Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Mahdi Alinaghian
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما) مهدی علینقیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mina Rezaeii kalantari
مینا رضائی کلانتری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Periodic vehicle routing problem and time dependent vehicle routing problem are among the most practical logistic problems. Periodic vehicle routing problem is specially observed in urban logistics, since sometimes the customers require fulfilling their needs along a significant time period, not at one time together. On the other hand, in spite of the time being an inseparable part of urban traortation system, an appropriate model for the combination of the two mentioned problems has not been proposed and the existing problem solutions for periodic routing are utilized without their time-dependence taken into consideration so far. The present study aims to combine the two periodic vehicle routing and time dependent vehicle routing problems. Since these two problems are not combined in the available literature, the mathematical model presented in this paper is the first model for this problem. Due to the considered problem being NP-hard, three meta-heuristic TabuSA, VNSRRT, and TabuRRT are for solving the mathematical model. After the mathematical model is solved, it is revealed that which visiting days are selected for each customer and how the vehicles are designated to existing routes during those days. The utilized data for solving the presented mathematical model via proposed algorithms are the existing standard periodic vehicle routing problem’s data. Finally, the numerical results of utilized data are compared with each other and the acquired results are investigated and analyzed. It was revealed from numerical results investigation that the two meta-heuristic TabuSA and VNSRRT algorithms are more efficient than TabuRRT algorithm.
مسأله مسیریابی وسیله نقلیه دوره ای و مسأله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان از کاربردی ترین مسائل موجود در لجستیک هستند. مسأله مسیریابی وسیله نقلیه دوره ای به ویژه در لجستیک شهری به خوبی قابل مشاهده است چرا که گاهی اوقات مشتریان یک تولید کننده نیاز به ارضای تقاضاهای خود در طول افق زمانی داشته و نیازمند ارائه تقاضا بصورت یکجا نیستند. از طرفی با وجود این که زمان جزء لایفنک سیستم حمل ونقل شهری می باشد، تا کنون مدلی در رابطه با ترکیب این دو مسأله ارائه نشده است و مسائل موجود در مسیریابی دوره ای، بدون در نظر گرفتن وابستگی آن ها به زمان مورد استفاده قرار می گرفتند. هدف این تحقیق ترکیب دو مسأله مسیریابی وسیله نقلیه دوره ای و مسأله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان است. از آن جا که ترکیب این دو مسأله تا به حال انجام نشده، مدل ریاضی ارائه شده در این تحقیق اولین مدل ریاضی برای این مسأله می باشد. به دلیل Np-hard بودن مسأله مورد نظر، به منظور حل این مدل ریاضی، سه الگوریتم فراابتکاری TabuSA، VNSRRT و TabuRRT ارائه شده است. پس از حل مدل ریاضی مشخص می شود که برای هر مشتری چه روزهای بازدیدی انتخاب شده و در روزهای بازدید، وسائل نقلیه چگونه به مسیرها تخصیص می یابند. داده های استفاده شده برای حل مدل ریاضی ارائه شده توسط الگوریتم های پیشنهادی، داده های استاندارد مسأله مسیریابی وسیله نقلیه دوره ای موجود هستند. در نهایت نتایج عددی داده ها با یکدیگر مقایسه شده و به بررسی و تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته شد. پس از بررسی نتایج عددی مشاهده شد که دو الگوریتم فراابتکاریTabuSA و VNSRRT نسبت به الگوریتم TabuRRT الگوریتم های کاراتری هستند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی