Skip to main content
SUPERVISOR
Shahriari Mohsen,Behrooz Arbab shirani,Seyedmadi Hejazi
محسن شهریاری (استاد راهنما) بهروز ارباب شیرانی (استاد راهنما) سیدمهدی حجازی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Maryam Dehghan
مریم دهقان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Application of Integrated SWOT and AHP Models for Formulating the Strategy of Aderian Terry-Towels Weaving Looms
Due to the current position of the textile industry in Iran, crises and its problems are very important. The problems that industry faces included Illegal import of textiles and clothing, low rates of production, low productivity, worn-out machinery, the high price of the commodity and et. Machinery fatigue is one of the most important factors causing the crisis in the industry, which reduces the quality of manufactured products. Due to the many problems that the textile industry of Iran faces, its strategic analysis can help active units to re-identify their strength, exploit important opportunities and positions furthermore overcome weaknesses and Threats. In this study,
با توجه به جایگاه کنونی صنعت نساجی در کشور ایران، پرداختن به بحران­ها و مشکلات آن اهمیت زیادی دارد. واردات غیر قانونی منسوجات و پوشاک، پایین بودن مقیاس تولید، بهره­وری پایین، فرسوده بودن ماشین آلات، قیمت تمام شده بالای کالاها و... از جمله مشکلاتی است که این صنعت با آن روبه­رو است. فرسودگی ماشین آلات از مهم­ترین عوامل ایجاد بحران در صنعت می­باشد که موجب پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی می­شود. با توجه به مشکلات فراوانی که صنعت نساجی ایران با آن روبه­رو است، تحلیل استراتژیک آن می­تواند به واحدهای فعال در آن کمک کند تا نقاط قوت خود را باز شناخته، از فرصت­ها و موقعیت­های مهم استفاده کرده و در عین حال بر ضعف­ها و تهدیدها غلبه کنند. در این پژوهش مجموعه کارگاه­های حوله­بافی آدریان خمینی شهر مورد بررسی قرار گرفت و با بهره­گیری از ماتریس­های IFE ، EFE وتحلیل آماری، عوامل داخلی و خارجی کلیدی صنعت حوله­بافی، شناسایی شد. سپس به کمک ماتریس SWOT و آنسوف، پنج مجموعه استراتژی برای کارگاه­های مذکور تدوین شده و با استفاده از روش AHP، مجموعه استراتژی­ها اولویت­بندی شدند. نتایج رتبه­بندی نشان داد که مجموعه استراتژی "حفظ بازار داخلی و توسعه صادرات بر پایه سبد فعلی محصولات" رتبه نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن مجموعه استراتژی " توسعه اساسی بازار خارجی از طریق بهبود کیفیت محصولات" در رتبه دوم قرار دارد که نشان­دهنده تاکید بر استفاده از بازارهای خارجی است. با توجه به اینکه مجموعه استراتژی" کاهش میزان تولید و یا تعطیلی کارگاه­ها" دراولویت سوم قرار گرفت، می­توان استنتاج نمود کارگاه­هایی که بنا به دلایلی امکان صادرات را ندارند، باید با درنظرگرفتن شرایط بازار داخل و میزان فروش حوله، کاهش تولید، ادغام با کارگاه­های دیگر و حتی در شرایطی خاص، خروج از صنعت را در دستور کار قرار دهند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی