Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Baghbanan,Hamid Hashemalhosseini,Mahin Mansoori
علیرضا باغبانان (استاد راهنما) حمید هاشم الحسینی (استاد راهنما) مهین منصوری اصفهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Vahid Ebrahimi
وحید ابراهیمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Perforation Operation Modeling in Oil and Gas Reservoirs and Study of Its Efficiency
Perforation operation is an elemental step in the process of well completion. It consists creating a flow channel between reservoir and wellbore for the inflow of the reservoir.fluid into the wellbore. Nowadays special consideration is being given to the design of the perforating procedure in order to devise a completion plan that can enhance the final productivity. usually oil and gas wells with cemented casing are perforated , and during perforation a flow path is created with getting help of a high energy detonation by special shaped charges.the effeciency of perforating operation is influenced by many parameters such as, crushed zone permeability, perforation Depth and diameter, angle between the holes and the pressure profile during perforation.This study presents a model of a perforation operation,witch this model investigate about jet liner Collision mechanism with well wall and the amount of pentration metal jet in well.this modeling was made by using Abaqus software.This research identifies and discusses about factors that increase the depth of jet penetration into the well wall. The modeling performed in this study was carried by using numerical finite element method and Abaqus software. This research has identified and discussed the factors that increase the depth of the jet penetration into the well wall. For modeling verification, the experiments carried out by the B.V.T company in the field of perforation that It works in oil and gas wells, under the same conditions as the model under study. the results obtained in terms of the depth of metal jet penetration and jet liner distance to the rock studied in this model and the mechanism explosion has a very good agreement with the results of laboratory data and a very low error rate is observed in the results. jet explosion is adapted in microsecond time and the mecanism of the metal jet in the jet perforation with the models built in previous studies. in experimental study, the bullet was targeted at distances of about 18 and 24 mm of rocks,and enetration depth for this amount respectively is 236 and 156 mm ,and also in the model made in this study with an error rate of about 12% penetration depth is 210 and 175 mm.
عملیات مشبک­کاری یک گام اساسی و کلیدی در فرایند تکمیل چاه محسوب می­شود. این عملیات شامل ایجاد یک مسیر برای حرکت و جریان پیدا کردن سیال از مخزن به درون چاه می­باشد.امروزه توجه بسیار زیادی برای بهبود این فرایند و همچنین بالا بردن بهره­وری آن انجام گرفته است.بطور معمول،تمامی چاه­های نفت و گاز به­همراه پوشش سیمانی موجود در آنها سوراخ کاری می­شوند و این فرایند با استفاده از انرژی مواد منفجره موجود در خرج گود انجام می­گیرد.عوامل زیادی در بهروری فرایند مشبک­کاری موثر هستند.پارامترهایی چون نفوذپذیری زون خرد شده،عمق و قطر مشبک­کاری انجام شده، زاویه بین راستای مشبک­کاری و مشخصات فشار، در فرایند مشبک­کاری نقش بسیار مهمی را در رسیدن به حفره مطلوب بازی می­کنند.مطالعات عددی و آزمایشگاهی متعددی در مورد فرایند مشبک­کاری انجام گرفته است،که از این میان مطالعات عددی که فرایند را کامل تر در نظر می­گیرد، نتایج مناسب­تری را ارائه داده­اند.این تحقیق یک مدل عددی را از فرایند مشبک­کاری ارائه می­کند که مکانیزم برخورد جت لاینر را در دیواره چاه مدل­سازی می­نماید و عمق نفوذ این جت فلز را مشخص می­کند.مدلسازی انجام شده در این تحقیق با استفاده ازروش عددی المان محدود و با استفاده از نرم افزار " آباکوس" انجام شده است. این تحقیق عواملی را که سبب افزایش عمق نفوذ جت به داخل دیواره چاه می­شوند شناسایی کرده و مورد بحث و بررسی قرار می­دهد.برای صحت­سنجی مدلسازی در این تحقیق از آزمایش­های صورت گرفته توسط شرکت B.V.T که در زمینه مشبک­کاری در چاه­های نفت و گاز فعالیت می­کند، در شرایط یکسان با مدل مورد مطالعه ، استفاده شده است.نتایج بدست آمده در زمینه عمق نفوذ جت فلز و همچنین تاثیر فاصله گلوله تا سنگ مورد مطالعه در این مدل و همینطور مکانیزم انفجار گلوله،تطابق بسیار خوبی با نتایج حاصل از داده­های آزمایشگاهی دارد و درصد خطای بسیار کمی در نتایج مشاهده شده است.نحوه انفجار گلوله در خرج گود در فاصله زمانی 200 میکرو ثانیه و نحوه شکل­گیری جت فلز در انفجار گلوله با مدل­های ساخته شده در مطالعات گذشته بطور کامل همخوانی دارد. در مطالعه تجربی انجام شده گلوله در فواصل حدود 18 و 24 میلی متری سنگ هدف قرار گرفته که عمق نفوذ بدست آمده در این آزمایشات به ترتیب 236 و156 میلی متر می­باشد که مدل ساخته شده در این تحقیق با درصد خطای حدود 12 درصد عمق نفوذ 210 و 175 میلی متر را نشان می­دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی