Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Atefeh Azhari
عاطفه ازهری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Periodic Vehicle Routing Problem with Two Dimensional Loading Constraints
In some cases delivering customer’s demand in one place is not considered to be sutible, and customers need to satisfy their demand during the horizon, in this thesis, Periodic Vehicle Routing Problem with Two-Dimensional Loading Constarint is investigated. This problem addresses the customer services that distributed in different parts of the city and the service time is periodically executed, so that each customer choose the days in which need services. Selection of days by the customers is assumed to be possible to select a few days from the horizon. In this problem costumers are asking for the rectangular items, so in addition to weight, the width and length of the items should also be considered as an important factor of feasible loading. In short, in this problem the delivery of load is from depot by fleet to customers through periodic time, and the loading is managed in a way that in addition to the limitation of the capacity of the vehicle, the limitation of Key words: Periodic Vehicle Routing Problem with Two-Dimensional Loading Constraints, adaptive large neighborhood search, improved adaptive large neighborhood search.
با توجه به این که در دنیای واقعی، در برخی مواقع ارائه تقاضای مشتریان به صورت یک جا برای مشتری امری مطلوب تلقی نمی شود و مشتریان نیاز به ارضای تقاضای خود در طول افق زمانی دارند، در این پایان نامه، موضوع مسیر یابی وسایط نقلیه دوره ای با محدودیت های بار گیری دو بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. این مسئله خدمت رسانی به مشتریانی را در نظر می گیرد که در نواحی مختلف شهر پراکنده و زمان خدمت رسانی به آن ها به صورت دوره ای صورت می پذیرد، به طوری که هر یک از مشتریان روز های مورد نظر خود را که نیاز به خدمت گیری دارند، مشخص می کنند. انتخاب روز hy;ها توسط مشتریان با فرض امکان انتخاب چند روز از افق زمانی صورت می پذیرد. در این مسئله مشتریان تقاضای اقلام مستطیل شکل را دارند، بنابراین باید علاوه بر وزن، عرض و طول اقلام نیز به منظور بارگیری شدنی مشخص شود. به طور خلاصه در این مسئله hy; تحویل بار از دپو توسط ناوگان به مشتریان به وسیله ی مسیریابی دوره ای و ادغام بار به مشتریان به گونه ای مدیریت می شود که علاوه بر محدودیت ظرفیت وزنی وسایط نقلیه، محدودیت های کلاسیک بارگیری دو بعدی، امکان چرخش اقلام و محدودیت ترتیبی نیز رعایت شوند. به طور خلاصه، هدف از مسئله پیدا کردن تخصیص بهینه مشتریان به وسایط نقلیه با توجه به دوره ی زمانی انتخابی آن ها می باشد، به طوری که تمامی محدودیت های مسئله رعایت شده و مجموع هزینه های سفر کمینه شود. از آن جایی که مسئله مذکور، مسئله ای مهم در لجستیک شهری محسوب می شود و تا کنون مدلی در رابطه با این مسئله ارائه نشده است، در این پایان نامه به ارائه یک مدل ریاضی به منظور حل مسئله مسیر یابی وسایط نقلیه دوره ای با محدودیت های بارگیری دو بعدی پرداخته ایم. با توجه به Np-hard بودن مسئله، برای حل مدل ریاضی ارائه شده، ترکیبی از الگوریتم های ابتکاری و فراابتکاری ارائه شده است،که شامل الگوریتم های جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی و جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی بهبود یافته می باشد. برای بررسی اعتبار این روش ها در حل مسئله، چندین نمونه در ابعاد کوچک حل و با نتایج حاصل از یک روش دقیق مقایسه شده است. نتایج محاسباتی حاکی از عملکرد مناسب این روش ها در حل مسئله می hy;باشند. همچنین با حل مسئله در ابعاد بزرگ نیز کارایی دو الگوریتم با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. کلمات کلیدی: مسئله مسیر یابی وسایط نقلیه دوره ای با محدودیت های بارگیری دو بعدی، الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی، الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی بهبود یافته.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی