Skip to main content
SUPERVISOR
Mostafa Ghayour,Hassan Khademi zadeh,MohammadReza Forouzan
مصطفی غیور (استاد راهنما) حسن خادمی زاده (استاد راهنما) محمدرضا فروزان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Amir Hossein Zehtabchi
امیرحسین زهتابچی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Investigation onto vibration signals of hot rolling stands due to structural defects in calibration test
Calibration test is carried out to check the perfectness of the main rolling equipments on hot rolling mill stands. In calibration test rolls are loaded to the forces in the same order of rolling force for few seconds and then to the half of the mentioned force for few more seconds, while no strip is fed between the rolls. Calibration test should be performed after every roll change or after failure of computer systems. Rolling conditions can be estimated from the test results and this test can be used as a powerful tool to judge whether rolling process is permissible or not.The main goal of this research is to distinct the structural defects of the mill from force vibrations which are recorded by Ida analyzer during calibration test. As the vibration diagrams of Iba Analyzer show constant amplitude, it is concluded that forced vibration was occurred on the mill.For approach to this goal mathematical model are represented and then differential equations are derived. Structural model consists of two sub-models; vertical model and torsional model. Vertical model has two degrees of freedom and torsional model has one degree of freedom. Equations of motion for vertical model include linear vertical stiffness coefficient and linear vertical damping coefficient. Equation of motion for torsional model includes equivalent mass moment of inertia, equivalent torsional damping coefficient and equivalent torsional stiffness coefficient. At next step structural defects affect on constituted model. Structural defects consist of two items: Some structural defects affect on vertical model and the defects of them were shown by forces such as eccentricity on rolls, ovality on rolls and various defects in bearings and some structural defects effect on torsional model and the defects of them were shown by moments such as misalignment in gear couplings, various defects in gears and rolling resistance. Then ultimate equations which are coupled with each other were solved using Simulink tool box of and Matlab software. Results of simulations were compared with real data from Iba Analyzer. Comparison were done using FFT technique to find peak vibration amplitude on any oscillation frequency.Conclusions are:Forced vibration due to hardware errors are the source of the observed oscillations on Iba data.Defects which affect vertical sub-model such as eccentricity and ovality of the rolls are detectable by the calibration test. Defect amplitude could be calculated using the method which is presented on this thesis.In reverse structural defects which appear as oscillating moments and affect the tortional sub-model does not have considerable effect on force vibration in calibration test. Examples of these defects are; misalignment in gears, couplings, shafts etc. Key Words: Calibration test, force vibration, structural defect, hot rolling mill, rolls
برای تشخیص سلامت دستگاه های نورد گرم مجتمع فولاد مبارکه تست کالیبراسیون انجام می شود.در این تست نیرویی از مرتبه ی نیروی نورد به مدت حدوداً شش ثانیه اعمال می شود وپس از آن نیرویی از مرتبه ای پایین تر به مدت حدوداً شش ثانیه اعمال می شود.در تست کالیبراسیون شرایطی همانند شرایط هنگام نورد ایجاد می شود با این تفاوت که در شرایط کالیبراسیون ورق بین غلتک های کار وجود ندارد.یکی از اهداف این تحقیق اینست که از روی نوسانات مشاهده شده در تست کالیبراسیون بتوان عیوب سخت افزاری و میزان خرابی را به تفکیک مشخص کرد تا در صورت تشخیص بحرانی بودن شرایط از انجام نورد جلوگیری گردد. هدف اصلی این پروژه تعیین عوامل سخت افزاری است که باعث این گونه ارتعاشات می شوند.برای نیل به هدف فوق الذکر ابتدا باید مدل ریاضی مناسب برای دستگاه نورد تهیه شود.مدل دستگاه شامل دو مدل عمودی و پیچشی می باشد.سپس معادلات دیفرانسیل مربوطه استخراج می گردند.سپس اثر عوامل سخت افزاری در معادلات دیفرانسیل بدست آمده وارد می شود و این اثرات به صورت تغییرات نیرو و یا به صورت تغییرات گشتاور بر مدل های عمودی و پیچشی اعمال می شوند.در نهایت معادلات با استفاده از نرم افزار SIMULINK به صورت کوپله حل می گردند.لازم به ذکر است تمامی پارامترهای مدل براساس نقشه ها و اطلاعات موجود در مجتمع فولاد مبارکه می باشد.جواب های بدست آمده با جواب های ایباآنالایزر مقایسه می شود.در ابتدا جواب ها با استفاده از نرم افزار MATLAB و تبدیل فوریه ی سریع به حوزه ی دامنه بر حسب فرکانس برده می شوند.جواب های ایباآنالایزر هم می بایست به حوزه ی دامنه بر حسب فرکانس برده شود.در ادامه فرکانس ها و دامنه های بدست آمده از شبیه سازی با فرکانس ها و دامنه های موجود در ایباآنالایزر مقایسه می گردند تا نوع عیب و شدت خرابی مشخص شود.از نتایج شبیه سازی مشخص می شود که عیوبی بر نوسانات نیروی کالیبراسیون تأثیر گذارند که در مدل عمودی وارد می شوند و در واقع به صورت تغییرات نیرو ظاهر می شوند.از جمله ی این عیوب می توان به خروج از مرکزیت وبیضی گونی غلتک های کار وپشتیبان و انواع عیوب موجود در یاتاقان های غلتشی اشاره کرد.به عبارت دیگر عیوبی که در مدل پیچشی وارد می شوند و به صورت تغییرات گشتاور هستند نظیر مقاومت در برابر غلتش، عدم همراستایی در کوپلینگ های چرخ دنده و عیوب موجود در چرخ دنده ها بر نوسانات نیرو در تست کالیبراسیون تأثیر قابل توجهی ندارند.از مقایسه ی نتایج با جواب های ایباآنالایزر مشخص می شود که خروج از مرکز وبیضی گونی از مهم ترین عیوب هستند و با افزایش میزان خروج از مرکز یا بیضی گونی ،دامنه ی نوسانات هم به همان نسبت افزایش می یابد و یکی از قابلیت های برنامه ی نوشته شده اینست که میزان خروج از مرکز یابیضی گونی را می توان از آن استخراج نمود.تعیین دامنه ی بحرانی برای عیوب یاتاقان ها از نتایج این تحقیق می باشد.از نوآوری های این تحقیق ایجاد مدل دینامیکی قفسه ی نورد در حالت کالیبراسیون و هم چنین مقایسه ی نتایج تئوری وعملی می باشد.کلمات کلیدی: تست کالیبراسیون، نوسانات نیرو، قفسه نورد گرم، عوامل سخت افزاری، غلتک ها

ارتقاء امنیت وب با وف بومی