Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Saremi
احسان صارمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
In this thesis in line with coordinating the supply chain, a model has been proposed to integrate pricing and vehicle routing problem. The crucial factor that links these two problems together is customers demand. Integrating these problems means instead of proposing a model in which the price is determined at first and then think about minimizing routing costs based on this price, we create a model that consider these problems simultaneously and the objective function of this model is the income earned by selling goods from which routing costs are subtracted. One of the important assumptions that has been considered in this thesis is that the market to be studied is competitive; so, the pricing problem is actually a price competition problem. Since the problem to be investigated is a competitive problem, like any other competitive problem some concepts in the field of game theory have been used to analyze the problem. The key point that distinct a game theoretic problem from other decision making problems, is that the utility earned by each of players addition to his (her) own strategy depends on other players strategy and every player can change the utility of other players by changing his (her) own strategy. Considering this issue, in this kind of problems we must find a point in which none of players wants to change his (her) strategy; such a point is called Nash equilibrium. In this point the decision made by every player is the best response to decisions made by other players. One of the most important issues is existence the equilibrium in the game. The proposed model in this thesis is a none-cooperative, strategic and with perfect information game. There are some theorems that prove the existence of equilibrium is this kind of games. In This thesis after create the model, existence of the equilibrium has been proved by using one of these theorems and an equation has been proposed to find the equilibrium. Since solving the proposed model with exact methods, even in small cases needs too much time, an approximate method has been used to find the equilibrium and at the end two examples have been solved by using this method. Keywords: pricing, routing costs, price competition, game theory, Nash equilibrium
در این پایان نامه در راستای هماهنگی زنجیره تأمین، مدلی با هدف یکپارچه کردن دو مسئله قیمت گذاری و مسیریابی وسایل حمل و نقل ارائه شده است. عامل کلیدی که این دو مسئله را به هم مرتبط تقاضای مشتریان است. منظور از یکپارچگی این دو مسئله این است که به جای اینکه ابتدا قیمت تعیین شود و سپس با روشن شدن تقاضای مشتریان بر مبنای این قیمت هزینه های توزیع کمینه شوند، مدلی ارائه می شود که در آن این دو عامل به طور همزمان بررسی می شوند و تابع هدف این مدل، درآمد حاصل از فروش کالاها منهای هزینه های ناشی از توزیع کالاها خواهد بود. یکی از فرضیات مهم مورد توجه در این پایان نامه، فرض رقابتی بودن بازار مورد مطالعه است و بنابراین مسئله قیمت گذاری در واقع یک مسئله رقابت قیمت می باشد. از آنجا که مسئله مورد بررسی یک مسئله رقابتی است مانند هر مسئله رقابتی دیگر برای تحلیل آن از مفاهیم مطرح شده در زمینه نظریه بازی ها استفادهشده است. نکته کلیدی که این دسته از مسائل را از سایر مسائل تصمیم گیری جدا می کند این است که میزان مطلوبیتی که هر کدام از بازیکنان (رقبا) به دست می آورد علاوه بر تصمیم اتخاذ شده از سوی وی به تصمیم اتخاذ شده از سوی سایر بازیکنان نیز وابسته است، بنابراین هر بازیکن می تواند با تغییر استراتژی خود میزان مطلوبیت سایر بازیکنان را تغییر دهد؛ با توجه به این امر باید به دنبال نقطه ای در بازی بود که در این نقطه هیچکدام از بازیکنان تمایلی به تغییر تصمیمی که گرفته اند از خود نشان ندهند، چنین نقطه ای نقطه تعادل نش نامیده می شود. در این نقطه تصمیم گرفته شده توسط هر بازیکن، بهترین پاسخ به تصمیم گرفته شده توسط سایر بازیکنان است. یکی از مباحث بسیار مهم بررسی وجود چنین نقطه ای در بازی است.مسئله مطرح شده در این پایان نامه در دسته بازی های استراتژیک، بدون همکاری و با اطلاعات کامل قرار می گیرد، برای این بازی ها قضایایی وجود دارد که وجود تعادل در بازی را اثبات می کنند. در این پایان نامه پس از ایجاد مدل با استفاده از یکی از این قضایا ثابت شده است بازی مطرح شده دارای نقطه تعادل است و رابطه ای برای نقطه تعادل بازی ارائه شده است. با توجه به اینکه حل دقیق مدل ارائه شده حتی در ابعاد کوچک به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد، از یک روش تقریبی برای به دست آوردن نقطه تعادل بازی استفاده و در پایان نیز دو مثال با این روش حل شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی