Skip to main content
SUPERVISOR
Fatallah Karimzadeh,Kaivan Raissi
فتح اله کریم زاده (استاد راهنما) کیوان رئیسی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farjad Ghasemi
فرجاد قاسمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
In this research, the structure of weld zone of 316L steel during friction welding process and its corrosion behavior is studied. For this purpose, the process parameter such as time and pressure were considered as variable parameters in welding and their effects on microstructure, mechanical and corrosion behavior were studied. First, samples were welded and then, they were characterized by metallographic test, X-ray diffraction, scanning electron microscopy, energy dispersive spectrometry and ferritoscopic test. Also, to study the mechanical properties of samples tensile strength test and microhardness test were done. Corrosion behavior of samples was studied by dynamic polarization potential. All the test were done in 3.5% sodium chloride solution. Microstructure studies showed that obtained welded samples have complete joint and all the samples have finer microstructure in weld zone than base metal. Also, by increasing the pressure from 40 to 60 MP and friction time from 4 to 8 seconds, grains size in weld zone increased from average size of 1.5 to 2.9 micrometer, in addition to increasing the amount of ferrite in structure. Results of microhardness test also showed the hardness of weld zone than base metal increased of 255 to 275 HV. Moreover, results of tension test showed that tension properties of weld samples are close to the base metal. Furthermore, results of corrosion test indicated that corrosion properties are weakened due to the finer grain and increasing ferrite fraction in welded samples than base metal. Keywords : 316L Austenite Stainless Steel, Friction Felding, Mechanical Properties, Microstructure, Corrosion Properties, Friction Time and Pressure.
در این تحقیق ساختار منطقه جوش فولاد L316 حین فرآیند جوشکاری اصطکاکی و رفتار خوردگی آن مورد ارزیابی قرارگرفته است. بدین منظور دو پارامتر زمان و فشار اصطکاکی به عنوان پارامترهای متغیر در جوشکاری و تاثیر آنها بر خواص ریزساختاری، مکانیکی و خوردگی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا نمونه ها جوشکاری شدند و سپس برای بررسی ریزساختار، نمونه ها توسط آزمایش متالوگرافی و پراش پرتو ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف‌سنجی انرژی پرتو ایکس و آزمون فریت سنجی مورد مطالعه قرار گرفتند. هم چنین به منظور بررسی خواص مکانیکی نمونه، آزمایش استحکام کششی و ریزسختی سنجی بر روی آنها انجام پذیرفت. رفتار خوردگی نمونه ها با استفاده از آزمون پلاریزاسیون پتانسیودینامیک و غوطه وری بررسی شد. همه آزمون ها در محلول کلرید سدیم 5/3 درصد انجام شد. نتایج حاصل از ریزسختی سنجی نیز افزایش سختی ناحیه جوش را نسب به فلز پایه نشان داد. نتایج آزمون کشش نشان داد که خواص کششی نمونه های جوش نزدیک به فلز پایه هستند. نتایج حاصل از آزمون خوردگی نیز نشان دهنده این امر بود که به دلیل ریزدانه تر شدن و افزایش حجم فریت در نمونه های جوشکاری شده نسبت به فلز پایه خواص خوردگی تضعیف گردیده اند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی