Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Hamid Mirmohamadi
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) سیدحمید میرمحمدی (استاد راهنما)
 
STUDENT
ESMAT ZARE REISABADI
عصمت زارع رئیس آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
Vehicle routing problem is one of the most useful problems in operation research fields and combinatorial optimization. The problem is seeking to find an effective plan for fleet of vehicles. The plan is delivering goods from a central depot to a set of geographically dispersed customers with known demands, so that some constraints like returning any vehicles to central depot, satisfying customer demands and maximum capacity of each vehicle are considered. It was demonstrated that the vehicle routing is a NP-hard problem and increase in size of the problem increases the difficulty and computational time exponentially. In this research, first we tried to extend mathematical model with a new objective function and some actual assumptions such as site-dependency and time window. We consider site-dependent vehicle routing problem with soft time window (SDVRPSTW), in which a compatibility relation exists between customers and vehicle types and vehicles are allowed to service customers before and after the earliest and latest time window bounds, respectively. This relaxation comes at the expense of appropriate penalties that reflect the effect that time window violations have on the customer's satisfaction. We present the Integer Programming model of the site-dependent vehicle routing problem in which each customer has a time window. Secondly, a hybrid ant colony Optimization-based algorithm and a new tabu search are presented for the problem. The presented algorithms have become more explorative via four local searches. Finally, some test problems are solved and analyzed in both small and large instances of the problem to show the effectiveness and efficiency of this presented algorithm. The results show that ant colony algorithm is more efficient than tabu search.
مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین مسائل در حوزه ی تحقیق در عملیات است. این مسئله به دنبال جستجوی یک برنامه ی کارا برای ناوگان وسایل نقلیه است. در این برنامه هر وسیله نقلیه، محموله ها را از انبار مرکزی بارگیری می کند و آن ها را به مشتریانی که در مکان های جغرافیایی مختلفی قرار دارند، تحویل می دهد؛ به طوری که محدودیت های مختلف نظیر بازگشت هر وسیله نقلیه به انبارمرکزی، برآورده کردن تقاضای مشخص هر مشتری و حداکثر ظرفیت حمل بار هر وسیله نقلیه رعایت گردد. اثبات شده است که مسئله مسیریابی وسایل نقلیه، یک مسئله NP-hard است و با افزایش اندازه ی مسئله و محدودیت ها،محاسبات به صورت نمایی افزایش می یابد. از این رو، یافتن راه حل مناسب در این دسته مسائل حائز اهمیت است.در این پژوهش سعی شده است ابتدا توسعه هایی بر روی مدل ریاضی مسئله، شامل یک تابع هدف جدید و برخی فرضیات واقعی اعمال گردد و سپس الگوریتمی کارا برای حل مسئله، طراحی و ارائه hy;شود. در تحقیق حاضر، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه در شرایطی که وابستگی کاملی بین مشتریان و نوع وسایل نقلیه وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته استو مدل hy;سازی ریاضی جدیدی برای مسئله انجام شده است و سپس با افزودن محدودیت پنجره زمانی نرم، مدل مسئله ارتقاء داده شده است. روش های حل ارائه شده شامل یک الگوریتم اجتماع مورچگان ترکیبی و یک الگوریتم جستجوی ممنوعه ابتکاری است. عملکرد روش های توسعه داده شده در دو نوع آزمایش محاسباتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در آزمایش نخست، به حل دقیق مسائل با ابعاد کوچک پرداخته ایم که نتایج حل با جواب بهینه مقایسه شده است. در مرحله دوم آزمایش، مسائل با ابعاد بزرگ با استفاده از روش های حل توسعه داده شده حل شده اند و نتایج دو الگوریتم مورد مقایسه قرار گرفته است.در طراحی الگوریتم های پیشنهادی بر اساس اجتماع مورچگان و جستجوی ممنوعه، از عملگرهای الگوریتم ژنتیک در جهت بهبود حل و هم چنین الگوریتم های جستجوی محلی به طور موثر استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که در مسئله ی موردبررسی، الگوریتم اجتماع مورچگان از کارایی نسبتا بالاتری در مقایسه با الگوریتمجستجوی ممنوعه برخوردار است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی