Skip to main content
SUPERVISOR
AmirMehdi Halabian,Masoud Cheraghi,Hamid Hashemalhosseini
امیرمهدی حلبیان (استاد راهنما) مسعود چراغی سیف آباد (استاد راهنما) حمید هاشم الحسینی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Saeed Hosseinian
سعید حسینیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Optimization of distance between anchors using soil arching effect
The development of urban constructions, new challenges are discussed about excavation and support in deep foundation pit. One of the effective factors in safe and economic design of supporting structures, is soil arching effect. Considering the soil arching effect, the expenses of supporting structure construction can decrease. In the first step, for evaluation of the effect of soil arching on the supporting structure consisting of steel piles type (2IPE300) and anchors, Plaxis 3D Tunnel software for three-dimentional numerical modeling has been used. For better comparison between the results, the external loading conditions and technical specifications of the structural elements are assumed to be same. In accordance with the geotechnical characteristics of A2 and L2 stations of Mashhad Urban Railway Line 2, two types of fine-grained soil (CL-ML) and coarse-grained soil (SC-SM), with the behavioral model of Hardening Soil, (HS) have been used separately. Modeling was introduced with 2 meters horizontal, vertical distances between the anchors and was continued to of 4 meters distance. In the second step, the steel pile was removed and replaced with the concrete blocks in dimentions of 0.8×0.8×0.3 m. The results showed that in both methods, the increase in distance between anchors, displacements increase and the safety factors decrease. Displacements and safety factors in the fine-grained soil is more than coarse-grained soil. Comparison between the two methods showed that in both type of the soils, ground surface settlements, lateral wall displacements in the block and anchor method is more than pile and anchors method, as well as safety factors in the pile and anchors method is more than block and anchor method. However, settlements around insensitive construction, the use of block and anchors method is economical.
با گسترش ساخت و سازهای شهری، چالش های جدیدی برای گودبرداری و پایدارسازی در گودبرداری های عمیق مطرح شده اند. یکی از عوامل موثر در طراحی ایمن و اقتصادی سازه های نگهبان، پدیده ی قوس شدگی خاک است. با در نظر گرفتن پدیده ی قوس شدگی خاک می توان هزینه های ساخت سازه ی نگهبان را کاهش داد. در گام اول، به منظور بررسی اثر قوس شدگی در سازه نگهبان مرکب از شمع‌های فولادی از نوع (2IPE300) و مهارهای فولادی، از نرم افزار PLAXIS 3D TUNNEL جهت مدلسازی عددی سه بعدی استفاده شده است. برای مقایسه‌ی بهتر نتایج، شرایط بارگذاری خارجی و مشخصات فنی المان‌های سازه ای یکسان فرض شده است . از دو نوع خاک ریزدانه (CL-ML) و درشت دانه (SC-SM) به صورت جداگانه، مطابق با مشخصات ژئوتکنیکی ایستگاه های A2 و L2 خط 2 قطار شهری مشهد، با مدل رفتاری خاک سخت شونده (HS) استفاده گردیده است. مدلسازی با افزایش فاصله‌ی افقی و قائم 2 متر بین مهارها آغاز شده و تا فاصله‌ی 4 متر ادامه می‌یابد. در گام دوم شمع‌های فولادی حذف و با بلوک‌های بتنی با ابعاد 3/0*8/0*8/0 متر، جایگزین می‌شوند. با بررسی و مقایسه‌ی نتایج مشخص شد که در هر دو روش، با افزایش فاصله‌ی بین مهارها، جابجایی‌ها افزایش و ضرایب ایمنی کاهش می‌یابد. جابجایی‌ها و ضرایب ایمنی در اثر گودبرداری، در خاک ریزدانه به مراتب بیشتر از خاک درشت دانه است. با مقایسه‌ی روش شمع- مهاری و بلوک-مهاری، مشخص شد که میزان نشست خاک بالای گود و جابجایی جانبی دیواره‌ی گود، برای هر دو نوع خاک ریزدانه و درشت دانه، در روش بلوک و مهاری بیشتر و همچنین ضریب ایمنی کمتر از روش شمع-مهاری است. در عین حال در گودهایی که در مجاورت آن سازه های حساس وجود نداشته باشد، استفاده از روش بلوک-مهاری دارای صرفه‌ی اقتصادی می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی