Skip to main content
SUPERVISOR
Raheb Bagherpour,Seyedhadi Hoseinie
راحب باقرپور (استاد مشاور) سید هادی حسینی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Rahimi
علی رحیمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Investigation of the Wear Factors and Extension of Dump Trucks’ Tire Life in Sangan Iron Ore Mine
In Iran off the road tires are important in comparison to global mines. productivity and political issues make the importance of OTR tires in Iran's mines clearly evident. Changes in load capacity along with speed to reach production can affect the internal temperature in the tires. Increasing the internal temperature in the tire with increasing speed and load capacity in the trucks is obvious, but research on amount of overload Due to effect of ambient temperature in different seasons provide a speed limitation. Different operational conditions, changes in loading, speed and different air pressure cause the temperature of the tire. Recommenede inflation pressure from companies is reliable in normal condition and due to variations in operational conditions it is necessary to examine the relationship of the internal temperature to the appropriate internal pressure in each mine. Past studies have highlighted the importance of internal temperature in tires, wear rates, optimal wind pressure, ramp surface maintenance and trucks as issues affecting the failure of mineral tires. Case studies and monitoring of temperature, pressure, and wear rate of rubber in the Tous Fleet route have been conducted. The company is responsible for loading and hauling 14 Turks, 60 tons and 6 Komatsu 90 tons at Sangan Iron Ore Mine. According to studies on the tires of this fleet, the internal temperature is in the range of 45 to 55 degrees Celsius due to the variety of tires. The capacity of 80 tonnes and wind pressure of psi95 to psi115 due to the variety of tires in Komatsu trucks were defined as the optimum conditions and it was found that the optimal wind pressure in pneumatic tires was 120 psi. Finally, factors affecting tire failure were presented under the cause
در معادن روباز، هزینه سوخت مصرفی و لاستیک کامیونها، بخش عمدهای از هزینههای تولید را تشکیل میدهد. در ایران به دلیل در دسترس بودن سوخت ارزان، هزینه لاستیک همواره به طور چشمگیری چالشآفرین بوده و از دغدغههای اصلی ناوگان کامیونهای معدنی به شمار میآید. لذا، بررسی عوامل سایش و افزایش عمر مفید لاستیکها میتواند کمک شایان توجهی به کاهش هزینههای تولید در معادن روباز کشور نماید. سایش لاستیک در معادن از چهار دسته از عوامل شامل شرایط راه و رمپهای معدن ، عوامل مربوط به طراحی و سلامت کامیون، شرایط محیطی و عوامل عملیاتی تأثیر میپذیرد. در میان عوامل کنترلی سلامت لاستیک، عامل دما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. افزایش دمای داخلی در لاستیک همراه با افزایش سرعت و ظرفیت باربری در کامیون ها امر طبیعی است اما تعیین در مقدار اضافه بار مجاز و حداکثر سرعت مجاز با توجه به دمای محیط و شرایط رمپ از مهمترین عوامل کنترل و مدیریت مصرف لاستیک به شمار میآید. فشار باد ارائه شده توسط شرکتهای تولید کننده لاستیک بعنوان یک مرجع استاندارد استفاده میشود ولی با توجه به تغییرات شرایط معدنکاری لازم است ارتباط دمای داخلی و فشار داخلی مناسب در هر معدن مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس مطالعات گذشته کنترل دمای لاستیک یکی از راهکارهای مؤثر کنترل سایش و افزایش عمر مفید آن به شمار میآید. در این پایان نامه تلاش شده است تا در ناوگان کامیونهای 60 و 100 تنی شرکت طوس مسیرکه در مجتمع معادن سنگ آهن سنگان مشغول تولید میباشند، عوامل موثر بر سایش لاستیک از جمله میزان بار، میزان سرعت، میزان باد لاستیک و شرایط بارگیری مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد. طبق مطالعات صورت گرفته بر روی لاستیک های این ناوگان، دمای داخلی با توجه به تنوع لاستیک در محدوده 45 تا 55 درجه سانتیگراد تغییر میکند. ظرفیت 80 تن و فشار باد psi95 تا psi115 با توجه به تنوع لاستیک در کامیونهای کوماتسو بعنوان شرایط بهینه تعیین شده و فشار باد بهینه در لاستیک کامیونهای 100 تنی، psi120 محاسبه شده است. در نهایت کلیه عوامل اثر گذار بر خرابی لاستیک تحت نمودار علت و معلول توسعه داده شده و ارائه شده است. کلمات کلیدی: لاستیک های معدنی، نرخ سایش، پایش وضعیت لاستیک، فشار باد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی