Skip to main content
SUPERVISOR
بهروز ارباب شیرانی (استاد راهنما) سید فرشاد فاطمی اردستانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Alireza Asadian Isfahani
علیرضا اسدیان اصفهانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
The supply chain management area is one of the most important topics studied by researchers in recent years. By expanding knowledge and emerging technologies as well as increasing competition in supply chain systems, the need to optimize these systems has become more imperative. Therefore, Synchronizing and optimizing relationships and decisions in the supply chain will increase its efficiency. Various factors affect customer decisions of a supply chain in choosing a product. Price is one of the most important factors. Another important factor to be mentioned is the level of brand reputation as well as vendors’ level of service. Therefore, in this thesis, it has been tried to examine the decisions of product pricing and coordination of members, by using the game theory approach. It should be noted that in the current research, the supply chain with dual-channel distribution has been focused comprises both traditional and Internet retailers. In the structure of the defined problem, two successive products are produced by two rival producers, each of which delivers its product to customers through an exclusive retailer and a common online market. Each retailer sells only one manufacturer's product, in contrast, the online market provides both products at the same time. Then, the problem was solved with two scenarios that were closer to real-world relationships. In the first scenario, Producers are considered to be the first Stakelberg and the online market to be the second-hand Stakelberg. To elucidate, manufacturers are the main decision makers of the main chain, after which the Internet market has the second power in the chain, and ultimately the traditional retailers follow the decisions of manufacturers and the Internet market. . The second scenario is focused on each manufacturer with its exclusive store, meaning that each manufacturer cooperates with the traditional retailer and is known as a set that seeks to maximize their total profits. Finally, the effect of the proposed parameters on the functions of profit, demand, wholesale prices, retail prices, prices and service levels of the Internet market, has been obtained. The results show that the second scenario increases the profit of producers and retailers and the total profit of the chain. But the internet market would prefer to be in the supply chain in the first scenario.
حوزه مدیریت زنجیره تأمین یکی از پراهمیت‌ترین موضوعات مورد بررسی توسط محققین در سال‌های اخیر است. با گسترش دانش و تکنولوژی­های نوظهور و همچنین افزایش رقابت در سیستم­های زنجیره تأمین لزوم بهینه­سازی این سیستم­ها بیش‌از پیش اهمیت یافته است؛ لذا هماهنگ‌سازی و بهینه کردن روابط و تصمیمات در زنجیره تأمین باعث افزایش کارایی آن می‌شود. عوامل گوناگونی بر تصمیمات مشتریان یک زنجیره تأمین در انتخاب یک محصول اثرگذار است. قیمت یکی از مهم‌ترین این عوامل است. از عوامل مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، سطح اعتبار برند تولیدکنندگان و همچنین سطح خدماتی فروشندگان است. از همین رو در این پایان‌نامه سعی شده است تا با استفاده از رویکرد نظریه بازی، تصمیمات قیمت‌گذاری محصولات و هماهنگ‌سازی اعضا مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است در پژوهش فعلی بر روی زنجیره تأمین با کانال‌های توزیع دوگانه دارای هر دو نوع خرده‌فروش سنتی و اینترنتی تمرکز شده است. در ساختار مسئله تعریف ‌شده، دو محصول جانشین توسط دو تولیدکننده رقیب تولید شده و هرکدام محصول خود را از طریق یک خرده‌فروش انحصاری و یک بازار اینترنتی مشترک به‌طور همزمان به مشتریان تحویل می‌دهند. هر خرده‌فروش فقط محصول یکی از تولیدکنندگان را به فروش می‌رساند، درصورتی‌که بازار اینترنتی همزمان هر دو محصول را عرضه می‌کند. سپس مسئله موردبررسی با دو سناریویی که به روابط دنیای واقعی نزدیک‌تر بودند حل شده است. سناریوی اول به‌صورت تولیدکنندگان استکلبرگ اول و بازار اینترنتی استکلبرگ دوم در نظر گرفته شده است. به این منظور که تولیدکنندگان به‌عنوان بالاترین قدرت تصمیم‌گیری رهبران اصلی زنجیره هستند، بعد از آن‌ها بازار اینترنتی قدرت دوم را در زنجیره دارد و درنهایت خرده‌فروشان سنتی پیرو تصمیمات تولیدکنندگان و بازار اینترنتی هستند. سناریوی دوم به‌صورت متمرکز هر تولیدکننده با فروشگاه انحصاریش در نظر گرفته شده است، به این معنا که هر تولیدکننده با خرده‌فروش سنتی باهم همکاری می‌کنند و به‌عنوان یک مجموعه شناخته می‌شوند و به دنبال بیشینه کردن مجموع سودشان هستند. درنهایت تأثیر پارامترهای در نظر گرفته شده، بر روی توابع سود، تقاضا، قیمت‌های عمده‌فروشی، قیمت‌های خرده‌فروشان و قیمت‌ها و سطح خدمت بازار اینترنتی به‌دست‌آمده است. نتایج نشان‌دهنده آن است که سناریو دوم سود تولیدکنندگان و خرده‌فروشان و مجموع سود زنجیره را بیشتر می‌کند اما بازار اینترنتی ترجیح می‌دهد روابط در زنجیره تامین به صورت سناریو اول باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی