Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saeed Behbahani,Saeed ZeiaeiRad
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) سعید بهبهانی (استاد مشاور) سعید ضیائی راد (استاد راهنما)
 
STUDENT
رضا تیکنی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1385

TITLE

Modeling, Design and Fabrication of Semi-Active and Active Hydraulic Engine Mount Using Magneto-rheological Fluids
: Hydraulic engine mounts are generally applied to the aerospace and automotive applications for the purpose of cabin noise and vibration reduction. Here in this thesis, a new hydraulic engine mount design is proposed that uses two working fluids. This new design has two notch frequencies and two peak frequencies. Under special conditions, it is shown that the peak frequency can be eliminated. As a result, one can obtain a hydraulic engine mount design with only one notch frequency but no peak frequency. This can be achieved by using a controllable fluid or a high viscosity fluid as one of the working fluids. Such hydraulic engine mounts (passive and semi-active) utilize magneto-rheological fluid as their working fluid. Next, the mathematical models and some discussions on the simulation results are presented. In another part of the thesis, a new hydraulic engine mount with a controllable inertia track profile is proposed and its dynamic behavior is investigated. An active hydraulic engine mount consists of a conventional passive fluid mount, an electromagnetic actuator (voice coil) and a capacitive circuit is proposed for automotive applications. Finally, a magneto-rheological hydraulic engine mount is fabricated and tested. Some discussions on the results are also presented. Key Words Hydraulic Engine mount, Semi-active and active mount, Magneto-rheological fluid, Elimination of peak frequency
: جداسازی ارتعاشات در سیستم‌های ارتعاشی و به حداقل رساندن میزان نیروی انتقال‌یافته از موتورها به بدنه از مسائلی است که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. یکی از روش‌های کاهش ارتعاشات انتقال‌یافته به بدنه به کارگیری دسته موتورهای هیدرولیکی است که به دلیل داشتن ویژگی‌های دینامیکی خاص در صنایع هوایی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایع هوایی، کاهش ارتعاشات در فرکانس خاصی که بیشترین زمان کارکرد موتور در آن سرعت دورانی است، به کمک دسته موتورهای هیدرولیکی رخ می‌دهد. در این رساله، دسته موتور هیدرولیکی غیرفعالی ارائه شده است که قادر است به صورت همزمان نیروی انتقال ‌یافته را در دو فرکانس ورودی کاهش دهد. از دیگر ویژگی‌های این طراحی جدید، قابلیت کاهش سختی دینامیکی در فرکانس‌های قله با بهره‌گیری از سیالی با ویسکوزیته بالا درون محفظه‌ی داخلی تعبیه شده می‌باشد. در ادامه، این دسته موتور با استفاده از سیال مگنتورئولوژیکال توسعه داده شده است و دسته موتوری شبه‌فعال با قابلیت کاهش مؤثر اندازه‌ی سختی دینامیکی در فرکانس قله حاصل گردیده است. در نهایت کاربرد بازیاب مکانیکی در توسعه‌ی این نوع از دسته موتورها مورد بررسی قرار گرفته است. دیگر فعالیت‌های صورت پذیرفته در این پژوهش متمرکز بر کاربردهای دسته موتورهای هیدرولیکی در صنایع خودرو بوده است. دسته موتور هیدرولیکی شبه‌فعال دو حالته (حالت ایزوله‌ی ارتعاشی با قابلیت تغییر در موقعیت فرکانس فاق به کمک تغییر سطح مسیر اینرسی و حالت مستهلک کننده در جابجایی‌های نسبی زیاد) و همچنین دسته موتور هیدرولیکی با قابلیت عملکرد در سه حالت غیرفعال، مستهلک کننده و فعال از دیگر نتایج این مطالعه بوده است. ساخت دسته موتور شبه‌فعال با استفاده از سیال مگنتورئولوژیکال برای کاربردهای خودرو و تست آن در این رساله صورت گرفته است. در انتها شبیه‌سازی مدل دو درجه آزادی سیستم ارتعاشی موتور انجام شده و کارایی دسته موتور در هنگام اعمال بارهای ضربه‌ای و عملکرد عادی موتور نشان داده شده است. کلمات کلیدی: دسته موتور هیدرولیکی، کاهش ارتعاشات موتور، سیال مگنتورئولوژیکال، شبه‌فعال و فعال

ارتقاء امنیت وب با وف بومی