Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Hadi Naderi
محمدهادی نادری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Vehicle Routing Problem with Three-Dimensional Loading and Split Delivery Constraint
The vehicle routing problem is one of the most practical issues in the field of operation research that has been addressed since the 60s, and lots of efforts have been made by researchers in this field, which has led to the great advances. The vehicle routing problem is one of the most well-known optimization problems, with the aim of designing the optimal set of routes for serving customers in a manner that is consistent with existing constraints. Different types of problems which address the servicing issue are seen in real world and the physical delivery of goods is the most common types of them. In general, these problems include a warehouse, a fleet of vehicles set up in the depot, and a set of customers that should be served. In the simplest case the goal of this problem is to assign the vehicles so that overall cost of the tours will be minimized based on maximum capacity of the vehicles and also the maximum working times. In this research, the vehicle routing problem with a three-dimensional loading constraint and also when the split delivery of demands is allowed has been investigated. The three-dimensional loading implies that customers requesting rectangular cube items. For this reason, weight, length, width and height of the items should be specified. The goal is to find the optimal allocation of customers to vehicles, so that the total cost of service is minimized and the loading of items assigned to each vehicle will be feasible. The split delivery of demands implies that each customer can be served by vehicles more than once, therefore, unlike some kinds of vehicle routing problems, which all the requested items of a customer must deliver in a vehicle, in this research, with the split delivery of demands, you can place customer-requested items in multiple vehicles. For solving the model, Simulated Annealing algorithm and genetic algorithm have been used. In order to validate these methods, several problems have been solved using both methods and have been compared by solving the GAMS software. The results of their comparison and analysis clearly show that the methods used are acceptable methods for solving the model. Key words: vehicle routing problem, three-dimensional loading, split delivery of demands, meta-heuristics algorithms.
مسأله مسیریابی وسایل نقلیه یکی از مسائل کاربردیدرحوزهتحقیقدرعملیاتاستکه از دهه ی 60 میلادی به آن پرداخته می شود و تلاش های زیادی توسط محققین در این حوزه صورت گرفتهوبهدنبالآنپیشرفت هایبزرگیدر اینزمینهبدست آمده است. مسأله مسیریابی وسایل نقلیه یکی از شناخته شده‌ترین مسایل بهینه‌سازی به حساب می آید که هدف آن طراحی مجموعه بهینه‌ای از مسیرها برای سرویس‌دهی به مشتریان است به گونه‌ای که با محدودیت‌های موجود سازگار باشد. انواع مختلفی از سرویس‌دهی در مسائل دنیای واقعی مشاهده می‌شود. در این بین تحویل فیزیکی کالا متداول ترین نوع آن است. این مسأله درحالت عادی شامل یک انبار، ناوگانی از وسایل نقلیه که در انبار استقرار یافته‌اند و مجموعه‌ای از مشتریان می‌باشد که می‌بایست سرویس‌دهی شوند. هدف مسأله مسیریابی وسایل نقلیه در ساده‌ترین و معمول ترین حالت حداقل‌سازی هزینه‌های کلی طی مسیر بر اساس حداکثر زمان کاری و حداکثر محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه می‌باشد. در این پژوهش، مسأله مسیریابی وسیله نقلیه با محدودیت بارگیری سه بعدی و امکان شکست تقاضا بررسی شده است. منظور از بارگیری سه بعدی آن است که مشتریان تقاضای اقلامی مکعب مستطیلی شکل را دارند. به همین دلیل، باید علاوه بر وزن، طول، عرض و ارتفاع اقلام نیز مشخص باشد. هدف این مسأله پیدا کردن تخصیص بهینه مشتریان به وسایل نقلیه است، به گونه ای که کل هزینه ی خدمت رسانی کمینه شود و بارگیری اقلام اختصاص داده شده به یک وسیله نقلیه در محل بارگیری ممکن باشد. منظور از امکان شکست تقاضا نیز آن است که هر مشتری بتواند بیش از یکبار توسط وسایل نقلیه تقاضای خود را دریافت کند (بیش از یکبار توسط وسایل نقلیه خدمت رسانی شود)، بنابراین برخلاف مسأله ی مسیریابی وسیله نقلیه که تمام اقلام درخواست شده ی یک مشتری، باید در یک وسیله ی نقلیه بارگیری شود، در این پژوهش با امکان شکست تقاضا می توان اقلام درخواستی یک مشتری را در چند وسیله نقلیه قرار داد. برای حل مدل از الگوریتم های شبیه سازی تبرید و ژنتیک استفاده شده است. در راستای بررسی اعتبار این روش ها چند مسأله با استفاده از هر دو روش حل گردیده و با حل نرم افزار گمز مورد مقایسه قرار گرفته است که نتایج مقایسه و تجزیه و تحلیل آن ها به خوبی نشان می دهد که روش های استفاده شده روش هایی قابل قبول در حل مدل می باشند. کلمات کلیدی: مسیریابی وسیله نقلیه، بارگیری سه بعدی، امکان شکست تقاضا، الگوریتم فرا‌ابتکاری

ارتقاء امنیت وب با وف بومی