Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Ghasem Moslehi
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) قاسم مصلحی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohamad Reisi Nafchi
محمد رئیسی نافچی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Nowadays, by intensifying competition in the air traort market, active companies in this field, understand that managing costs to reduce final prices is nessecary for maintaining their market share. During the past few decades, one of the cases that have found many applications in solving related problems in this industry, are mathematical modeling tools. Therefore, researchers by using these tools and focusing on airline scheduling problems, try to reduce costs and increase airlines profits. In this thesis, first, concepts and literature of main problems in the airline scheduling have been reviewed and then crew pairing problem literature has been studied in more details. The main reason of the importance of this problem is the second position of crew costs in the expenses list of companies. First, crew pairing problem has been modeled in the form of set partitioning problem and due to Keywords: Airline scheduling, crew pairing, column generation, shortest path with resource constraints
امروزه با تشدید رقابت در بازار حمل و نقل هوایی، شرکت‌های فعال در این عرصه به ضرورت مدیریت هزینه‌ها جهت کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه حفظ بازار خود پی برده‌اند. یکی از مواردی که طی چند دهه‌ی گذشته کاربرد بسیاری در حل مسائل مربوط به این صنعت پیدا کرده، ابزارهای مدل‌سازی ریاضی است. لذا پژوهشگران با استفاده از این ابزارها و تمرکز بر روی مسائل زمان‌بندی خطوط هوایی سعی در کاهش هزینه‌ها و یا افزایش سود شرکت‌های هواپیمایی دارند. در این پایان نامه ابتدا مروری کلی بر مفاهیم و ادبیات موضوع مسائل اصلی مطرح در زمان‌بندی خطوط هوایی انجام شده و سپس ادبیات موضوع مسئله‌ی چرخش خدمه با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل اصلی اهمیت این مسئله، جایگاه دوم هزینه‌های مربوط به خدمه در فهرست میزان هزینه‌های شرکت‌ها است. ابتدا مسئله‌ی چرخش خدمه در قالب مسئله‌ی افراز مجموعه مدل شده و به دلیل قرار گرفتن آن در زمره مسائل با ابعاد بزرگ از رویه‌ی تولید ستونی برای حل آزادسازی خطی مدل افراز مجموعه استفاده می‌شود. در این تحقیق تمرکز بر روی حل زیرمسئله‌ی تولید ستونی است. لذا برای حل آن دو الگوریتم بر مبنای الگوریتم‌های کوتاهترین مسیر با محدودیت منابع با عنوان SPRCF و SPRCD ارائه گردیده است. سپس کارآیی آنها بر روی مسائل نمونه بررسی شده و نتایج به دست آمده با یک روش موجود در ادبیات موضوع مسئله‌ی چرخش خدمه مقایسه شده است. نتایج حاکی از کارآیی مناسب الگوریتم‌های ارائه شده در حل مسائل می‌باشد، به طوری که مسائل با ابعاد بزرگ‌تر و نیز در زمان کمتر نسبت به روش موجود در ادبیات موضوع، حل شده‌اند. در کل مسائل تا ابعاد 632 پایه‌ی پروازی توسط الگوریتم‌های ارائه شده قابل حل است. کلمات کلیدی زمان بندی خطوط هوایی، چرخش خدمه، تولید ستونی، کوتاهترین مسیر با محدودیت منابع

ارتقاء امنیت وب با وف بومی