Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Narges Rafiei Foroushani
نرگس رفیعی فروشانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Changing The Set Of Urban Streets To One-Way, A Policy To Reduce Congestion In Selected Area Of The City Case Study: Isfahan
Congestion in urban areas is a major problem and imposes huge costs to society. Congestion is a consequence of increased traffic flow in certain locations of large cities. Those locations are normally historical, recreational, or touristic sites, which attract a lot of people. Nowadays, travel demand growth rate has surpassed traortation facility supply growth rate. Thus, "predict and provide" is no longer a valid approach to solve traortation problems, rather Traortation Demand Management is a popular approach. A common method to mitigate congestion is to implement one-way streets. This method provides the ability to prevent congestion by managing traffic flow through network. The aim of this thesis is to find a good selection of urban streets to be one-way, to prevent congestion in areas of interest. The selected streets should then carry the minimum through traffic and mostly serve attracted trips to that certain area of interest. Also, turning two-way streets to one-way should pose minimum impact on total travel time of the city network. Therefore, this thesis introduces some indexes to identify important streets to be one-way. Next, different scenarios are made to combine variety of those selections. Total network travel time and the local travel time for the area of interest are then calculated for each scenario. Eventually, since we have two objective functions, we apply multi-objective decision making approach to achieve the best scenario. The algorithm is applied to Sioux Falls network and results are analyzed. Also to present if the mentioned algorithm is functional on major traort large network, it was run on Isfahan traort network. According to experts, selected area that was diagnosed is the banks of Zayanderud River and the best streets to divert the traffic from Zayanderud’s side roads were obtained Motahari St. and Lonban Mosque St.
ترافیک به عنوان یکی از مشکلات اصلی مناطق شهری، روزانه هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند. پدیده هایی چون آلودگی هوا، مصرف انرژی و تاخیر وارده بر افراد در ترافیک به عنوان فراگیرترین هزینه ها گزارش شده اند. یکی از اثرات افزایش ترافیک شهری، شلوغی مناطق مختلفی در شهرها است که به دلایل خاصی این مناطق مورد اهمیت می باشند. مناطقی همچون مناطق تاریخی، مناطق تفریحی همچون کناره ی رودخانه ها و ... . شلوغی ترافیکی در این مناطق باعث کاهش شاخص کیفیت زندگی در این شهرها می گردد و در نتیجه مدیریت های شهری را به تلاش در جهت جستجوی راهکارهای برون رفت از این معضلات وا می دارد. امروزه بدلیل پیشی گرفتن نرخ رشد تقاضای سفر از نرخ عرضه تسهیلات حمل و نقلی در شهرها، رویکرد “پیش بینی و تدارک” به عنوان راه حل مسئله حمل و نقل, اعتبار خود را از دست داده، و رویکردهای مدیریت ترافیک از اقبال بالایی برخوردار گشته است. فراگیر شدن مدیریت ترافیک در کلانشهرهای دنیا موجب پیدایش سیاست ها و برنامه های مختلفی در جهت تکامل آن ها شده است. روش های مدیریت تقاضا و عرضه ی حمل و نقل در سال های اخیر از گسترش چشمگیری برخوردار بوده است. یکی از روش های کاهش ترافیک در مناطق خاص شهری به کمک یکطرفه کردن مجموعه ای از خیابان های شبکه شهری حادث می شود. یکطرفه کردن خیابان ها طرحی است که می تواند باعث ممانعت از ورود وسایل نقلیه به مناطق خاص شهری و هدایت ترافیک به دیگر مناطق گردد. هدف از این پایان نامه، انتخاب مجموعه ای از خیابان های شبکه شهری جهت یکطرفه کردن با هدف خلوت نمودن مناطقی خاص در شهر است. این خیابان ها به گونه ای انتخاب می شوند که سفرهای گذری از آن مناطق خاص را تا حد امکان کاهش داده و باعث خلوت شدن خیابان ها در آن مناطق خاص بشوند. همچنین انتخاب این خیابان ها می بایست به گونه ای باشدکه کمترین میزان افزایش در کل زمان سفر در شبکه را ایجاد نماید و پیامدهای اجتماعی زیادی را به همراه نداشته باشد. بدین منظور در این پایان نامه، شاخصی برای یافتن خیابان های مهم جهت یکطرفه شدن تعریف شده است. سپس سناریوهایی از ترکیب این خیابان های مهم جهت یکطرفه کردن در شبکه ساخته شده و کل زمان سفرها در شبکه و همچنین برای آن منطقه خاص بدست آمده است. برای انتخاب سناریوی برتر، به علت وجود دو تابع هدف در مسئله، از ابزارهای تصمیم گیری چندهدفه استفاده شده و در نهایت با رعایت ملاحظات اجتماعی، سناریو ی بهینه خیابان ها جهت یکطرفه شدن معرفی شده است. اجرای الگوریتم انتخاب خیابان های یکطرفه، بر روی شبکه خیابانی سایوکس فالز، نتایجی معقول را به همراه داشت. همچنین برای نشان دادن اجرایی بودن الگوریتم فوق الذکر در ارتباط با شبکه های بزرگ، الگوریتم یاد شده بر روی شبکه حمل و نقل شهر اصفهان اجرا شد. طبق نظر کارشناسان، منطقه ی خاص در اصفهان حاشیه زاینده رود تشخیص داده شد و بهترین خیابان ها برای تغییر جهت، بمنظور خلوت سازی حاشیه زاینده رود، خیابان های شهید مطهری و مسجد لنبان بدست آمد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی