Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Ali Shahandeh nookabadi
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Masoud Dehghani farfani
مسعود دهقانی فارفانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

A Multiple Objective Hub based Park and Ride Facility Location Modeling in Urban Transportation Network: a case study of isfahan
Nowadays, growing population and development of cities have resulted in increasing usage of cars in moderate and large cities, which has caused traffic congestion in the urban traortation network, which has been one of the most important concerns of authorities and people. Increased traffic jam has always led to more disorder in car movements, decreasing in citizens’ efficiencies, tiredness of community, and increasing in amount of air pollution and sound. One of the effective solutions is expending public traortation as well as increasing it’s accessibility, and reducing it’s costs. In addition, it should be noted to the importance of creating proper space for parking up cars. Reaching such conditions requires appropriate management and correct design of urban traortation, one of which is using proper park and ride in urban traortation networks. In this study, a mathematical programming has been presented to specify optimum site to locate park and ride facilities in the urban traortation network, and by regarding various stakeholders’ opinions, it is tried to consider the most important goals of such facilities like reducing traffic jam and pollution, decreasing in traortation costs, and minimizing spent time in the traortatin network along with maximizing exploiting park and ride facilities. Results indicate that the proposed model can be employed to distribute park and ride facilities equally in the urban traortation network to maximize covering of demands and reduce their travel time and costs. As the model is a type of Np-hard problems, a metahuristic approach has been adopted in this thesis to solve the model in moderate and large sizes. Solved problems indicate that the presented metaheuristic algorithm (ALNS-SA) is efficient and can solve large- sized problems with high quality answers in a little time. Finally, a case study is presented to locate park and ride facilities in the urban traortation network of Isfahan metropolitan. Keywords: Urban traortation network, Park and ride, Logit utility function, ALNS-SA algorithm
امروزه افزایش جمعیت و توسعه شهرها باعث افزایش روز افزون استفاده از وسایل نقلیه شخصی در شهرهای متوسط و بزرگ شده است. این امر باعث رشد حجم ترافیک در شبکه حمل و نقل شهری می شود که همواره از مهم ترین دغدغه های مسئولین و مردم بوده است. افزایش ترافیک همواره خود سبب بی نظمی بیشتر در تردد خودروها، افزایش زمان اجرای فعالیت های شهری، کاهش بازدهی شهروندان، خستگی و کسالت در جامعه و همچنین افزایش میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی شده است. از جمله راهکارهای موثر به منظور حل معضل ترافیک، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار توجه به افزایش دسترسی شهروندان به آن و کاهش هزینه استفاده از این تسهیلات می باشد. همچنین باید به ایجاد فضای مناسب برای سهولت در پارک وسایل نقلیه شخصی اشاره نمود. دست یابی به چنین شرایطی نیازمند مدیریت اصولی و طراحی صحیح شبکه حمل و نقل شهری است که یکی از این راهکارها، استفاده از تسهیلات پارک سوار مناسب در شبکه حمل و نقل شهری می باشد. در این تحقیق، یک مدل ریاضی به منظور تعیین مکان بهینه برای استقرار تسهیلات پارک‌سوار در شبکه حمل و نقل شهری ارائه شده است و سعی شده که با لحاظ دیدگاه های ذینفعان مختلف شبکه حمل و نقل به اهم اهداف آن ها از قبیل کاهش حجم ترافیک و آلودگی، کاهش هزینه های حمل و نقل، کمینه کردن زمان صرف شده در شبکه حمل و نقل در کنار استفاده حداکثری از تسهیلات پارک سوار توجه گردد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مدل پیشنهادی می تواند در توزیع متوازن تسهیلات پارک سوار بر روی شبکه حمل و نقل شهری به منظور پوشش حداکثر تقاضاهای سفر و کاهش هزینه و زمان مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد. از آن جا که مدل ارائه شده از جمله مسائل سخت بود، در این پایان نامه یک روش فراابتکاری برای حل مسائل در اندازه های متوسط و بزرگ ارائه شده است. مسائل حل شده نشان می دهد که الگوریتم فراابتکاری ارائه شده(ALNS-SA)کاراست و توانایی حل مسائل با ابعاد بزرگ در زمان اندک به همراه جواب های با کیفیت را دارد. در انتها، به عنوان مطالعه موردی مدل ارائه شده جهت مکانیابی تسهیلات پارک سوار در شبکه حمل و نقل شهری کلان شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفت. کلمات کلیدی: شبکه حمل و نقل شهری، پارک سوار، تابع مطلوبیت لاجیت، الگوریتم ALNS-SA

ارتقاء امنیت وب با وف بومی