Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Mahdi Alinaghian
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما) مهدی علینقیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ali Kourank Beheshti
علی کورنک بهشتی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1389

TITLE

An Integrated Vehicle Routing and Delivery Time Window Setting Problem in Supply Chain
The vehicle routing problem and product/service delivery scheduling are of the most important problems in logistic management. This research aim to present models for developing of the delivery time window setting based on routing models as one of the most important factors of logistic management. In the first section of this research, a comprehensive review of time window management criteria and delivery time utility functions in the routing problems is studied. Then the Vehicle Routing Problem with General Soft Time Window (VRPGSTW) is defined based on the new general flexible criterion for the time window management and a mathematical model is formulated. Also based on the column generation approach, this problem is decomposed in to the set covering master problem and the Elementary Shortest Path Problem with Resource Constraints and General Soft Time Window Cost (ERCGSTWC) subproblem. Then the complexity of this model is examined and a lower bound based on the decomposition approach is presented. In the following, a modified sweep-based heuristic, a Quantum-iired Evolutionary Algorithm (QIEA) and a novel hybrid column generation –metaheuristic are proposed to solve the VRPGSTW. The parameter of these algorithms have been tuned by full factorial design of the experiment and the efficiency of they are assessment on the modified benchmark problems. The results show that QIEA solve optimally the small-size problems and hybrid column generation –metaheuristic has 3.6% avearge gap of optimal solutions in medium and large-size problems. In the second section of this research, the Vehicle Routing Problem with Multiple Prioritized Time Window (VRPMPTW) is defined and a mathematical model is formulated. After examination of complexity of the proposed model, an efficient algorithm is proposed based on the co-evolutionary concept named as the Cooperative Coevolutionary Multi-Objective Quantum-Genetic Algorithm (CCMQGA). Also a new multi-objective local search (FPASLC) is proposed that create a well-distributed Pareto front. Finally the proposed algorithm is applied in the mentioned case study in a distribution company. The results demonstrate the efficiency of the proposed algorithm in comparing than NSGAII results and the solution that provided by experts of distribution company in which the proposed algorithm improve 30% of number of vehicles and customers satisfaction.
مسیریابی وسایل نقلیه و زمان بندی تحویل محصول و یا ارائه خدمات یکی از مهمترین مسائل مدیریت لجستیک سازمان ها و شرکت های تولیدی و خدماتی است. از این رو این تحقیق به دنبال ارائه مدل هایی جهت توسعه تئوری و کاربردی یکی از مهمترین فاکتورهای زیربنایی مسائل مدیریت لجستیک یعنی تنظیم زمان تحویل با تمرکز بر مدل های مسیریابی است. به این منظور در بخش اول تحقیق، ابتدا با مروری جامع بر معیارهای مدیریت پنجره زمانی و توابع مطلوبیت زمان تحویل در خانواده مسائل مسیریابی، یک معیار عمومی منعطف برای مدیریت پنجره زمانی تحویل معرفی می شود. بر این مبنا مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی نرم عمومی معرفی و پس از بیان اهمیت و کاربرد آن، به صورت ریاضی مدل سازی و فرمول بندی شده است. همچنین بر اساس روش تولید ستونی مساله به دو مساله اصلی پوشش مجموعه ها و زیرمساله کوتاهترین مسیر مقدماتی با محدودیت منابع و هزینه ی پنجره های زمانی عمومی نرم تجزیه می شود. در ادامه پیچیدگی محاسباتی آن بررسی و حد پایینی مبتنی بر تجزیه مساله به دو زیرمساله مسیریابی و زمان بندی ارائه گردید. سپس روشی ابتکاری مبتنی بر جاروب، روشی فراابتکاری مبتنی بر محاسبات کوانتومی و روش ترکیبی تولید ستونی توسعه و پس از تنظیم پارامترها توسط طرح های عاملی کامل، این الگوریتم ها در دسته مسائل الگو مورد سنجش قرار می گیرند. نتایج نشان از بهینه بودن حل مسائل کوچک توسط الگوریتم کوانتوم و همچنین فاصله بهینگی متوسط 6/3 درصدی روش ترکیبی تولید ستونی را در مسائل با ابعاد متوسط و بزرگ می دهد. در بخش دوم تحقیق با مشاهده یک مطالعه موردی و بر مبنای اهداف کیفی، مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی اولویت بندی شده را تعریف، مدل ریاضی چند هدفه ارائه و پیچیدگی آن مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن با توصیف الگوریتم کوانتوم چندهدفه، الگوریتمی کارا بر مبنای مفهوم هم تکاملی به نام الگوریتم هم تکاملی همکارانه کوانتوم-ژنتیک با دو گونه جمعیتی مشتریان و وسیله نقلیه طراحی شد که به خوبی می تواند این دو گونه را در یک فرآیند هم تکاملی همکارانه مدیریت کند. همچنین یک روش جستجوی محلی کارا به نام FPASLC برای مسائل چند هدفه پیشنهاد و نشان داده شد که این روش جدید می تواند منجر به تشکیل مرز پارتو با توزیع بسیار خوبی شود. در پایان روش پیشنهادی حل این مساله چندهدفه در یک شرکت توزیع مواد غذایی مورد بررسی قرار می گیرد و منجر به بهبود جدی در کارایی سیستم در مقایسه با برنامه ریزی دستی توسط کارشناسان شرکت توزیع و همچنین الگوریتم NSGAII می گردد به نحوی که نتایج، 30% بهبود در تعداد وسایل نقلیه و همچنین رضایتمندی مشتریان را نشان می دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی