Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضی راستی برزکی (استاد راهنما) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Masoud Dadashi
مسعود داداشی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Pricing Decision in Transporter-Retailer Channel under Price Sensitive Demand with Game Theory Approach
Pricing decision is one of the most important factors in the supply chain management. If demand is sensitive to the price, pricing decision becomes more important. In this case, with a slight change in the price of products or services, the customer changes his demand that impact on chain profit. In this competitive environment, game theory is a Powerful tool for decision making. In this study, a supply chain consists of two exclusive traort companies and a retail company is taken into consideration. Each member of system will affect price and then affect profit of chain. We investigate three states in this study. First case discussed is centralized decision-making that a decision-maker determines prices of all chain. Then, a case studied that exclusive carriers with equal power as the leader and retailer as follower come into game. Finally we investigate a case that carriers as a centralized unit lead the market and retailer is follower. Traort companies have a unique feature that makes them exclusive company. Companies that traort hazardous chemical material, cargo liner companies in Iran and very large cargo traort company that can be examples for this situation in problem. The traort company can be a trucking company, a third-party logistics provider, or a freight forwarder. The retailer sets the retail price; this specifies the demand, which in turn, is the carrying amount for the traorters. Traorters decide the freight rate and their profit depend on both the freight rate and the carrying amount. Finally, the traorter’s freight rate is an input of the retailer’s cost that influences the retail price eventually. In this study the traortation cost divided into two category including costs per unit of goods such as load, unload and handling; and the fix cost per vehicle. The fixed cost includes the driver’s salary, fuel charges, etc. We entered cost per truck separately in traorters profit function that eventually led to integer linear model. In this study new heuristic and exact methods are developed to solve the problem. Due to the exclusive traort companies, a linear bilateral monopoly demand function will be introduced. After that, different sensitive analysis are illustrated for profit function graph. Finally, providing some examples, utility functions and variables in different scenarios will be examined. We found that, parameters related to fixed costs in specific rang have a significant impact on the profit. In general, the results showed a profit in centralized state more than other states. In Stackelberg-centralized state lowest supply chain profit and highest prices was achieved.
یکی از عوامل موثر در مدیریت کارآمد زنجیره تامین، قیمت‌گذاری منطقی در سطوح مختلف زنجیره است. قیمت‌گذاری زمانی که تقاضا حساس به قیمت باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا با تغییر اندکی در قیمت، مشتری تقاضای خود را تغییر می‌دهد که این تغییر در سود سطوح مختلف زنجیره تاثیر می‌گذارد. در این فضای رقابتی، نظریه ی باز ی ها ابزاری قوی برای اتخاذ تصمیم های مناسب می باشد. تاکنون تحقیقات گسترده ای در زمینه قیمت گذاری انجام شده است. در اکثر تحقیقات انجام گرفته درباره قیمت‌گذاری در زنجیره تامین هزینه های حمل و نقل به صورت هزینه ی هر واحد در نظر گرفته شده و هزینه های ثابت مربوط به وسایل نقلیه به طور صریح مورد بررسی قرار نگرفته است. در این پژوهش یک زنجیره تامین شامل دو شرکت حمل و نقل‌ و یک خرده‌فروش بررسی می شود. قیمت گذاری هر کدام از اعضا در قیمت و تقاضای نهایی تاثیرگذار هستند. در این پژوهش، حالت های مختلف تعاملات بین اعضا مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا حالتی که تصمیم‌گیری به صورت متمرکز و توسط یک تصمیم گیرنده انجام می شود؛ بررسی خواهد شد. سپس حالتی که حمل‌کنندگان انحصاری بوده و با قدرت برابر به عنوان رهبر و خرده فروش به عنوان پیرو وارد بازی می شوند، تحلیل می شود. در نهایت به بررسی حالتی پرداخته می شود که دو شرکت حمل و نقل به صورت متمرکز رهبری بازار را در دست دارند. در این پایان نامه هزینه های ثابت حمل مدنظر قرار می گیرد، این هزینه ها باعث عدم پیوستگی توابع سود می شود. در این پژوهش روش های ابتکاری و دقیق برای حل مساله ارایه می شود. نکته دیگری که این پژوهش را با تحقیقات انجام شده با در نظر گرفتن هزینه های ثابت وسایل حمل و نقل متمایز می کند؛ در نظر گرفتن دو شرکت حمل‌کننده و یک خرده‌فروش و قیمت گذاری همزمان این اعضا است. همچنین با توجه به انحصاری در نظر گرفتن شرکت های حمل و نقل یک تابع تقاضای انحصار دوجانبه خطی معرفی شد. برای حالات مختلف مساله تحلیل پارامترها ارایه شد و در نهایت با ارایه چند مثال توابع سود و متغیرها در حالات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد پارامترهای مربوط به هزینه های ثابت در دامنه ای مشخص تاثیر به سزایی در تابع سود دارند. در حالت کلی نتایج حاصله نشان داد سود در حالت متمرکز بیش از دو حالت دیگر است. در حالت استاکلبرگ-متمرکز که نوعی بازی تبانی محسوب می شود کمترین میزان سود کل زنجیره و بیشترین قیمت حمل کالا حاصل شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی