Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali,Akbar Tavakoli
غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما) اکبر توکلی قینانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Peyman Eshraghi Varnamkhasti
پیمان اشراقی ورنامخواستی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Determinants of Profitability In Small & Medium-Sized Enterprises:Evidence From The Food Industry at Jey Industrial State,Isfahan,Iran
The growing role of small medium-sized enterprises (SMEs)in both advanced market economies and economies in transition and their considerable contribution to employment and economic dynamism in the most industrialized countries suggest that this experience can be used for sustainable development of developing countries .In Iran more than 90% of enterprises are SMEs.Due to purpose of each company is maximizing profit ,it is necessary to evaluate determinants of profitability of SMEs.The purpose of this research is :”to gain a better understanding of the determinants of profitability in SMEs.” The research problem is defined as :”what are determinants of profitability in SMEs :Evidence from food industry at Jey Industrial State , Isfahan Province .”Six research questio and a theoritical frame of reference describing determinants of profitability were developed based on the Lawson’s profitability model .A qualitative research approach has been adopted , and case studies have been conducted in 25 SMEs active in the food industry.The empirical data have been collected through personal interviews and questionnaires.The data was analyzed by Econometrics . With respect to the findings ,we conclude that ,determinants of profitability are in three groups: 1.External Enviroment. 2.Market Interaction. 3.Inside The Business. In group one, National Factors are determinants of profitability.In group two ,Marketing and Sale are determinants of profitability.In group three, Management of Management,Quality Management and Human resource Management are determinants of profitability and at last ,Innovation is not a determinant of profitability and entrepreneurs should pay more attention to it.
نقش روز افزون بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) در اقتصاد های پیشرفته و سهم قابل توجه آنها در اشتغال و پویایی اقتصادی در اکثر کشور های توسعه یافته پیشنهاد می کند که این تجربه می تواند برای توسعه پایدار کشور های در حال توسعه به کار رود . ایران نیز از جمله کشور های در حال توسعه است که صنایع کوچک بیش از90درصد از صنایع را تشکیل می دهد.با توجه به اینکه هدف هر بنگاه اقتصادی حداکثر سازی سود است، مطالعه عوامل مؤثر برسود واحد های تولیدی کوچک صنعتی در ایران ،ضروری به نظر می رسد.با توجه به فقدان مطالعات مشابه در ایران ،هدف این تحقیق " شناخت بهتری از عوامل مؤثر در سودآوری SME ها " است . مسأله تحقیق به صورت " عوامل مؤثر در سودآوری صنایع کوچک و متوسط غذایی در شهرک صنعتی جی اصفهان کدامند ؟" تعریف شد.شش پرسش تحقیق و یک نمودار تئوریک مرجع که عوامل مؤثر در سودآوری را توضیح می دهد بر پایه مروری بر ادبیات سودآوری و بررسی دوروش تئوریک تعیین عوامل مؤثر در سودآوری، اول براساس تابع تقاضاودوم بر پایه رد یا تأییدفرضیه اثرگذاری یک یا چند عامل در سودآوری،تعیین گردید.داده های تجربی بوسیله پرسش نامه از 25 بنگاه تولیدی غذایی از شهرک صنعتی جی جمع آوری شد و با ابزار اقتصادسنجی مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ها ،نتیجه می گیریم که عوامل مؤثر در سودآوری صنایع کوچک و متوسط غذایی در شهرک صنعتی جی متأثر از سه دسته عوامل زیراست: 01 محیط خارجی که شرکت در آن فعالیت دارد و کنترلی بر آن ندارد. 02ارتباط با بازار که شامل بازاریابی و فروش است و تا حدودی در کنترل بنگاه است. 03 کارایی و اثر بخشی فعالیت های درونی که تحت کنترل شرکت قرار دارد. در دسته اول ، عوامل ملی یا محیط اقتصادی کشور از مهم ترین عوامل مؤثر در سودآوریSME هااست ونقش تعیین کنننده دولت را در سودآوریSME ها نشان می دهد و لذا این امر باید در سیاست گذاری های صنعتی به منظور رشد و گسترش واحد های تولیدی کوچک و متوسط صنعتی، مد نظر مسؤولین امر قرار گیرد.در دسته دوم ، بازاریابی و فروش از عوامل مؤثر در سودآوریSME هااست و در نهایت در دسته سوم، نوع مدیریت ،میزان کیفیت محصولات تولیدی یا مدیریت کیفیت ونوع منابع انسانی یا مدیریت منابع انسانی، عوامل تأثیر گذار در سودآوریSME هااست ودرآخر اینکه عامل نوآوری در سودآوریSME ها تأثیر قابل توجهی ندارد و می بایستی بیشتر موردتوجه صاحبان ویا مدیران SME ها قرار گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی