Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saeed ZeiaeiRad
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sayed Kamal Esmailifar
سیدکمال اسماعیلی فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Emergency Landing Simulation of Shahed278 Composite Helicopter with LS-DYNA
JAR is the standard for aerospace systems in which the security international regulations and laws are indicated. A section of this standard is related to the crash test of the helicopter, occupant safety and helicopter structure strength. The high cost of the experimental tests increases the demand to the investigations and computer simulations in this field. In this project a proper model developed to investigate the emergency landing situation in accordance with the JAR standard. Crash testing is performed on SHAHED278 civil helicopter finite element model. The FE model has been produced with FEMB and Ls-PREPOST preprocessors, solved with explicit FE LS-DYNA code and post processed in the final stage. Deformations, structure fracture, sequence of events and dynamic response of different parts of the structure have been predicted and compared with the real model. Occupant safety is the most important parameter specified in JAR standard. After model validation, the accelerations at the pilot seat position were calculated. These accelerations were then inserted to a dummy model in order to predict the occupant displacement and pilot risk of injury. Finally the requirements predicted by the JAR standard on this validated model have been investigated.
JAR استاندارد مخصوص سیستم های هوایی می باشد که در آن شرایط و قوانین بین المللی مربوط به امنیت سیستم ها و از جمله هلیکوپتر بیان می شود. بخشی از این استاندارد مربوط به تست برخورد هلیکوپتر و امنیت سرنشینان و مقاومت سازه هلیکوپتر در حین برخورد می باشد. هزینه بالای تست عملی برخورد هلیکوپتر، انجام تحقیقات در این زمینه و نیاز به شبیه سازی های رایانه ای را افزایش می دهد. در این تحقیق به منظور بررسی شرایط فرود اضطراری در استاندارد JAR بر روی هلیکوپتر شاهد 287، مدل کامپیوتری مناسبی تهیه و تست برخورد بر روی آن انجام شده است. مدل کامل اجزا محدود توسط نرم افزار المان محدود FEMB و LS-PrePost تهیه شده و توسط کد المان محدود LS-DYNA حل و نتایج تست برخورد آن استخراج شده است. در مقایسه بین مدل واقعی و مدل المان محدود، تغییر شکل ها، شکست سازه، ترتیب و توالی حوادث اتفاق افتاده و پاسخ دینامیکی قسمت های مختلف سازه مورد بررسی قرار می گیرند. در استاندارد JAR سلامت سرنشینان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ملزومات تعریف شده در فرود اضطراری در راستای حفظ سلامت آنها می باشد. پس از تایید مدل المان محدود و استخراج شتاب های صندلی سرنشینان، این شتاب ها به آدمک هایی که در شرایط مشابه وضعیت نشستن بر روی صندلی ها در کابین قرار دارند اعمال می شود تا پس از مقایسه نتایج به دست آمده از آدمک المان محدود با نتایج تست واقعی، صحت مدل کامپیوتری مورد استفاده نیز مورد بررسی قرار گیرد. در پایان پس از آماده سازی مدل المان محدود و تایید صحت آن، شرایط و ملزومات استاندارد هوایی JAR بر روی این مدل مورد بررسی قرار می گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی