Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmood Monir-vaghefi,Ahmad Saatchi
سیدمحمود منیرواقفی (استاد راهنما) احمد ساعت چی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Fakhari
مهدی فخاری خراجانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Deposition and characterization Electroless Ni-P hybrid coating on stainless steel
Nickel-phosphorus electroless coatings has beenused in gas and oilindustries, electronics, chemical, automotive industry, aircraft industry and mining. The most prominent characteristics of electroless are excellent resistance to corrosion and wear, especially in environments containing H 2 S and CO 2 , excellent mechanical and adhesion properties. Therefore, in this study, electroless nickel-phosphorous was used to coat 316-L stainless steel substrate with variable phosphorous content. The impact of different layers of the coating, the production process and heat treatment on the microstructure, microhardness, coating adhesion, friction coefficient and tribological properties of the coatings was investigated to improve wear resistance, increase hardness and adhesion. The results showed that heat treatment at 400 ° C for 1 hour will transform amorphous phase to nanocrystalline form. After heat treatment at 400 ° C hardness of the coatings were considerably increased so that microhardness of the sample with layers low P / medium P / high phosphorus increased from 385 to 893 Hv 0.1 . The blasting considerable increased adhesion of the coating to the substrate and also heat treatment increased the adhesion, but its impact is less than sandblasting. Test results showed the best sample for wear properties and reduced loose weight was typical heat treated at 400 ° C three-layer low P / medium P / high phosphorus coating which producedin hybrid method and had high micro-hardness between samples. friction coefficient results shown that high phosphorus layer coating reduces surface friction coefficient (friction coefficient of 0.23) Keywords: Electroless, Hybrid Coatings, Microhardness, Wear, Friction Coefficient. Deposition and characterization Electroless Ni-P hybrid coating on stainless steel
در این تحقیق از پوشش الکترولس نیکل-فسفر با لایه‌های متفاوت با درصد فسفر متغیر روی زیرلایه فولاد زنگ نزن L-316استفاده شد. تاثیر لایه‌های مختلف پوشش،نوع پوشش (پله‌ای یا پیوسته) و عملیات حرارتی بر ریزساختار، ریزسختی، چسبندگی پوشش، ضریب اصطکاک و رفتار تریبولوژیکی پوشش‌ها با هدف بهبود مقاومت سایشی، افزایش سختی و چسبندگی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند عملیات حرارتی نمونه‌ها در دمای 400 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت باعث تبدیل فاز آمورف زمینه به نانوکریستالی شده و تشکیل فازهای فسفید نیکل می‌شود.پس از عملیات حرارتی پوشش‌ها در دمای 400 درجه سانتی‌گراد، سختی نمونه‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت به‌طوری که سختی پوشش الکترولس سه لایه فسفر پایین/فسفر متوسط/فسفر بالا از 385 ویکرز به 893 ویکرز رسید. همچنین سند بلاست کردن زیرلایه و عملیات حرارتی پوشش سبب افزایش قابل ملاحظه چسبندگی پوشش‌ها به زیرلایه شده ولی تاثیر عملیات حرارتی کمتر از سندبلاست است. نتایج آزمون سایش و کاهش وزن نمونه‌ها نشان داد که بهترین پوشش از نظر کمترین نرخ سایش، نمونه سه لایه فسفر پایین/فسفر متوسط/فسفر بالا پوشش‌دهی شده به روش هیبریدی و عملیات حرارتی شده در 400 درجه سانتیگراد است که دلیل آن می‌تواند ریزسختی بالای این نمونه باشد. با توجه به نتایج نمودارهای ضریب اصطکاک مشاهده شد وجود لایه فسفر بالا در سطح پوشش‌ها باعث کاهش قابل ملاحظه ضریب اصطکاک می‌شود (ضریب اصطکاک 23/0). کلمات کلیدی: الکترولس ، پوشش هیبریدی، ریزسختی، سایش، ضریب اصطکاک.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی