Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Erfan Ghorbani
عرفان قربانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Two-Echelon Time-Dependent and Periodic Vehicle Routing Problem
Multi-echelon distribution systems are one of the mostapplicable systems in traortation planning, logistics, and supply chainmanagement. These systems are used for urban planning, with a specialapplication in traffic planning. A two-echelon distribution system as the mostuseful multi-echelon distribution system, consists of one or more depot wherethe set of customers’ products delivery activity is performed by consolidatingitems in set of satellites . Inthis research, a Two-echelon Vehicle Routing Problem (2E-VRP) is consideredwhere the routing problem in the first echelon is assigned to deliver itemsfrom depot to satellites, and the routing problem in second echelon isconstructed based on delivering items from satellites to set of customers. Inaddition, route planning needs to consider practical assumptions such astraffic constraints to provide on-time services for customers in distributionnetwork. The constraints have noticeable effect on traortation planning. So,neglecting them causes to inappropriate estimation of total costs and totalservice times. Also, in most of the time, customers ask for their demands inset of periods (days) in planning horizon. In other words, each customer hasone or more visit combination which includes one or more periods (days). Once acustomer’s visit combination is selected, the customer must be satisfied inexisiting day(s) in the visit combination. In this approach, routeplanning must be performed in eachperiod which is affected by other periods, integrally. As a result, in thisresearch, we aim to model a Two-Echelon Time-Dependent and Periodic VRP(2E-TDPVRP) that consists of two components: a set of customers whose demandshave to be satisfied during the several periods and traffic constraints whichinfluence on-time product delivery vehicle services for customers. The problemis modeled by a mixed-integer programming approach. Due to NP-hardness of theproblem, we propose a new Hybrid algorithm to solve the problem. We compare theperformance of our algorithm with the results of CPLEX solver in the smallscale problems. For large scale problems, we develop Variable NeighborhoodSearch algorithm as basis of the Hybrid algorithm. Then, we compare ourproposed hybrid algorithm with VNS. Computational results denote theoutperformance of the proposed Hybrid algorithm.
سیستم‌های توزیعچندسطحی از جمله سیستم‌های پرکاربرد و کارا در برنامه‌ریزی حمل و نقل، و مدیریتلجستیک و زنجیر تأمین محسوب می‌شوند. از این نوع سیستم‌ها در مدیریت کلان شهری وبه منظور برنامه‌ریزی حمل و نقل و ترافیک، استفاده می‌شود. از جمله انواع سیستم‌هایتوزیع چندسطحی، سیستم توزیع دوسطحی می‌باشد که درآن عملیات تحویل کالا و خدمت‌رسانیبه مشتریان، توسط یک یا چند انبار اصلی، و با استفاده از یکپارچه‌سازی اقلامتحویلی از طریق مجموعه‌ای از انبارهای میانیانجام می‌گیرد. بر این اساس، در اینپژوهش، یک نوع مسأله مسیریابی وسائط نقلیه دوسطحی مطرح می‌شود که در آن مسألهمسیریابی در سطح اول، مشخص‌‌کننده تحویل کالا از انبار اصلی به انبارهای میانیبوده و مسأله مسیریابی در سطح دوم بر اساس تحویل کالا از انبارهای میانی به مجموعه‌ایاز مشتریان، شکل می‌گیرد. از طرفی، برنامه‌ریزی جهت خدمت‌رسانی به موقع بهمشتریان، مستلزم در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در سیستم توزیع می‌باشد که ازجمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدودیت‌های ترافیکی اشاره کرد. این محدودیت،‌تأثیر به سزایی بر روی برنامه‌ریزی حمل و نقل داشته و چشم‌پوشی از آن، منجر بهدستیابی به برآورد نامناسب هزینه‌ها و تخمین نادرست مجموع زمان‌های خدمت‌رسانی وسائطنقلیه به مشتریان، خواهد شد. علاوه‌براین، عمدتا نیاز است که سفارشات درخواست شدهاز جانب مشتریان، در طول یک افق برنامه‌ریزی که شامل چندین روز می‌باشد، برآورده شود.به عبارت دیگر، هر یک از مشتریان، تقاضایخود را طی یک یا چند ترکیب بازدید، ارائه کرده که هر ترکیب بازدید شامل یک یا چندروز از افق برنامه‌ریزی بوده و در صورت انتخاب یکی از ترکیب‌های بازدید، مشتریباید در تمامی روزهای ترکیب، خدمت‌رسانی شود. در چنین رویکردی، برنامه‌ریزیمسیریابی باید در هر دوره و متأثر از سایر دوره‌ها، به صورت یکپارچه انجام شود. بنابراین،یک سیستم توزیع دوسطحی، که در آن مجموعه‌ای از مشتریان باید طی چندین دوره خدمت‌رسانیشوند و همچنین، محدودیت‌های ترافیکی بر روی خدمت‌رسانی وسائط نقلیه در موعد مقرر،به مشتریان، تأثیرگذار هستند، منجر به شکل گیری مسأله مورد مطالعه در این این پایان نامه شده است.مسأله مورد نظر تحت عنوان مسأله مسیریابی وسائط نقلیه دوسطحی دوره‌ای و وابسته بهزمان مطرح شده که به صورت یک برنامه‌ریزی ریاضی عدد صحیح مختلط، مدل‌سازی می‌شود. با توجه به NP-hardبودن مسأله مطرح شده، یک الگوریتم ترکیبی مبتنی بر الگوریتم‌های فراابتکاری جست‌وجویهمسایگی متغیر و جست‌وجوی بزرگ تطبیقی، برای حل مسأله مورد مطالعه، استفاده شدهاست. به منظور تصدیق و تأیید عملکرد الگوریتم پیشنهادی در ابعاد کوچک، نتایج حاصلاز الگوریتم‌های جست‌وجوی همسایگی متغیر و الگوریتم ترکیبی، با نتایج حل‌کننده CPLEX، مقایسه شده است. به منظور بررسی عملکردالگوریتم ترکیبی در ابعاد بزرگ، نتایج حل با نتایج الگوریتم جست‌وجوی همسایگیمتغیر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان‌دهنده عملکرد مناسبالگوریتم ترکیبی پیشنهادی می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی