Skip to main content
SUPERVISOR
Ebrahim Ghasemivarnosfaderani,Masoud Cheraghi
ابراهیم قاسمی (استاد مشاور) مسعود چراغی سیف آباد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Ahmadi
علی احمدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
The issue of tunneling has long been of interest to mankind and one of the options to reduce the distance of roads, access to difficult areas, create shelters and access to the ground. There are different types of tunnels and its drilling methods vary according to the use of the tunnels. Today, most tunnels are drilled with mechanized methods that are faster, safer, easier, and more economical and practical. One of the important points in using Mechanical Excavation method in tunneling is to correctly predict the performance or in other words to predict the progress of the Tunnel Boring Machine. Predicting and estimating the progress of tunnels and drilling machines is very important in tunnel construction projects. Accurate estimation of tunnel progress leads to accurate estimation of tunnel construction time and subsequent estimation of tunnel construction costs. One of the well-known and practical indicators in the progress of the Tunnel Boring Machine is the Field Penetration Index (FPI). Various studies have been conducted to predict and estimate the Field Penetration Index and various relationships have been presented by renowned researchers around the world. In the present study, an attempt has been made to develop relationships for predicting and estimating the Field Penetration Index. Using 4 methods of C RT, M5P, CUBIST and GEP, which are a subset of Supervised Learning Methods, models were developed to predict the Field Penetration Index and the efficiency and validity of the developed models compared to similar global models. It was evaluated and finally concluded that Supervised Learning Methods can accurately predict the Field Penetration Index for the Tunnel Boring Machine.
مبحث تونلسازی از دیرباز مورد توجه بشر بوده و یکی از گزینه های کاهش مسافت راهها، دسترسی به مناطق صعب العبور، ایجاد جان پناه و دسترسی به زیر سطح زمین بوده است. تونلها انواع مختلفی دارند و روش های حفاری آن هم متناسب با کاربری تونل ها متفاوت است. امروزه اکثر تونل ها با روش های مکانیزه حفر می شوند که هم سریعتر، ایمن تر و کاربردی ترو هم اقتصادی تر و کابردی تر اجرا می شود. یکی از نکات مهم در استفاده از روش حفاری مکانیزه در تونل سازی،پیش بینی درست عملکرد یا به عبارتی پیش بینی میزان پیشروی ماشین حفار می باشد. پیش بینی و تخمین میزان پیشروی تونل و ماشین حفار اهمیت بسیار زیادی در پروژه های تونل سازی دارد. تخمین دقیق پیشروی تونل منجربه تخمین دقیق زمان اجرای تونل و متعاقبا برآورد هزینه های تونل سازی می شود. یکی از شاخص های معروف و کاربردی در پیشروی ماشین حفار، شاخص نفوذ میدانی(FPI) می باشد. مطالعات گوناگونی در زمینه پیش بینی و تخمینشاخص نفوذ میدانی انجام شده و روابط گوناگونی نیز توسط محققین بنام سراسر دنیا ارائه شده است. در تحقیق حاضر نیز تلاش شده استتا روابطی برای پیش بینی و تخمین شاخص نفوذ میدانی توسعه داده شود.با استفاده از 4روش C RT ،M5P ،CUBISTو GEPکه زیر مجموعه ای از روش های یادگیری نظارت شده می باشند به توسعه مدل هایی برای پیش بینی شاخص نفوذ میدانی پرداخته شد وکارایی و اعتبار مدل های توسعه داده شده در مقایسه با مدل های مشابه جهانی ارزیابی و بررسی شد و در نهایت نتیجه گیری شد که روش های یادگیری نظارت شده می توانند با دقت بسیار خوبی شاخص نفوذ میدانی برای ماشین حفار تمام مقطع را پیش بینی کنند

ارتقاء امنیت وب با وف بومی