Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,Ghasem Moslehi
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما) قاسم مصلحی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sepehr Jadidi
سپهر جدیدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
In this thesis, we survey a p-hub median that the aim is determining of the hub location and allocate non-hub location with hub location so that the traortation cost will be minimum. we introduce the Dynamic Uncapacitated Hub Location Problem (DUHLP) which consists in minimizing the total cost over a finite time planning horizon while ensuring that at each single period all demand is fully routed through the network. There are two assumptions underlying in this model. The first is that all flows have to be consolidated by hubs. Thus, the paths between O/D pairs must include at least one hub node. The second is that it is possible to fully interconnect hubs with more effective, higher volume pathways that allow a discount factor to be applied to the traortation cost of the flows between any pair of hubs. The proposed model has been considered as multi-period with discrete demands. Periods have been considered as discrete and with constricted. Hub location is assumed fixed. Also for hub location, after end of the period, recovery gain is considered. The objective function value count as net present worth. In this thesis it has been tried to present the model which the hub network to be as incomplete network based on traortation cost so that traortation cost will be minimum. Namely, there is not necessarily direct contact between two hub location. Because of the difficulty to solve the question and NP-hard nature and also in accordance with considered assumes , it has been tried to use fewer constraints and variables. Also because to reduce variables, we propose a reduction principal. The model is formulated as a binary non-linear programming. In this model we investigate a dynamic, time-dependent, multi commodity where we establish new facilities over a given time horizon. Despite the difficulty of solving the problem and the nonlinear mathematical model of the third degree in the objective function, showed that solving the model common methods of optimization is not possible in reasonable time. This model is formulated as a mixed binary non-linear problem that we propose two solution procedure. First procedure is based on branch and bound algorithms and second procedure is based on genetic algorithms. In first procedure for calculating lower bound we propose a lagrange approach which relaxes some constraints. The resulting model has been divided two subproblem and each subproblem has been solved. Briefly, the Lagrange function exploits the structure of the problem and can be decomposed into smaller subproblems which can be solved efficiently and we use of a sub gradient optimization method to improve the lower bound. Then, we proposed a heuristic procedure to solve this model with large size. Population in genetic algorithm proposed is included the original population and the subpopulation. The chromosomes is Used in the subpopulation, been considered as a matrix. A sample of 80 problem generated based on CAB data set and this model was solved Using methods presented and results has been studied. Results of sample problem compare and the performance of the proposed genetic algorithm is shown. Also according to the results obtained, the branch and bound algorithm proposed is not suitable for large size problems
در این تحقیق مسئله مکان یابی P- هاب میانه مورد بررسی قرار می گیرد که هدف آن تعیین نقاط هاب و تخصیص نقاط غیر هاب به نقاط انتخاب شده به عنوان هاب می باشد به گونه ای که هزینه کل حمل و نقل و ایجاد تسهیلات هاب کمینه گردد. مدل پیشنهادی به صورت چند دوره ای در نظر گرفته شده است که در آن تقاضاها به صورت دوره ای تغییر می کنند. دوره ها، به صورت گسسته و محدود در نظر گرفته شده است. مکان تسهیلات هاب در این مسئله ثابت فرض می شوند. همچنین برای تسهیلات هاب پس از پایان دوره، بازگشت سرمایه در نظر گرفته می شود. مقدار تابع هدف به صورت ارزش فعلی محاسبه می گردد. در این تحقیق، سعی شده مدلی ارائه شود که شبکه بین هابی را با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل بین نقاط به صورت گراف ناکامل تشکیل دهد به گونه ای که هزینه حمل و نقل کمینه گردد به این معنی که لزوماً نیازی به ارتباط مستقیم بین دو نقطه هاب وجود ندارد. مدل مزبور به لحاظ دشواری حل مسئله و ماهیت NP-hard بودن آن و همچنین با توجه به در نظر گرفتن فرضیات مزبور سعی شده به گونه ای که کمترین متغیرها و محدودیت ها به مسئله تحمیل شود مدل شود. این مدل به صورت بر نامه ریزی غیر خطی باینری (صفر و یک) می باشد. همچنین برای کاهش تعدا متغیرهای مسئله، یک لم کاهشی ارائه شده است. به منظور حل مدل پیشنهادی با استفاده از حل کننده CPLEX توسط نرم افزار GAMS، آن را از فرم غیر خطی به فرم خطی تبدیل می کنیم. همچنین در این تحقیق برای حل مدل دو روش، یکی بر اساس الگوریتم شاخه و کران و دیگری بر اساس الگوریتم ژنتیک ارائه شده است. در الگوریتم شاخه و کران پیشنهادی، برای بدست آوردن حد پایین، از روش آزاد سازی لاگرانژ استفاده کرده و برای بهبود این کران پایین از یک روش اصلاح شده بهینه سازی زیر گرادیان بهره برده شده است. جمعیت در الگوریتم ژنتیک پیشنهادی شامل جمعیت اصلی و زیر جمعیت می باشد. که کروموزوم های استفاده شده در زیر جمعیت، نوعی کروموزوم به شکل ماتریس می باشد. این مدل با 80 مسئله نمونه که بر اساس مجموعه داده های CAB تولید شده با استفاده از دو روش ارائه شده و همچنین حل کننده CPLEX حل شده و نتایج بدست آمده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از مسائل نمونه با هم مقایسه شده و کارایی الگوریتم ژنتیک پیشنهادی نشان داده شده است. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده، الگوریتم شاخه و کران پیشنهادی برای مسائل با اندازه بزرگ مناسب نمی باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی