Skip to main content
SUPERVISOR
Mehdi Bijari
مهدی بیجاری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Radhoosh
علی رادهوش

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Mobarakeh Steel Company products price Forecasting in Iran Mercantile Exchange using artificial neural networks
The main goal of this thesis is to propose a model for forecasting Mobarakeh Steel Company productsprice in Iran Mercantile Exchange using artificial neural networks. Nowadays with increasing complexity of financial markets, market participants need efficient methodsfor prediction of future prices. Accurate price forecasting for steel commodities can have significant decision making implications for Mobarakeh Steel Company. This company is the biggest steel producer in Middle East and Northern Africa and one of Iran’s leading companies. In the first stage, we identified variables which effect on dependent variables by using expert opinions and previous researches. In the next stage effective variables and their relation with dependent variable have been analyzed by using self-organized maps. After considering forecasting methods and concerning unique specifications of artificial neural networks in forecasting such as their capability in modeling non-linear relationships between variables, we proposed an artificial neural network model for forecasting. We have designed a multi-layer perceptron neural network for forecasting of each steel product. The structure of the neural network is a three-layer back propagation (BP) network. The results show that proposed model provide less than 3 percent error in the test sets for all products. Accuracy of proposed model has been compared with multiple regression model and general regression neural networks (GRNN). Results indicate that the neural network model is more accurate than linear regression and GRNN.
هدف از این پایان نامه ارایه مدلی به منظور پیش بینی قیمت محصولات شرکت فولاد مبارکه در بورس کالای ایران است.امروزه با افزایش پیچیدگی بازارهای مالی، شرکت کنندگان این بازارها نیازمند ابزارهایی به منظور پیش بینی روند آتی قیمت ها و تحلیل وضعیت بازار هستند تا از نتایج آن به عنوان معیاری برای برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده کنند. با بررسی ادبیات موضوع و با توجّه به ویژگی های سری زمانی قیمت محصولات این شرکت، از روش های علّی برای پیش بینی استفاده گردید. ابتدا با توجّه به نظرات کارشناسان مجتمع فولاد مبارکه عوامل مؤثر بر قیمت شناسایی گردید. در گام بعد با استفاده از شبکه های عصبی خودسازمانده، رابطه ی بین این عوامل با قیمت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مؤثرترین عوامل بر قیمت محصولات به عنوان ورودی های مدل پیش بینی انتخاب گردید. بررسی ادبیات موضوع و روش های استفاده شده در حوزه ی پیش بینی نشان می دهد که شبکه های عصبی مصنوعی ابزاری کارآمد در بین روش های موجود است. در این راستا از شبکه های عصبی مصنوعی برای پیش بینی قیمت محصولات استفاده گردید. با توجّه به اصول طراحی شبکه های عصبی، برای هریک از محصولات مدل جداگانه ای طراحی و اجرا شد. در بین انواع مختلف شبکه های عصبی، از شبکه های عصبی چندلایه پرسپترون استفاده گردید. آموزش شبکه ها با استفاده از الگوریتم لونبرگ-مارکوارت صورت گرفت. مدل پیش بینی ارایه شده، برای هریک از محصولات به طور متوسط خطایی کم تر از سه درصد ارایه می کند. مقایسه مدل ارایه شده با مدل خطی و شبکه ی عصبی رگرسیون عمومی نشان دهنده ی برتری مدل ارایه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی