Skip to main content
SUPERVISOR
Ebrahim Ghasemivarnosfaderani
ابراهیم قاسمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hassan Gholizadeh
حسن قلیزاده ایلخچی سفلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
queezing is one of the most important hazards in the tunneling projects that can lead to tunnel instability, increasing costs and stopping of the tunneling operation. This phenomenon often occurs in weak rock mass and high depth. Accurate prediction of squeezing has play an important role on selection of tunneling method and design of support system in design stages of tunneling. During past years, many methods have been developed to predict the squeezing phenomenon, most of which can be divided into experimental and semi-experimental methods. In recent years application of data mining methods for prediction of squeezing phenomenon has been increased remarkably. Survey have shown that the use of data mining techniques results in development of high-performance models. Therefore, in this study, using data mining based classification methods, models have been presented for squeezing prediction. The main focus of this thesis is on C5.0 decision tree and k-nearest neighbor (kNN). After developing the models, using mentioned methods, their performance were compared with other data mining methods that previously have been employed by other researchers, such as logistic regression and support vector machine. The results show that the developed models using C5.0 and k-nearest neighbor methods have higher performances in comparison to the common experimental equations and other data mining methods. Therefore the output of these methods can be applied for squeezing prediction in tunneling projects with an acceptable accuracy
مچاله شوندگی یکی از مهمترین مخاطرات اصلی در پروژه های تونلسازی می باشد که می تواند منجر به ناپایداری تونل، افزایش هزینه ها و توقف در عملیات تونلسازی شود. این پدیده اغلب در تونلهای واقع در توده سنگهای ضعیف و در عمق زیاد رخ می دهد. پیش بینی دقیق مچاله شوندگی در مراحل طراحی تونل نقش مهمی در انتخاب روش تونلسازی و طراحی سیستم نگهداری دارد. طی سالیان گذشته روش های زیادی برای پیش بینی پدیده مچاله شوندگی توسعه داده شده است که اغلب آنها را می توان به روش های تجربی و نیمه تجربی تقسیم بندی کرد. در سال های اخیر استفاده از روش های داده کاوی برای پیش بینی پدیده ی مچاله شوندگی پیشرفت قابل توجه ی داشته است. بررسی ها نشان داده است که استفاده از تکنیک های داده کاوی منجر به توسعه مدل های با کارآیی بالا می شود. از اینرو، در این مطالعه با استفاده از روش های طبقه بندی در علم داده کاوی، مدل هایی برای پیش بینی پدیده مچاله شوندگی ارائه شده است. تمرکز اصلی این پایان نامه بر روی دو روش درخت تصمیم C5.0 و k نزدیکترین همسایه می باشد. پس از توسعه مدل ها به کمک روش های ذکر شده، کارآیی آنها با سایر روش های داده کاوی که پیش از این توسط دیگر محققین به کار گرفته شده اند مانند رگرسیون منطقی و ماشین بردار پشتیبان مقایسه شد. نتایج نشان داده مدل های توسعه داده شده به کمک روش های C5.0 و k نزدیکترین همسایه در مقایسه با روش های تجربی متداول و همچنین سایر روش های داده کاوی کارآیی بهتری دارند. از اینرو می توان خروجی این مدل ها را با دقت قابل قبول برای پیش بینی پدیده مچاله شوندگی در پروژه های تونلسازی به کار برد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی