Skip to main content
SUPERVISOR
Masoud Cheraghi,Lohrasb Faramarzi
مسعود چراغی سیف آباد (استاد راهنما) لهراسب فرامرزی (استاد راهنما)
 
STUDENT
HOSSEIN BEHZADINEZHAD
حسین بهزادی نژاد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Stability analysis and support system design of the headrace branching is defined as bifurcation in Rudbar - lorestan dam project.
Dam and power plant project of Lorestan Rudbar on the aerial parts of Rudbar River and about 100 km south of the town away Aligoodarz in Lorestan province, is under construction. The water conveyance system consists of the headrace tunnel, penstock tunnels and surge shafts. Bifurcation reason of Headrace Tunnel of powerhouse to two Penstock tunnels (where bifurcation), is that somewhere continuance the fault (CHAL HATAM fault), intercept the Headrace Tunnel, appropriate method for safekeeping and reduce eventual damage caused by fault movement, is transforming water through a pipe located in a open tunnel with enough space until accordance with the predicted displacement value from the expected shear stress in the tunnel and not harm the water supply pipes or damage is minimal. Thus The long headrace tunnel is bifurcated with the penstock tunnels. The main purpose of this research, is stability analysis and design of temporary support system for the stabilization of bifurcation area (BIF), using rock mass engineering 26 – 33 and Q = 0.09 – 0.5 is determined for bifurcation rock mass. In this research, the rock mass engineering stroked="f" filled="f" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" o:preferrelative="t" o:spt="75" coordsize="21600,21600" 30) are installed on 1 m × 1 m grid spacing .
پروژه سد و نیروگاه رودبار لرستان بر روی سرشاخه های رودخانه رودبار و در فاصله حدود 100 کیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان، در دست احداث می باشد. سیستم آبگیر نیروگاه شامل تونل آب بر، تونل های پنستاک و شفت های ضربه گیر می باشد. هدف اصلی در این تحقیق، تحلیل پایداری و طراحی سیستم نگهداری موقّت، جهت پایدارسازی فضای محل انشعاب تونل های پنستاک از تونل آب بر ( BIF )، با استفاده از سیستم های طبقه بندی مهندسی RMR، Q و مدل سازی عددی می باشد. محل انشعاب تونل های پنستاک از تونل آب بر، در سازند دالان با لیتولوژی آهک، آهک دولومیتی و دولومیت خاکستری تا خاکستری تیره، واقع شده است. در این تحقیق در ابتدا با بررسی وضعیت زمین شناسی و پارامترهای ژئومکانیکی محل، با استفاده از سیستم های طبقه بندی مهندسی RMR و Q در توده سنگ محل انشعاب، مقادیر 33 – 26 = RMR و 5/0 – 09/0 = Q، برای توده سنگ محل انشعاب تعیین شده است. بر اساس سیستم طبقه بندی مهندسی RMR، نگهداری موقت شامل پیچ سنگ به طول 4 تا 5 متر با فاصله داری 1 تا 5/1 متر به همراه لایه ای از شاتکریت به ضخامت 10 تا 15 سانتی متر همراه با مش بندی، پیشنهاد شد. همچنین بر اساس سیستم طبقه بندی مهندسی Q، سیستم نگهداری موقت شامل یک لایه شاتکریت مسلح فیبری به ضخامت 25 سانتی متر و شبکه پیچ سنگ منظم ( m 3/1 ×m 3/1 ) به طول تقریبی 6 متر، پیشنهاد گردید. در ادامه بر اساس تجزیه و تحلیل و پردازش نتایج حاصل از آزمایش های آزمایشگاهی و برجای انجام شده در ساختگاه سد، روابط تجربی موجود و اعمال قضاوت مهندسی، پارامترهای ژئومکانیکی توده سنگ محل انشعاب تعیین شد. با توجه به ضعیف بودن توده سنگ محل انشعاب، محیط سنگی محل انشعاب به صورت محیط پیوسته در نظر گرفته شد و با استفاده از پارامترهای ژئومکانیکی تعیین شده و نرم افزار Flac3D ، مدل سازی شد. با استفاده از مقادیر تعیین شده چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی توده سنگ محل انشعاب و روش کاهش تنش در نرم افزار Flac3D، و به کارگیری الگوی حفاری پیشنهادی، میزان گام پیشروی برابر با 8/0 متر تعیین گردید. با توجه به نتایج حاصل از مدل سازی عددی، سیستم نگهداری موقت مناسب شامل یک لایه شاتکریت به ضخامت 20 سانتی متر و شبکه پیچ سنگ ( m 1 × m 1 ) 30 با طول 6 متر پیشنهاد شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی