Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi
علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohsen Naderali
محسن نادرعلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
: Since many years ago finding a good location was struggling for human beings. Therefore hub location problems as one of the location problem zones is taking more attention of researchers during last decades. Hubs are nodes (stations, airports, post offices,… in a graph (network) that receive traffic (mail, phone calls, passengers, etc.) from different origins (nodes) and redirect this traffic directly to the destination nodes (when a link exists) or to other hubs. Hub location problems first specifies which nodes to be hubs and the allocate non-hub nodes to hub nodes. Hub maximal covering location problem is the one which is issued in this thesis. This problem considers a coverage distance for hub nodes to cover non-hub nodes and maximizes the flow between nodes in the network. To the best of our knowledge all other hub maximal covering problems have been considered only a single objective function and covering parameter is considered as a primal and definite parameter. In this thesis a multi-objective model is presented which maximizes the flows between nodes, minimizes distance traveling between nodes and minimizes number of vehicles and servers in hub nodes for serving other hub or non-hub nodes. It seems logical that by increasing maximal coverage distance and therefore nodes which could receive and send flows, minimizing distance which is traveled between nodes is necessary. From the other aspect optimizing number of servers and vehicles which are servicing in hub nodes by considering high cost in these areas is vital. In this study for solving the model which was presented in small samples an exact solution and for medium and large instances by considering the run times of exact solutions, NSGA-II algorithm is being used. Numerical instances show the efficiency of the used algorithm.
انسان ها از سالیان بسیار دور همواره با موضوع مکان یابی مواجه بوده اند.مکان یابی هاباز جمله مسائل مکان یابی مطرح شدهطی چند دهه اخیر می باشد که توجه پژوهش گران را به خود جلب کرده است. در این مسائل یک یا چند گره به عنوان نقاط هاباستقرار یافته و وظیفه دریافت و ارسال جریان بین مبداها و مقصدها را برعهده دارند .در مسائل هاب هدف اول انتخاب محل گره های هاب و سپس تخصیص گره های غیرهاب به این گره ها می باشد. مسائل هاب دارای انواع گوناگونی بوده که در این پژوهش نوع بیشینه پوشش آن مورد مطالعه قرار گرفته است. در مسئله بیشینه سازی هاب پوشش با توجه به یک حداکثر شعاع پوشش برای گره های هاب، جریان برقرار شده بین گره های شبکه حداکثر می شوند. با توجه به دانسته های موجود اغلب مدل های بیشینه سازیهاب پوشش صرفا یک هدف را در نظر گرفته اند و پارامتر پوشش بعنوان یک فرض اولیه و قطعی در نظر گرفته شده است. در این تحقیق یک مدل چندهدفه ارائه می گردد که علاوه بر در نظر گرفتن مفهوم حداکثر پوشش، حداقل سازی مسافت پیموده شده، تعداد وسائل نقلیه و سرویس دهنده های ایجاد شده در گره های هاب برای سرویس دهی به گره های غیرهاب را نیز در نظر می گیرد.منطقی است که با زیاد شدن حداکثر شعاع پوشش و افزایش تعداد گره های هابی که می توانند جریان ها را دریافت و ارسال کنند، بهینه کردن مسافت طی شده نیز ضروری به نظر برسد. از سوی دیگر بهینه سازی تعداد سرویس دهنده ها و وسائل نقلیه ای که در گره های هاب مشغول خدمت رسانی هستند، با توجه به هزینه های بالای موجود در این بخش ها حیاتی می باشد.در پژوهش انجام گرفته برای حل مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک از حل دقیق و برای ابعاد متوسط و بالا با توجه به زمان طولانی حل با استفاده از روش دقیق، از روش فراابتکاری NSGA-?? [1] استفاده شده است. مثال های عددی کارایی الگوریتم به کار گرفته شده را تایید می کنند. [1] Nondominated Sorting Genetic Algorithm

ارتقاء امنیت وب با وف بومی