Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Mirmohamadi
سیدحمید میرمحمدی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farin Rastgar Amini
فرین راستگار امینی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

University course timetabling and faculty-course-time assignment problem (A case study)
University courses timetabling in an educational department in the maximum level of availability for students (regarding the time conflict between the courses) not only improves the efficiency of the educational plan and overall satisfactory, but also increases the possibility of graduating of students on predefined educational period. In most university course timetabling problems a curriculum is presented to students. So students can apply for courses that belong to their curriculum. Thus, flexibility in the selection of courses by students is not considered. However, accessibility to pre-registration figures and applicants of each course is possible by mechanized registration systems in most universities. This study is based on field studies of some of our prestigious universities and a case study of the faculty of Industrial Engineering, Isfahan University of Technology. Based on Pre-registration reports, which determines the number of students applying for each course, tow Binary Integer Programming model are presented in this paper for Faculty-Course-Time assignment problem which consider both the faculty preferences and course availability for students. Since Faculty-Course-Time assignment problems belong NP-Hard complexity class, two metaheuristics based on ant colony system and simulated annealing are presented. The efficiency of the presented algorithms is shown by solving some test problems, obtained from a case study and comparing results with the optimal solution in small scale. In large scale the relative efficiency of the algorithms is also shown via solving some random test problems. In small scale, deviation percentage from optimal solution for the ant colony system is less than simulated annealing algorithms with similar processing time. In large scale, the processing time of the ant colony system in compare with simulated annealing increases dramatically while their fitness has no considerable difference
ارائه‌ی دروس در یک دانشکده به‌گونه‌ای که امکان اخذ آن‌ها از نظر تلاقی زمان کلاس‌ها برای دانشجویان در بیشترین سطح وجود داشته‌باشد علاوه بر ارتقاء برنامه‌های آموزشی و بهره‌وری کلاس‌ها امکان اتمام دوره تحصیل را در مدت مجاز برای آن‌ها فراهم می‌آورد. در اکثر مسائل زمانبندی دروس دانشگاهی، جهت تضمین این‌که دانشجویان دوره‌ی تحصیل خود را در مدت مجاز به اتمام برسانند یک برنامه‌ی آموزشی به دانشجویان ارائه می‌گردد. بطوریکه دانشجویان موظفند در هر نیمسال تحصیلی در دروس متعلق به برنامه آموزشی مربوط به آن نیمسال ثبت نام نمایند. بنابراین در مطالعات انجام شده انعطاف‌پذیری در انتخاب دروس توسط دانشجویان در نظر گرفته‌ نشده‌است. این در حالی است که با مکانیزه‌شدن سیستم‌های ثبت نام الکترونیکی دروس، امکان دستیابی به آمار ثبت‌نام مقدماتی و متقاضیان ثبت‌نام هر درس در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد. لذا می‌توان با استفاده از این اطلاعات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با کاهش تلاقی کل دروس دانشجویان قادر به ثبت‌نام در دروس مطلوبشان باشند و بدین ترتیب شرایط برای برنامه‌ریزی کارآمد فراهم شود. این تحقیق بر اساس مطالعات میدانی از چند دانشگاه معتبر کشورمان و مطالعه‌ی موردی بر روی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفته‌است. با استفاده از آمار بدست‌آمده از عملیات ثبت نام مقدماتی، ابتدا مدلی جامع و کاربردی بر اساس برنامه‌ریزی اعداد صحیح صفر و یک برای تخصیص استاد - درس- زمان ارائه می‌دهد. اهداف مورد نظر مسئله علاوه بر افزایش رضایت اساتید در تخصیص دروس و بازه‌های زمانی مطلوب که در ادبیات موضوع مورد توجه بوده‌است، افزایش رضایت دانشجویان را از طریق کاهش تلاقی دروس در بر خواهد داشت. به منظور حل مسائل با اندازه بزرگ دو الگوریتم فراابتکاری سیستم اجتماع مورچگان و شبیه‌سازی تبرید گسترش داده‌شده‌است. به منظور بررسی کارایی روش های حل پیشنهادی، از داده‌های واقعی مطالعه‌ی موردی و داده‌های تصادفی بهره گرفته شده است. در ابعاد کوچک میانگین زمان حل دو الگوریتم فراابتکاری بسیار نزدیک به هم است و به طور کلی در تمام دسته های کوچک میانگین درصد انحراف تابع هدف روش سیستم اجتماع مورچگان نسبت به الگوریتم شبیه سازی تبرید کمتر است. در مورد مسائل با ابعاد بزرگ با افزایش ابعاد مسئله زمان حل الگوریتم سیستم اجتماع مورچگان نسبت به الگوریتم شبیه سازی تبرید به طور چشمگیری افزایش می‌یابد در حالیکه میانگین تابع هدف الگوریتم شبیه سازی تبرید انحراف قابل ملاحظه ای نسبت به الگوریتم سیستم اجتماع مورچگان ندارد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی