Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali,Behrooz Arbab shirani
غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما) بهروز ارباب شیرانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Alizadeh shooroki
مهدی علیزاده شورکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Customer Relationship Management performance evaluation using a combined CRM Scorecard and Multi-Criteria Decision Making approach
Customer Relationship Management (CRM) is a multi-perspective business paradigm which aims maximizing the benefits gained from relationships with customers. According to various reports, in spite of making a large amount of investment in CRM, its implementation is too risky. One of the reasons of fail in implementing the CRM is the lack of appropriate tools and criteria for measuring and evaluating the CRM. 0in 0in 0pt" Designing an efficient framework for performance evaluation of CRM, needs an appropriate systematic process in order to determine critical success factors of CRM. In this thesis, in order to determine the final critical success factors of each aspect of CRM Scorecard, the connoisseurs of CRM and Yazdbaf company expert are polled about the priority of considered primary criteria. After the receiving the judgments of experts and connoisseurs, their judgments were integrated using fuzzy AHP. As a result, an appropriate framework in order to performance evaluation of CRM with criteria including Customer Loyalty, Customer Value, Customer Satisfaction, Timely supply to customers and Customer Partnerships from CRM customer aspect; Customer retention, Customer knowledge Management, Categories of customers, Customer acquisition, Complaints Management from process CRM aspect; Top Management Support, Explicit and Clear Goal, CRM Technology, Motivate and skilful staff, Customer Oriented culture from infrastructure CRM aspect; profitability, Improvement in marketing, improvement in sales productivity, Customer equity from organizational performance aspect was obtained. In the proposed Multi-Criteria Decision Making model, in order to investigate the reciprocal correlation among criteria and obtain criteria weight, Fuzzy ANP and Fuzzy TOPSIS were used to ranking the performance of the commodities groups. Finally, the designed model was implemented in Yazdbaf company. According to results, Yazdbaf company has desirable performance in organizational performance aspect and undesirable performance in infrastructure CRM aspect. Among four commodities group A,B,C and D of Yazdbaf company, group C has the best CRM performance.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک مدل کسب و کار چند وجهی است که هدفش ماکزیمم کردن منافع حاصل از ارتباط با مشتریان می باشد. طبق گزارش های مختلف، بر خلاف سرمایه گذاری های زیادی که روی مدیریت ارتباط با مشتری صورت می گیرد، اجرای آن ریسک بسیار زیادی را به همراه دارد. یکی از دلایل شکست اجرای مدیریت ارتباط با مشتری، نداشتن ابزار و معیارهای مناسب برای سنجش و ارزیابی نحوه ارتباط با مشتریان است. در حال حاضر روش های سنتی مالی، پرکاربردترین ابزارهای ارزیابی بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری هستند. ولی این روش ها برای ارزیابی سرمایه گذاری هایی مثل مدیریت ارتباط با مشتری که انتظار می رود مزایای آن ها نا مشهود، غیرمستقیم و راهبردی باشد، مناسب نیستند. هدف اصلی این پایان‌نامه ارائه یک مدل برای ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری بر پایه تلفیق مدل‌های کارت امتیازی CRM و تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی می باشد. در بررسی های صورت گرفته، روشن شده است که علی رغم سطوح رضایت به دست آمده در ابعاد مفهومی و تئوریکی کارت امتیازی CRM، این روش نقایصی در زمینه ی اجرا به دلیل کمی نبودن نتایج ارزیابی دارد و برای تجمیع شاخص های مختلف کارایی موفق عمل نمی کند. بنابراین در تحقیق حاضر، برای ارزیابی کمی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری و رتبه بندی، از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره استفاده شده است. طراحی چارچوبی کارا برای ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، نیازمند یک فرایند سیستماتیک مناسب جهت انتخاب عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. در تحقیق حاضر به منظور انتخاب عوامل کلیدی موفقیت نهایی هر منظر از کارت امتیازی CRM، به نظرسنجی از خبرگان مدیریت ارتباط با مشتری و کارشناسان شرکت یزدباف در مورد اولویت معیارهای منتخب اولیه مدنظر پرداخته شد. پس از دریافت نظرات خبرگان و کارشناسان، با استفاده از روش AHP فازی نظرات آن ها تجمیع گردید. در نتیجه چارچوبی مناسب به منظور ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری با معیارهای وفاداری، ارزش، رضایت، تامین به موقع و مشارکت مشتری در منظر مشتری؛ حفظ مشتری، مدیریت دانش مشتریان، گروه بندی مشتریان، جذب مشتری و مدیریت شکایات در منظر فرایندهای CRM؛ حمایت مدیریت ارشد، اهداف مشخص و واضح، تکنولوژی CRM، کارمندان ماهر و فرهنگ مشتری محوری در منظر زیرساخت های CRM؛ سودآوری، بهبود در بازاریابی، بهبود در بهره وری فروش، سهم مشتری و تصویر مشتریان از سازمان در منظر عملکرد سازمانی بدست آمد. در مدل پیشنهادی تصمیم گیری چند معیاره، برای بررسی وابستگی های متقابل میان معیارها و به دست آوردن وزن معیارها از فرآیند تحلیل شبکه ای فازی و از روش تاپسیس فازی برای رتبه بندی عملکرد گروه های کالایی استفاده گردید. در نهایت مدل طراحی شده در شرکت یزدباف پیاده سازی شد. طبق نتایج بدست آمده، شرکت یزدباف در منظر عملکرد سازمانی دارای عملکردی مطلوب و در منظر زیرساخت های CRM دارای عملکردی نامطلوب می باشد. در بین چهارگروه کالایی اصلی A، B، C، D شرکت یزدباف، گروه کالایی C دارای بهترین عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. کلمات کلیدی: 1- مدیریت ارتباط با مشتری 2- ارزیابی عملکرد 3- کارت امتیازی CRM 4- تحلیل سلسله مراتبی فازی 5- تحلیل شبکه ای فازی 6- تاپسیس فازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی