Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Mahdavi,Raheb Bagherpour,Lohrasb Faramarzi
سعید مهدوی (استاد مشاور) راحب باقرپور (استاد راهنما) لهراسب فرامرزی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamed Abdollahi poor
حامد عبداللهی پور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Determination of Ground Surface Settlement Caused by Tunneling in Qom Metro (Between Valiasr-Baghiatallah Stations)
There is A-line Qom subway with length of 14,700 meters and in 14 stations that A14 to A3 stations, with tunneling boring machine and A3 to A1 stations, step tunneling is predicted. This study examines the subject of the settlement between A3 to A2 station, which is drilled by step tunneling method. Using the FLAC3D software and determine strength parameters by back analysis, investigate the influence of tunnel excavation on the settlement of the ground's surface. Then range of face impact and also influence of BENCH excavation on the TOP tunnel during the different steps of progress has been examined. By using numerical modeling and analysing the results, the maximum of settlement reaches 1.52cm which enhance to 2.62 cm by BENCH excavation. Ground Settlement will increase by increasing in the excavation length step. Then it was paid to settlement by empirical and analytical equations and results are compared with numerical result that was seen suitable match. In another part of this study, using data instrument, a model was constructed in FLAC3D software and the results of the numerical and instrument methods are compared with each other. The results of the instruments and numerical methods measurements showed satisfactory compliance in the instrument gauges and convergence gauge.
‌خط A قطار شهری قم با طول حدود 14700 متر و تعداد 14 ایستگاه بوده که حفر ایستگاه های A14 تا A3 با ماشین تونل زنی (TBM) و ایستگاه های A3تا A1 به روش تونلسازی مرحله ای (سنتی) پیش بینی شده است. در این تحقیق به بررسی موضوع نشست در حدفاصل ایستگاه A3 (ولیعصر) تا A2 (بقیه الله) که با روش سنتی حفر می‌شود، پرداخته شده است. در ادامه با به کار گیری نرم افزار FLAC3D و تعیین پارامتر های مقاومتی به کمک تحلیل برگشتی، تاثیر حفاری تونل بر نشست سطح زمین بررسی شد. سپس محدوده تاثیر جبهه کار و همچنین تاثیر حفاری bench (بخش پایینی تونل) بر top (بخش بالایی تونل) و تاثیر طول گام های مختلف پیشروی مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از مدلسازی عددی و تحلیل نتایج، مقدار بیشینه نشست 52/1 سانتی متر ارزیابی شده است که با حفاری قسمت bench این میزان به مقدار 62/2 سانتی متر رسید. با افزایش طول گام حفاری میزان نشست ها در سطح زمین افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی نشست به کمک روابط تحلیلی و تجربی پرداخته شد و نتایج حاصل با روش عددی مقایسه شده است که تطابق نسبتا خوبی بین نتایج، حاصل شد. در بخشی دیگر از این تحقیق، با کمک داده های ابزار بندی موجود در یک ایستگاه ابزار بندی، مدلی در نرم افزار FLAC3D ساخته شد و نتایج بدست آمده از روش عددی و روش کارگاهی با یکدیگر مقایسه شده. نتایج حاصل از اندازه گیری های ابزار بندی و روش عددی تطابق خیلی خوبی را در ابزار نشست سنج و همگرایی سنج نشان داد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی