Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki
مرتضی راستی برزکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad bagher Jamali
محمدباقر جمالی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
How to compete for the production of green products with non-green products is essential in these markets. This research focuses on the pricing and determination of the degree of greenness of a product in competition with a non-green product in different structures. In all structures, we considered two manufacturers that a green product produced by one manufacturer and a non-green product produced by a second manufacturer. In the first problem, investigates the pricing of two substitute products, a green product produced by one manufacturer and a non-green product produced by a second manufacturer, under two dual-channel supply chains, including retail and Internet channels. The decision variables for one manufacturer are the price and degrees of eco-friendliness of the green product; for the other, the decision variable is the price of the non-green product. The problem is solved and compared to two scenarios. Finally, both parametric and numerical analyses are presented, and some managerial insights are provided and some of which are as follows: The centralized scenario cause to achieve high the green degree comparing with the decentralized scenario. In the second problem, two manufacturers deliver their products to the retailer using a logistics company. The manufacturers use the 3PL company, mainly because it is a form of green traort and customer satisfaction with the delivery time of products to the retailer. This paper examines the products' pricing, the greenness determination of the first manufacturer’s product and the 3PL’s variables, including the amount of carbon dioxide (CO2) emissions and the delivery time. Three scenarios have been used to solve this problem, which involves a centralized game and two decentralized games. The results show that establishing competition between the SC members to obtain greater profitability and an acceptable level of sustainability indicator is essential. In the decentralized Stackelberg game between the manufacturers, the manufacturers earn the highest profit. In the centralized game, the product greenness is the lowest, and in the decentralized game when 3PL is the leader, the product greenness is the highest. In the third problem, there are two manufacturers, two retailers, and a 3PL. Green products and non-green alternative products are sent to customers through the Internet and retail channels. Products are sent by a 3PL that uses green traortation to reduce the carbon footprint for retailers. In this problem, pricing policies and the degree of greenness of the products, the amount of carbon emissions and the delivery times of products in different channels are investigated. The issue was solved with cooperation and non-cooperation scenarios and results, and management insights were presented. For example, the results show that avoiding cooperation and collusion between players should be reducing the carbon footprint, saving energy, increasing the product's green level and create satisfaction for customers. Increasing public awareness through the use of green traortation (carbon footprint) and the purchase of green products is a major contributor to protecting green logistics providers and providers.
ب به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی، ورود محصولات سبز به بازار رشد پیدا کرده است. چگونگی رقابت محصولات سبز با محصولات جایگزین غیر سبز ، امری ضروری در این بازار‌ها می‌باشد. پژوهش حاضر روی قیمت‌گذاری و تعیین درجه سبز بودن محصول سبز در رقابت با محصول غیر سبز در سه مسئله با ساختارهای متفاوت تمرکز دارد. در هر سه مسئله دو تولید‌کننده در نظر گرفته شده است و محصول سبز توسط تولیدکننده اول و محصول غیر سبز توسط تولیدکننده دوم تولید می‌شود. در مسئله اول قیمت‌گذاری دو محصول جایگزین سبز و غیر سبز در دو زنجیره تأمین با کانال‌های توزیع دوگانه شامل کانال خرده فروشی و کانال اینترنتی بررسی می‌شود. مسئله تحت دو سناریو همکارانه و غیر همکارانه حل و مقایسه گردید. در پایان، هر دو تحلیل حساسیت عددی و پارامتریک برای مسئله انجام شد و نتایج مدیریتی بیان گردید. به عنوان مثال درجه سبز بودن بیشتری برای محصول سبز در سناریو همکارانه نسبت به سناریو غیرهمکارانه فراهم می‌شود. در مسئله دوم محصول سبز و غیر سبز از طریق یک شرکت لجستیکی شخص ثالث (3PL) به خرده فروش مشترک ارسال می‌گردد. استفاده از 3PL به دلیل حمل و نقل سبز و ایجاد رضایت مشتری با تحویل به موقع محصولات به خرده فروش است. جهت قیمت گذاری، درجه سبز بودن محصول تولید‌کننده اول و به دست آوردن متغیرهای 3PL ، میزان انتشار گاز کربن و زمان رسیدن محصولات به خرده فروش، مسئله در سه سناریو شامل یک بازی متمرکز و دو بازی غیرمتمرکز حل شده است. نتایج نشان می‌دهد که برای رسیدن به بیشترین سود در زنجیره‌تأمین و سطح قابل قبول از شاخص‌های پایداری باید بین اعضای زنجیره‌تامین رقابت وجود داشته باشد. در بازی غیرهمکارانه و استکلبرگ با رهبری تولیدکنندگان بیشترین سود حاصل می‌شود. در بازی همکارانه بین تولیدکنندگان، میزان سبز بودن محصول در کمترین مقدار خود و در بازی غیرهمکارانه استکلبرگ با رهبری 3PL، درجه سبز بودن محصول در بیشترین مقدار خود قرار دارد. در مسئله سوم زنجیره تأمین شامل دو تولیدکننده، دو خرده فروش و یک شرکت لجستیکی است. محصول سبز و محصول جایگزین غیر سبز دو تولید‌کننده از طریق کانال اینترنتی و خرده‌ فروشی برای مشتریان ارسال می‌شود. محصولات بوسیله یک 3PL ارائه دهنده خدمات حمل و نقل سبز جهت کاهش کربن برای خرده‌فروشان ارسال می‌گردد. در این مسئله به سیاست های قیمت گذاری و تعیین درجه سبز بودن کالا، میزان انتشار کربن و زمان های تحویل کالا در کانال های مختلف پرداخته می‌شود. مسئله با دو سناریو همکارانه و غیر همکارانه حل گردید و نتایج و نکات مدیرتی ارائه شد. به طور مثال نتایج نشان می دهد برای کاهش کربن، صرفه جویی انرژی، افزایش درجه سبز بودن محصول و ایجاد رضایت برای مشتریان باید از همکاری و تبانی بازیکنان جلوگیری گردد. ایجاد آگاهی های عمومی در رابطه با استفاده از حمل و نقل سبز (کاهش کربن) و خرید محصول سبز، عامل اصلی در حمایت از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات لجستیکی سبز می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی