Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed ZeiaeiRad,Mohsen Esfahanian
سعید ضیائی راد (استاد راهنما) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadhosein Navidfar
محمدحسین نویدفر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Investigation and Simulation of Vehicle Noise, Vibration and Harshness
This thesis concentrates on the effect of structural vibration on the internal noise level of vehicle, named structure born noise, as a part of NVH analysis. There is a daily demand increase for ride comfort in car manufacturing industries. The development of lighter and more fuel-efficient automobiles, make vehicles susceptible to low frequency vibration and noise, so uncomfortability is now a new concern in modern products. A pre-production NVH analysis is the key for achieving a proper ride comfort. Predicting the acoustic response of the interior cavity in different frequencies and proper use of noise control methods such as passive and active noise control plays an important role in this case. In this dissertation vibrational and acoustic simulations are performed on a three dimensional structure and internal space cavity of a pickup truck. Uncoupled method has been employed and so the analysis divided into two separated parts; structural analysis and acoustic analysis. Structural analysis begins with modal analysis to determine the behavior of the structure. Then the structure response due to power plant and road excitations has been calculated. Vibrational analysis is performed by considering all of the effective components and vibrational tracks in the cabin and the resultant internal noise. Also effect of natural frequencies on the acoustic level is discussed. Then acoustic simulation of the internal space of the cabin is done and the noise levels due to structural responses are calculated for the standard point of driver’s right ear. In this part, the mode shapes of the cavity are determined and are used for analyzing the structural and acoustic resonant couples. These normal modes also used to predict the acoustic behavior of the cavity in different frequencies. Finally, the simulation results are used to reduce noise through passive noise control methods.
در رساله حاضر سطح نویز داخلی خودرو با توجه به ارتعاشات سازه ای، که از جمله آنالیزهای نویز- ارتعاش- ناهنجاری می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. تقاضای روزافزون برای محصولات نرم تر، آرام تر و ایمن تر لزوم انجام آنالیز های قبل از تولید در صنعت خودرو، از جمله NVH را قبل از عرضه به بازار آشکار می سازد. کاهش مصرف سوخت از طریق کاهش وزن قطعات مصرفی در خودروها بیش از پیش آنها را در معرض ارتعاشات ناخواسته و عدم کنترل نویز قرار داده است. از این رو پیش بینی رفتار آکوستیکی سیستم در فرکانس های مختلف کمک به رفع این مشکل از طریق روش های گوناگون همچون اصلاحات سازه ای، روش های غیر فعال کنترل نویز و در محصولات لوکس روش های فعال کنترل نویز خواهد کرد. در این رساله از آنالیز غیرکوپل بدین منظور استفاده شده که موجب تقسیم آنالیزها به دو بخش سازه ای و آکوستیکی گردیده است. در مرحله اول سازه از نظر ارتعاشی بررسی شده است. ابتدا سازه مورد آنالیز مودال قرارگرفته، تا رفتار ارتعاشی آن مشخص گردد. در این بخش مدل مناسب سه بعدی برای آنالیز با تمرکز برروی اجزاء و مسیرهای موثر در ارتعاش کابین و در نتیجه آکوستیک داخلی بیان شده است. بررسی نویز حمل شونده توسط سازه مستلزم محاسبه پاسخ سازه با توجه به منابع تولید ارتعاش در آن – موتور و جاده – می باشد. بنابراین مرحله بعدی در آنالیز سازه، بررسی اثر ارتعاشات موتور و مسیر انتقال آن به کابین و همچنین شبیه سازی عبور خودرو از یک ناهمواری می باشد. پس از محاسبه پاسخ سازه، آنالیز آکوستیک برای محاسبه سطح صوت در داخل کابین در نقطه استاندارد گوش راست راننده انجام می گردد. در این مرحله پاسخ آکوستیکی فضای داخل برای تحریکات محاسبه شده در بخش قبل، به دست آمده است. برای اطمینان از به دست آوردن پاسخ بیشینه، نقاط کابین دارای حداکثر دامنه از آنالیز مودال سازه استخراج و آنالیز آکوستیک بار دیگر برای این نقاط انجام شده است. نهایتاً پیش بینی رفتار آکوستیکی سیستم با توجه به شبیه سازی مودال و خواص مودال فضای داخل انجام گرفته است. این نتایج در کنترل نویز بسیار مهم بوده و به طورگسترده مورد استفاده قرار می گیرند. آخرین بخش این رساله مطالبی در خصوص روش های کنترل نویز و شبیه سازی روش غیر فعال کنترل نویز و بررسی اثر آن در کاهش نویز داخلی خودرو می باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی