Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amirhossein Mottaghi
امیرحسین متقی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

2-Echelon Capacitated Inventory Routing Problem
Mostly Inventory- rout planning is an important subject in distribution systems which considers the cost of routing and inventory in distribution networks and simultaneously evaluates inventory management and vehicle routing. In addition to consider the real world constrains, this issue helps the quality of answers enhanced and decision makers are provided with better results by modeling the problems in greater size. While traortation has a great roll in air pollution, governments are under pressure from environmental preservation organizations to reduce the portion of traortation in this issue. These challenges make governments impose a set of rules to reduce these adverse effects. These rules create some restrictions in traortation for small and big companies, causing a significant growth in traortation costs in case companies ignore these rules. One of the solution which presented to solved these constrains and reduce the costs of distribution is the use of the 2-echelon-inventory problem, Although the existence of two layers in this problem is very useful, this issue has been ignored in literature. This thesis is to propose a mathematical model to solve this problem. The objective of this research is to determine the customers that should be visited in each period, then find a set of routs in two layers in which all customers` demands and capacity restrictions are fulfilled, and finally minimize the total costs of distribution system. These decisions are made with considering customers’ demands, inventory costs for customers, the number of available vehicles and their related costs and capacities, the number of temporary inventory satellite, and the imposed restriction on vehicles` routs. Given that this problem is NP-hard, two metaheuristic algorithms, ALNS , VNS are used to solve this problem in large scale. To evaluate the performance of the algorithm, the results from the exact method in small scale are compared with the results from ALNS , VNS in large scale . The results show appropriated performance of proposed algorithm.
مسئله مسیریابی موجودی، از موضوعات مهم در سیستم های توزیع می باشد که با در نظر گرفتن هزینه های مسیریابی و نگهداری موجودی در یک شبکه توزیع، موضوعات مدیریت موجودی و مسیریابی وسائط نقلیه را به صورت همزمان بررسی می نماید. این امر سبب می شود تا علاوه بر درنظر گرفتن محدودیت های دنیای واقعی، با مدل سازی در ابعاد گسترده، کیفیت جواب ها بالا رفته و نتایج بهتری برای تصمیم گیرندگان به ارمغان آورد. این در حالی است که به دلیل سهم عمده ی حمل و نقل در آلودگی های زیست محیطی و شهری، دولت ها با فشار زیادی از طرف سازمان های حمایتی محیط زیست برای کاهش این اثرات مخرب مواجه هستند. این چالش ها، دولت ها را بر این داشته است تا با وضع یک سری قوانین، درصدد کاهش این تاثیرات برآیند. از طرفی این قوانین، محدودیت هائی در مورد حمل و نقل برای صنایع بزرگ و کوچک به وجود آورده که در صورت عدم توجه به این قوانین و محدودیت ها، هزینه های حمل و نقل و توزیع به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. یکی از رویه های ارائه شده برای فایق آمدن بر این محدودیت ها و کاهش هزینه های توزیع در این موارد، استفاده از سیستم های توزیع دوسطحی می باشد. علی رغم کاربردی بودن وجود دوسطح در مسیریابی موجودی، این مهم در ادبیات موضوع درنظر گرفته نشده است که در این پژوهش به آن پرداخته و سعی در ارائه مدل ریاضی برای این مسئله شده است. هدف این مسئله مشخص نمودن مشتریانی که می بایست در هر دوره بازدید شوند و پیدا کردن مجموعه ای از مسیرها در دو سطح به نحوی که تمام تقاضاهای مشتریان و محدودیت ظرفیت ها نیز برآورده تا در نهایت هزینه کل سیستم توزیع کمینه شود. این تصمیم گیری با توجه به تقاضای مشتریان، هزینه های نگهداری برای انبار مشتریان، محدودیت حاصل از تعداد وسائط نقلیه در دسترس و هزینه و ظرفیت مربوطه آن ها، تعداد انبارهای موقت و محدودیت های تردد وسائط نقلیه اتخاذ می گردد. با توجه به NP-hard بودن مسئله، دو الگوریتم فراابتکاری جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی و جست‌وجوی همسایگی متغیر برای حل مسئله در ابعاد بزرگ طراحی شده است. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی نتایج با نتایج حاصل از حل دقیق در ابعاد کوچک و الگوریتم‌ جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی و الگوریتم جست‌وجوی همسایگی متغیر در ابعاد بزرگ مقایسه شده است. نتایج نشان‌دهنده‌ی عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی