Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Khatami Bidgoli
سیدمحمدباقر خاتمی بیدگلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Chance-Constrained Programming for the Capacitated Single Allocation Hub Location Problem in Fuzzy Environment
Hub location problems are widely studied in the area of location theory, where they involve locating the hub facilities and designing the hub networks. Hubs are special facilities that serve as switching, trahipment and sorting points in many-to-many distribution systems. Instead of serving each origin–destination pair directly, hub facilities concentrate flows in order to take advantage of economies of scale. Flows from the same origin with different destinations are consolidated on their route to the hub and are combined with flows that have different origins but the same destination. The consolidation is on the route from the origin to the hub and from the hub to the destination as well as between hubs. Here we consider capacity restrictions on incoming flow that must be sorted. Most of the proposed methods in hub network are based upon the condition that all time parameters are known exactly. This is a stringent assumption, which can cause difficulties in practice. In fact, there are many vaguely formulated relations and imprecisely quantified physical data values in real-world descriptions, since precise details are simply not known in advance. There could be an uncertainty in a number of factors, such as flow, capacity and costs. Thus, in these cases the solutions generated using deterministic models may not be very accurate. In this research flow between origin–destination pairs is considered fuzzy parameters. We formulate this problem with fuzzy chance-constrained programming and credibility measure. Chance-constrained programming (CCP) offers a powerful means of modeling stochastic decision systems with assumption that the stochastic constraints will hold at least ? of time, where ? is referred to as the confidence level provided as an appropriate safety margin by the decision-maker. By applying this formulation, there are two uncertain function (objective function and hub capacity restriction). A fuzzy simulation-based genetic algorithm is provided for solving the proposed model problems. Fuzzy simulation is used for estimation capacity restriction and objective function and genetic algorithm is applied for search of optimum solution. To illustrate the modeling idea and the effectiveness of the proposed algorithm the fuzziness Australian Post (AP) data was applied. The result show that, with increasing in confidence level of capacity restriction, the best solution point may be changed and with increasing confidence level of objective function, best objective will be changed.
مسأله مکان یابی هاب از مسائل نوینی است که در دهه های اخیر در دسته مسائل مکان یابی مطرح شده است. مسأله مکان یابی هاب انتقال کالا از مبدأها به مقصدها است که به جای ارتباط مستقیم میان هر دو نقطه عرضه و تقاضا، کالاها از طریق هاب ها منتقل می شوند. هدف مسأله مکان یابی هاب یافتن مکان های مناسب برای ایجاد هاب و تخصیص نقاط عرضه و تقاضا به آن است، به گونه ای که مسیرهای مناسب برای انتقال کالا تشکیل شود که با کمترین هزینه / زمان، جابجایی کالاها انجام گیرد. مدل های گوناگونی برای این دسته از مسایل توسعه داده شده اند که تقاضای بین مراکز را به صورت قطعی در نظر گرفته اند، در حالی که تعیین قطعی جریان ها مسئله را از واقعیت دور می کند. مسأله مورد بحث در این پایان نامه دربردارنده حالت میانه بوده و تخصیص در آن به صورت تکی می باشد. همچنین برای هر کدام از هاب ها محدودیت ظرفیت برای انتقال کالا و جریان بین مراکز به صورت فازی در نظر گفته شده است. از آنجایی که برنامه ریزی محدودیت- شانس به عنوان ابزاری قوی برای سیستم های تصمیم گیری تصادفی معرفی شده است، در این مطالعه مسئله مورد نظر با استفاده از برنامه ریزی محدودیت- شانس مدل شد. . در مدل محدودیت- شانس معرفی شده دو تابع نامعین یکی برای تابع هدف و دیگری برای محدودیت ها وجود داشت، که تصمیم گیرنده می بایست سطح اطمینان معینی را برای هرکدام از این توابع نامعین مشخص کند. برای حل مدل شبیه سازی فازی برپایه الگوریتم ژنتیک ترکیبی معرفی شد. از الگوریتم ژنتیک برای جستجو و به دست آوردن جواب بهینه و از شبیه سازی فازی به منظور تخمین مقدار تابع هدف و شدنی بودن هر جواب مورد تحت درجه های اطمینان مشخص شده مورد استفاده قرار گرفت. روش حل ارائه شده به خوبی روی مسئله فازی سازی شده پست استرالیا اجرا شد. با توجه به ارز یابی های صورت گرفته نشان داده شد، با افزایش سطح اطمینان در محدودیت ها جواب امکان پذیر می تواند تغییر کرده و روی تابع هدف تاثیرگذار باشد. همچنین با افزایش سطح اطمینان در تابع هدف، هزینه مورد انتظار طبق آزمایش های صورت گرفته بیشتر خواهد شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی