Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed mohammad sadegh Mirdamadi
سیدمحمدصادق میردامادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
The vehicle routing problem is one of the practical and significant issues in the field of traortation. In this research, the site-dependent heterogeneous fleet vehicle routing problem with three-dimensional loading constraints has been investigated. Site dependency relates to the ability of the shipping fleet to serve each customer. Sometimes, due to the characteristics of the delivery customer place, fleet, or items, not all types of fleets can serve all customers. Also, observing loading constraints can reduce costs and increase operational efficiency. Ignoring these constraints may lead to inefficient plans and thus increase costs. The loading constraints considered in this dissertation include classical, fragility, stability, and positioning constraints. To solve the problem, the mathematical modeling approach for the small and heuristic and meta-heuristic methods for the large scale problem has been used. Validation of the mathematical model was performed with the help of 21 instances.
مسئله مسیریابی وسایل نقلیه یکی از مسائل کاربردی و مورد توجه در زمینه حمل‌ونقل می‌باشد. در این پژوهش مسئله مسیریابی وسایل نقلیه با ناوگان ناهمگن و وابسته به مکان همراه با محدودیت‌های بارگذاری سه‌بعدی بررسی شده است. وابستگی مکانی به توانایی خدمت‌دهی ناوگان حمل به هر یک از مشتریان مربوط می‌گردد. در بعضی از شرایط ممکن است به علت ویژگی‌های مکان‌ تحویل مشتریان، نوع ناوگان و یا اقلام، همه انواع ناوگان توانایی خدمت رسانی به همه مشتریان را نداشته باشند. همچنین توجه به محدودیت های بارگذاری در حمل‌ونقل کالا دارای اهمیت فراوان است و رعایت محدودیت‌های بارگذاری کالاها می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی جواب‌ها به صورت عملیاتی‌گردد. از طرفی بی‌توجهی به این محدودیت‌ها ممکن است موجب عدم کارایی برنامه‌های پیش‌بینی شده و در نتیجه افزایش هزینه‌ها شود. در این پایان‌نامه محدودیت‌های بارگذاری همچون اساسی، انباشت (اقلام شکستنی)، محدودیت‌پایداری (تعادل) و موقعیت (اولویت تحویل اقلام) در نظر گرفته شده است. به منظور حل مسئله، از رویکرد مدل‌سازی ریاضی در ابعاد کوچک و از روش‌های حل ابتکاری و فراابتکاری در ابعاد بزرگ استفاده شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی