Skip to main content
SUPERVISOR
سیدمحمود طاهری (استاد مشاور) محمود اشرفی زاده (استاد راهنما) سیدمحمدباقر ملائک (استاد راهنما)
 
STUDENT
مهرانعلی عزیزی ارومیه

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1382

TITLE

Aircraft design cycle time reduction using artificial intelligence
In this work we show how Artificial Intelligence (AI) could effectively be used to expedite the decision making process in the early stages of the aircraft design process. We employ both Fuzzy Logic (FL) and Neural Network (NN) as two different schemes of the AI. The developed tools are intended to help to select the proper combination of engine thrust, wing area and the aircraft weight without going through elaborate details of other direct approaches. We further show how the AI could be applied to the specific classes of supersonic and light business jets which serve to validate these schemes. The results indicate the effectiveness of the AI approach in the preliminary aircraft design process. The actual and approximated values for the take-off wing loading and the take-off thrust loading are in agreement within ten percent. The developed design tools, therefore, prove to be effective to decrease aircraft design cycle time. Keywords : Aircraft design; Design cycle time reduction; Artificial intelligence; Fuzzy logic; Neural network; Decision making; Business jets, Supersonic.
در تحقیق حاضر نشان داده شده است که چگونه هوش مصنوعی می تواند به طور موثری در روند تصمیم گیری طراحی مقدماتی هواپیما به منظور کاهش زمان انجام چرخه طراحی مورد استفاده قرار گیرد . ترکیب وزن برخاست ، نیروی پیشران و سطح بال ها ( نقطه طرح هواپیما)، سنگ زیر بنای طراحی هواپیما بوده و تمامی پارامترهای هواپیما با متغیرهای مربوط به نقطه طرح وابستگی قوی و متقابلی دارند. همچنین بر طبق معادلات حاکم بر طراحی، همه نظام های مطرح در هواپیما از آیرودینامیک، ساختار سازه ها، دینامیک پرواز و پیشرانش گرفته تا پیکربندی و رعایت استانداردها از نقطه طرح هواپیما تاثیر می پذیرند. در این راستا با بکار گیری دو روش استنتاج فازی و شبکه عصبی از شیوه های هوش مصنوعی، ابزار هایی جهت شبیه سازی نقطه طرح هواپیما تهیه شده است که بدون وارد شدن به جزئیات معادلات و انجام حلقه های تکرار چرخه های طراحی در روشهای مستقیم، به انتخاب نقطه طرحی مناسب برای مرحله طراحی مقدماتی هواپیما سرعت می بخشند و به این ترتیب میتوان زمان چرخه طراحی هواپیما را کاهش داد. به منظور ارزیابی توانایی هوش مصنوعی، ابزارهای ساخته شده برای برآورد نقطه طرح جت های تجاری مادون صوت سبک و همچنین جتهای تجاری مافوق صوت بعنوان هواپیماهایی ویژه، به کار برده شده است و نتایج بدست آمده موثر بودن این روشها را در فاز طراحی مقدماتی هواپیما آشکار می سازد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که اختلاف بین مقادیر واقعی و مقادیر برآورد شده پارامترهای اساسی مربوط به نقطه طرح، در حد قابل قبول برای مرحله طراحی مقدماتی هواپیما می باشد. به این ترتیب هوش مصنوعی توسط استفاده از تجربه، دانش و خرد گرد آمده در طراحی های انجام شده، نقطه طرح مناسبی را در شروع چرخه طراحی هواپیما، در زمانی بسیار کوتاه و در کسری از ثانیه ارائه می نماید. استفاده از این نقطه طرح باعث می شود تا بسیاری از الزامات طراحی به طور خودکار رعایت شده و حلقه های اصلاحی کمتری برای همگرایی طرح در چرخه طراحی هواپیما مورد نیاز باشد. پیامد منطقی این امر کاهش زمان مورد نیاز برای انجام چرخه طراحی هواپیما میباشد. کلمات کلیدی:طراحی هواپیما- کاهش زمان چرخه طراحی- هوش مصنوعی- منطق فازی- شبکه عصبی- تصمیم گیری- جت های تجاری- مافوق صوت

ارتقاء امنیت وب با وف بومی