Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Baghbanan,Masoud Cheraghi
علیرضا باغبانان (استاد راهنما) مسعود چراغی سیف آباد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mostafa Vahedian
مصطفی واحدیان بورانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Analysis of effective parameters in soil arching phenomenon
With the expansion of urban enviroments, new challenges are raised for the excavation and stabilization of deep excavations. One of the factors in the safe and economic design of retaining structures, is the phenomenon of soil arching. Considering soil arching phenomenon, it is possible to reduce the construction costs of retaining structures. At the first step to evaluate effective parameters in soil arching of retaining structures that are combined of steel piles of type (2PIE300) and steel anchores, PLAXIS 3D TUNNEL software is used to simulate 3D numerical modeling. For better comparison of results, the external loading conditions and technical specifications of structural elements are assumed to be identical. In order to determine effective parameter ranges of the fine (CL-ML) to coarse soil (SC-SM), soil characteristics of stations A2 to L2, Line 2 of Mashhad subway, the model with hardening soil behavior (HS) has been used. Modeling started with 2 meters horizontal ,vertical distance and increased to 4 meters. Then , the relationship between safety factor and arching was discussed. In order to provide a prediction model; internal friction angle of soil, soil density, distance between anchors and elastic modulus were chosen based on previous studies. Other parameter values except the elastic modulus ??were used in the analysis of multiple regression and modeling with artificial neural network. The results showed that the best regression model can be derived when correlation between measured and predicted values ??is equal to 94%. Also correlation coefficient obtained from the neural network that is equal to 99%, showed that the neural network is a powerful tool in understanding the relationships between variables and predicting the safety factor.
با گسترش ساخت وسازهای شهری، چالش های جدیدی برای گود برداری و پایدارسازی در گود برداری های عمیق مطرح شده اند. یکی از عوامل موثر در طراحی ایمن و اقتصادی سازه های نگهبان،پدیده قوس شدگی خاک است. با در نظر گرفتن این پدیده می توان هزینه های ساخت سازه ی نگهبان راکاهش داد. درگام اول به منظور بررسی پارامترهای موثر در قوس شدگی خاک در سازه های نگهبان مرکب از شمع های فولادی از نوع و مهارهای فولادی، از نرم افزار جهت مدلسازی عددی سه بعدی استفاده شده است. برای مقایسه بهتر نتایج، شرایط بارگذاری خارجی و مشخصات فنی المان های سازه ای یکسان فرض شده است. برای تعیین محدوده پارامترهای موثر در خاک های ریزدانه(CL-ML) تا درشت دانه (SC-SM) ، از مشخصات خاک ایستگاه های تا خط 2 قطار شهری مشهد، با مدل رفتاری خاک سخت شونده (HS) استفاده شد. مدلسازی با فاصله افقی و قائم 2 متر آغاز شده و تا فاصله ی 4 متر افزایش یافت. سپس به ارتباط بین ضریب ایمنی و قوس شدگی پرداخته شد. به منظور ارائه یک مدل پیش بینی، 5 پارامتر زاویه اصطکاک داخلی خاک، چسبندگی، وزن مخصوص خاک، فاصله بین میل مهارها و مدول الاستیک باتوجه مطالعات انجام شده انتخاب شد وبه جز پارامتر اخیر بقیه پارامترها برای استفاده در آنالیز رگرسیون چندگانه و مدلسازی توسط شبکه عصبی مصنوعی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بهترین مدل رگرسیونی که می توان ارائه داد، همبستگی بین مقادیر اندازه گیری شده و پیش بینی شده برابر94% است. همچنین ضریب همبستگی 99% بدست آمده از شبکه عصبی نشان داد که شبکه ی عصبی ابزار قدرتمندتری در شناخت روابط بین متغیرها و پیش بینی ضریب ایمنی است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی