونه‌هایی با یک، دو و سه پاس جوشکاری تهیه و مورد بررسی قرار داده شد. تمام شرایط جوشکاری برای هر سه نمونه یکسان در نظر گرفته شد و تنها متغیر مورد نظر، تعداد پاس جوشکاری است. جوشکاری نمونه‌ها با استفاده از فلزپرکننده‌ی ER5183 انجام شد. بعد از مطالعات ریزساختاری توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی و تعیین ریزسختی نواحی مختلف نمونه‌ها، رفتار خوردگی مقاطع جوشکاری شده و آلیاژ پایه با به کارگیری آزمون‌های غوطه‌وری، پلاریزاسیون تافل و نرخ کرنش آهسته (SSRT) در محلول NaCl %5/3 مورد ارزیابی قرار داده شد. نتایج بدست آمده حاکی از تشکیل ساختار دندریتی در فلزات جوش وافزایش فاصله بین بازوهای دندریتی با افزایش تعداد پاس جوشکاری است. بر اساس نتایج آزمون غوطه‌وری و پلاریزاسیون تافل، مقادیر کاهش وزن کمتر از 5- 10 × 2 گرم بر سانتی‌مترمربع بعد از 24 ساعت غوطه‌وری در محلول NaCl %5/3 و چگالی جریان خوردگی معادل (A/cm 2 µ) 6- 10 × 087/0 در همان محلول برای نمونه‌ی جوشکاری شده با دو پاس مؤید رفتار خوردگی نسبتا بهتر آن نمونه می‌باشد. این در حالی است که آلیاژ پایه کاهش وزن معادل 5- 10 × 4/7 گرم بر سانتی‌متر مربع و چگالی جریان خوردگی برابر (A/cm 2 µ) 6- 10 × 156/0 دارد. نتایج SSRT بیانگر بهینه بودن رفتار خوردگی تنشی آلیاژ پایه با استحکام کششی نهایی معادل 5/366 مگاپاسکال، نسبت به فلزات جوش می‌باشد. مقادیر درصد ازدیاد طول و کاهش سطح مقطع در SSRT مؤید رفتار نرم‌تر آلیاژ پایه نسبت به نمونه‌های جوشکاری شده در محلول NaCl %5/3 می‌باشد. شایان ذکر است که بررسی سطوح شکست نمونه‌ها پس از SSRT نشان داد که سطوح شکست همه نمونه‌ها شامل دیمپل است که مشخصه شکست نرم آلومینیم می‌باشد. اما در نمونه‌های جوشکاری شده سطوح شکست شبه کلیواژ هم دیده می‌شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی