Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad saeed Sabbagh
محمدسعید صباغ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hossain Sedighi
حسین صدیقی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
In today's competitive economic environment, companies have to make strategic and operational decisions in order to optimize logistical processes. One of the most important operational decisions is related to the design of vehicle routes for reducing costs and improving the quality of services provided The justify; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" The use of petroleum products causes the greenhouse gas effect, thus reducing the use of these products can make a major contribution to reducing pollutions. In recent years, many efforts have been made to reduce greenhouse gas emissions by vehicles. In a logistic system, decisions such as locating warehouses and collection centers, allocation of vehicles to the routes are taken simultaneously. In fact, LRP tries to find the optimal number of facilities and their locations and the routes to be used by vehicles. In this research, the green location routing vehicles problem is studied. Of course, location routing problem and green routing problem are investigated in previous studies. But the subject of location - green routing is not discussed in the literature and thus this research can be helpful for the researchers. Then to study the problem, a mathematical model of it is presented in order to minimize total cost. Since the problem is an NP-HARD problem, dragon fly algorithm and genetic algorithm were used to solve some large scale problems. With respect to the results, the dragon fly is better than the genetic algorithm.
امروزه در محیط اقتصادی رقابتی، شرکت‌ها نیاز به تصمیم گیری‌های استراتژیک و عملیاتی به منظور بهینه سازی و مدیریت کارآمدتر فرآیندهای لجستیکی دارند. یکی از مهم ترین تصمیم‌های عملیاتی مربوط به طراحی مسیرهای خودرو می باشد که امکان زیادی برای کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه می‌دهد. مسئله کلاسیک مسیریابی وسائط نقلیه (VRP) با هدف مسیریابی ناوگان وسائط نقلیه روی شبکه برای خدمت به مجموعه‌ای از مشتریان با محدودیت تقاضا مربوط می شود. به حداقل رساندن کل مسافت پیموده شده توسط تمام وسایل نقلیه و یا به حداقل رساندن هزینه‌های سفر به طور کلی از اهداف معمولی VR می‌باشد و معمولاً هزینه به عنوان یک تابع خطی از فاصله محاسبه می‌گردد. مسئله مکانیابی - مسیریابی وسایل نقلیه (LRP) علاوه بر هدف مسیریابی ناوگان وسایل نقلیه (VRP) به مکانیابی مکان‌ها نیز می‌پردازد. از آنجایی که استفاده از محصولات نفتی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود، کاهش استفاده از این محصولات می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی نماید. لذا در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای وسائط نقلیه صورت گرفته‌است. در یک سیستم لجستیک، تصمیماتی نظیر مکان‌یابی انبارهـا و مراکز جمع‌آوری، مسـیریابی وسـایل نقلیـه وتخصیص وسایل نقلیه به مسیر‌های جمع‌آوری به‌ طور همزمان اخذ می‌شوند. در واقـع ایـنگونـه مسـایل، بـه دنبال یافتن مکان و تعداد مناسب تسهیلات و نیز مسیرهای جمع‌آوری توسـط وسـایل نقلیـه هسـتند. دراین پژوهش به بحث مسئله مکان‌یابی - مسیریابی سبز وسایل نقلیه (Green-LRP) پرداخته شده‌است. البته لازم به بیان است که موضوع مکان‌یابی - مسیریابی (LRP) و مسیریابی سبز (Green-VRP) در مقالات وجود دارد اما موضوع مکان‌یابی - مسیریابی سبز در مقالات مرتبط وجود نداشته است، لذا این پژوهش می‌تواند کمک فراوانی به پژوهشگران این حوزه نماید. در ادامه یک مدل ریاضی به منظور کمینه کردن مجموع هزینه‌ها ارائه گردیده است. بدلیل NP-HARD بودن مساله، برای حل مساله در ابعاد بزرگ از دو روش حل الگوریتم سنجاقک و الگوریتم ژنتیک استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصل شده از دادههای مورد استفاده، در این محاسبات الگوریتم سنجاقک نسبت به الگوریتم ژنتیک عملکرد بهتری نشان داده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی