Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nastaran Mohammadi
نسترن محمدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Isfahan metropolis is the third most populated metropolis in Iran country. The population growth of Isfahan city in the recent years, the historical and cultural monuments in the central part of the city which cause some limitations for building new streets, the increasing demand for traortation service and the poor street surface to meet the demand have caused traortation and traffic problems in the city. Thus, the road network of the Isfahan city should be optimized in order to transfer the passengers. One the important procedures to solve the traortation and traffic problem of the Isfahan city is improving the public transit system. Although the bus network of Isfahan consisting of 1365 public buses, 200 privatized buses, 98 public and privatized lines and more than 2000 kilometers of line coverage transfers more than 900000 passengers per day, the relative proportion of this traortation mode in transferring the passengers in the city is very low. The improving of the bus network of Isfahan could attract the passengers from other traortation modes. One way of improving the bus network is decreasing the number of passenger transfers (getting on and off). Long route design in the bus network could decrease the number of transfers and improve the operation of bus network from the passengers' viewpoint and thus, attract them to the network. Moreover, this design could decrease the number of passengers getting on and off in the crowded squares of the city used as terminals. In the present research, first, the maps of people's willing for long-distance movement in Isfahan city were made by using EMME3 and Enif softwares in order to determine the candidate corridors and main routes for designing the long routes in the bus network of Isfahan city. Three steps were taken into consideration in making these maps: (1) making the network of willing to movement; (2) making the file of travel demand and; (3) assignment of travel demand to the network of willing to movement and making the map of willing to movement. Then, three long routes were suggested by merging the existing routes using the maps of people's willing for long-distance movement in Isfahan city, regarding some specific hypotheses for designing and consulting with the city's traortation experts. Then, the bus network was reformed according to the suggested routes. A base scenario based on the existing bus network of Isfahan city as well as some other scenarios for each of the new routes were made using the latest information in the Deputy of Traortation and Traffic of Isfahan Municipality to evaluate the suggested routes. Furthermore, the existing and the suggested situation were compared using the traffic assignment software (prog assign). The results obtained from evaluating these routes showed an improvement in the standards of stop time in the bus stops, total travel time, the vehicle's speed, headway, number of on-board passengers, passenger-kilometer and the speed of passenger movement which suggested that designing long routes in the bus network of Isfahan city was effective and improved the operation of this network.
کلان شهر اصفهان از نظر جمعیتی سومین کلان شهر کشور ایران محسوب می شود. رشد جمعیت سال های اخیر اصفهان و وجود آثار تاریخی و فرهنگی در هسته مرکزی آن که محدودیت هایی در ساخت خیابان ها ایجاد کرده و تقاضای روز افزون برای خدمات حمل و نقلی همراه با عدم کفایت سطح خیابان ها جهت پاسخگویی به این تقاضا باعث بروز مشکلات و معضلات حمل و نقلی و ترافیک در سطح این شهر شده است. لذا باید از شبکه خیابانی شهر اصفهان در جهت حمل و نقل مسافر به صورت بهینه استفاده نمود. یکی از راهکارهای مهم برای حل مسأله حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح این شهر می باشد. گرچه شبکه اتوبوسرانی اصفهان با 1365 دستگاه اتوبوس ملکی و 200 دستگاه اتوبوس واگذار شده به بخش خصوصی، 98 خط ملکی و خصوصی و بیش از 2000 کیلومتر پوشش خطی همراه با جابجایی روزانه بیش از 900000 نفر در سطح شهر، در حال ارائه خدمت به شهروندان است اما میزان سهم نسبی این گونه حمل و نقلی در جابجایی مسافرین شهر بسیار کم می باشد. بهبود شبکه اتوبوسرانی اصفهان می تواند باعث جذب مسافرین از دیگر گونه های حمل و نقلی به آن شود. یکی از راه های بهبود شبکه اتوبوسرانی، کاهش تعداد انتقالات (سوار و پیاده شدن) مسافرین می باشد. طراحی مسیرهای مناسب بلند در شبکه اتوبوسرانی می تواند تعداد انتقالات را کاهش دهد و باعث بهبود عملکرد شبکه اتوبوسرانی از دیدگاه مسافرین و جذب آن ها به شبکه شود. همچنین این طراحی می تواند سبب کاهش تعداد مسافرین سوار و پیاده شده در میادین شلوغ شهر که به عنوان پایانه مورد استفاده قرار می گیرند، گردد. در این تحقیق، ابتدا جهت تعیین کریدورها و مسیرهای اصلی کاندید برای طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان، نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان به کمک نرم افزارهای EMME3 و Enif ساخته شده است. برای ساخت این نقشه ها سه گام مد نظر قرار گرفته است که عبارتند از: (1)ساخت شبکه تمایل به حرکت؛ (2)ساخت فایل تقاضای سفر و (3)تخصیص تقاضای سفر به شبکه تمایل به حرکت و ایجاد نقشه تمایل به حرکت. سپس با استفاده از نقشه های تمایل به حرکت طولانی برد مردم شهر اصفهان همراه با مد نظر قرار دادن یک سری فروض خاص جهت طراحی و همچنین نظرات کارشناسان و خبرگان حمل و نقل شهر سه مسیر بلند با ادغام مسیرهای موجود پیشنهاد شده است. پس از آن شبکه اتوبوسرانی بر اساس هر یک از مسیرهای پیشنهادی اصلاح شده است. جهت ارزیابی مسیرهای پیشنهادی، به کمک آخرین اطلاعات موجود در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یک سناریوی پایه بر مبنای شبکه فعلی اتوبوسرانی در شهر اصفهان و سناریوهای دیگری برای هر یک از مسیرهای جدید ساخته شد و به کمک نرم افزار تخصیص ترافیک (prog assign)، وضع موجود و وضع پیشنهادی مقایسه گردید. نتایج حاصل از ارزیابی این مسیرها که بهبود در معیارهای زمان توقف در ایستگاه، کل زمان سفر مسیر، سرعت وسیله، سرفاصله زمانی، تعداد مسافرین سوار شده، مسافر- کیلومتر و سرعت حرکت مسافر را نشان می دهد حاکی از مؤثر بودن طراحی مسیرهای بلند در شبکه اتوبوسرانی شهر اصفهان و بهبود عملکرد این شبکه می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی