Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohsen Zamani babgohari
محسن زمانی بابگهری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

A Novel Bi-Objective Model for Fleet Size and Mix Green Inventory Routing Problem And Development of Quantum Evolutionary Algorithm For Solving Approach
Traort a substantial part of each nation's gross domestic product allocated to one of the largest consumers of oil products considered. In recent years, many efforts have been made to reduce greenhouse gas emissions by vehicles. As the use of petroleum products caused by greenhouse gas emissions, reducing the use of these products can make a major contribution to reducing pollution. Traort is one of the main elements of the logistic and inventory routing problem one of the most important issues in this field. In this problem, distribution and inventory management decisions taken together. Today, usually by the use of several different properties and assess the composition of the fleet, while reducing inventory costs and routing decisions may be appropriate. In this thesis provided A Novel Bi-Objective Model for Fleet Size and Mix Green Inventory Routing Problem. The proposed model aims to minimize the emissions and minimizing, fleet composition, routing and inventory costs. This model offers a choice of puts it in the hands of decision-makers, and will be flexible in making decisions. Also can be used in different circumstances that may be out of control is effective. According to NP-hard presented model, Quantum multi-objective Evolutionary Algorithm is proposed. In order to investigate the proposed algorithm results with the results of the exact solution (Epsilon Constraint) and Non Dominated Sorting Genetic Algorithm are compared. The results showed performance of the proposed algorithm is better .
حمل‌ونقل بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات نفتی به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط وسایل نقلیه صورت گرفته است. ازآنجایی‌که استفاده از محصولات نفتی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود، کاهش استفاده از این محصولات می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی نماید. حمل‌ونقل یکی از عناصر اصلی لجستیک است و مسئله مسیریابی موجودی یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در این حوزه است. در این مسئله تصمیمات مربوط به توزیع و مدیریت موجودی باهم اتخاذ می‌شود. امروزه معمولاً امکان استفاده از چندین نوع وسیله با ویژگی‌های متفاوت وجود دارد و بررسی و انتخاب بهترین ترکیب ناوگان، در کنار کاهش هزینه های موجودی و مسیریابی می‌تواند باعث اتخاذ تصمیمات مناسب گردد. در این پایان‌نامه یک مدل جدید دو هدفه مسئله مسیریابی موجودی سبز با ناوگان ناهمگن ارائه می گردد. در مدل ارائه‌شده اهداف به ترتیب کمینه کردن میزان انتشار آلاینده‌ها و کمینه‌سازی هزینه های ترکیب ناوگان حمل، مسیریابی و موجودی است. ارائه این مدل گزینه‌های متنوعی از مسئله در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار می‌دهد؛ و باعث انعطاف در تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین می‌تواند در شرایط مختلف که ممکن است غیرقابل‌کنترل باشد؛ مؤثر واقع شود. با توجه به NP-hard بودن مسئله مطرح‌شده، الگوریتم تکاملی کوانتوم چندهدفه پیشنهاد می‌گردد. به‌منظور بررسی الگوریتم پیشنهادی نتایج حاصل، با نتایج حاصل از حل دقیق مسئله (محدودیت اپسیلون تکامل‌یافته) و الگوریتم ژنتیک مرتب‌سازی نامغلوب مورد مقایسه قرار می‌گیرند. نتایج نشان‌دهنده عملکرد مناسب و بهتر الگوریتم پیشنهادی است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی