Skip to main content
SUPERVISOR
Behzad Niroumand,Morteza Shamanian esfahani
بهزاد نیرومند (استاد راهنما) مرتضی شمعانیان اصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maad Soltani
معاد سلطانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مواد
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

improvement of Surface Properties of AZ31B Magnesium Alloy by Surface compositing using Friction – Stir Processing (FSP)
In this study, surface compositing of AZ31B magnesium alloy has been investigated using friction stir processing using diverse fillers such as Carbon Nano Tube and Alumina nano particles. Studied parameters were rotation speed (550-1500 rpm), transverse speed (12-44 mm/min), number of passes (1-4), type of filler (CNT, Geraphen, Graphite, Alumina and mixtures of CNT and Alumina), and the weight percent of filler (0-4%). Microhardness, optical metallography, field emission scanning electron microscopy, energy dispersive spectroscopy analysis, tensile and shear-punch tests, XRD analysis, and pin-on-disk wear tests were employed for characterizations of the samples. In the first phase, FSP parameters were investigated and optimized and the accurate range for weight percent of CNT was distinguished. The response in this stage was the hardness of nugget. In phase two, design of experiments (DOE) technique was implemented and investigated ranges became more limited, leading to more precise optimization. ANOVA table for both responses were plotted and the confirmations test were done. Optimized conditions were 24 mm/min, 660 rpm, 4 wt%, and 3 passes by which the responses were 85 Vickers in nugget hardness and 10.2 mg in weight loss. Introduced models predicted the responses well and actual values were very near to the predicted ones. In the third phase the type of filler was changed and four types of fillers (CNT, Graphen, Alumina nano particles, and Graphite) and two hybride types (mixture of CNT and Alumina nano particles) were used. The result showed that the wear and mechanical properties of the sample containing CNT was similar to those of the hybrid sample containing CNT/nano Alumina (2:1 weight ratio). In the fourth phase, the optimized samples in previous phase were characterized. Metallographic studies indicated severe grain refinement in the samples by the grain size reaching to about 2 µm. Wear mechanisms in the samples were a mixture of adhesive, abrasion, oxidation and delamination wear. Tensile fracture represented significant grain refinement and appropriate distribution of particle in the matrix and dimple rupture was the general type of fracture. Sear-punch tests showed 20% increase in shear strength and 10% decrease in elongation. Ultimate tensile strength in nugget zone of the optimized sample was approximately 255 MPa in comparison to 215 MPa for the raw sample. XRD analyses indicated production of no new phase during the process. Key words: Friction Stir Processing, AZ31B Magnesium Alloy, Surface compositing, Carbon Nano Tube, Nano Alumina, Characterization.
در این تحقیق به بررسی کامپوزیت سازی سطح آلیاژ منیزیم AZ31B با پرکننده های نانولوله کربنی، نانو ذرات آلومینا، گرافن و گرافیت به روش اصطکاکی - اغتشاشی (FSP) پرداخته شد. پارامترهای مورد بررسی عبارت بودند از سرعت چرخش (rpm 1500-550)، سرعت پیشروی (mm/min 44-12)، تعداد پاس ها (4-1)، نوع تقویت کننده (نانو لوله کربنی، گرافن، گرافیت، نانوآلومینا و مخلوط هیبریدی) و کسر وزنی تقویت کننده (% 4-0). از آزمایش ریزسختی سنجی، متالوگرافی نوری، میکروسکوپ الکترونی نشر میدانی، طیف سنجی تفرق انرژی، آزمایش کشش، آزمایش سوراخ کردن برشی، آنالیز پراش اشعه ایکس و سایش پین بر روی دیسک خشک برای مشخصه یابی نمونه های تولیدی استفاده شد. این تحقیق در چهار فاز مجزا انجام شد. در فاز اول به بررسی پارامترهای FSP و بهینه سازی آنها و سپس به مشخص کردن محدوده مناسب درصد وزنی CNT برای مرحله بعدی پرداخته شد. جواب مورد بررسی در این مرحله سختی ناگت بود. در فاز دوم از روش طراحی آزمایش سطح پاسخ استفاده شد و محدوده های مورد بررسی محدودتر شدند تا بهینه سازی به طور دقیق تری انجام شود. مدل سازی بر اساس دو پاسخ سختی ناگت و کاهش وزن ناگت در آزمایش سایش انجام شد. جدول آنالیز واریانس برای هر دو پاسخ رسم و آزمایش تاییدیه انجام شد. نتایج بهینه سازی شرایط mm/min 24، rpm 660، 4% وزنی CNT و 3 پاس را به عنوان شرایط بهینه با سختی ناگت حدود 85 ویکرز و کاهش وزنmg 2/10 معرفی کردند. مدل های ارائه شده به خوبی نتایج را پیش بینی کردند و نتایج واقعی با پیش بینی ها بسیار نزدیک بود. هر دو مدل غیرخطی و انحنا دار بودند. در فاز سوم با ثابت نگه داشتن سایر پارامتر ها، به تغییر نوع پرکننده پرداخته شد و از چهار پرکننده (نانو لوله کربنی، گرافن، نانو ذره آلومینا، گرافیت ذره ای) و دو حالت هیبریدی (از نانو لوله کربنی و نانوآلومینا) استفاده شد. نتایج نشان داد که خواص سختی و سایشی نمونه نانو لوله کربنی دار با نمونه هیبریدی نانو لوله کربنی/نانو آلومینا (نسبت وزنی 2:1) تقریباً مشابه است. در فاز چهارم به مشخصه یابی نمونه های فاز سوم پرداخته شد. در ادامه پروفیل سختی نمونه بهینه (حاصل از فاز سوم) ارائه شد. تصاویر متالوگرافی حاکی از ریزدانگی شدید نمونه بهینه و اندازه دانه در نمونه بهینه در حدود 2 میکرون بود. مکانیزم های سایش در نمونه بهینه ترکیبی از سایش اکسنده، چسبنده و خراشان تشخیص داده شد. سطوح شکست نمونه کشش حکایت از ریزدانگی شدید و توزیع مناسب ذرات در زمینه داشت و حالت کلی شکست نرم بود. آزمایش سوراخ کردن برشی افزایش حدود 20% مقاومت به برش و 10% کاهش ازدیاد طول را نشان داد. استحکام نهایی کششی در منطقه ناگت در حدود MPa 255 در مقایسه با MPA 215 نمونه خام بود. آنالیز تفرق اشعه ایکس تشکیل فاز جدیدی را نشان نداد. کلمات کلیدی فرایند اصطکاکی - اغتشاشی ، آلیاژ منیزیم AZ31B، کامپوزیت سازی سطحی، نانو لوله کربن، نانو آلومینا، مشخصه یابی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی