Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmoud Salimi,Saeed ZeiaeiRad,Hassan Khademi zadeh
محمود سلیمی (استاد راهنما) سعید ضیائی راد (استاد مشاور) حسن خادمی زاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Reza Mehrabi Nejad Boshrabadi
رضا مهرابی نژادبشرآبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384
: Chatter is a particular case of self-excited vibrations which arise in rolling operations as a consequence of the interaction between the structural dynamics of the mill stand and dynamics of the rolling process. Dynamic forces generated in the rolling process deflect the structure of the mill, leading to variations at the roll gap and the roll speed. These, in turn, result in further variations of rolling forces. Under certain circumstances, the interaction between the structure and process may become such that energy, of the mill’s drives, is captured by the process and transformed into vibratory energy of the structure. In this paper, to analyze the chatter vibration of mill machine, a dynamic model of cold rolling process using finite element method (FEM) is considered. Similar to previous models, the model presented here has two sub models, one for structure of the mill and the other for the rolling process. The structure of a mill stand is modeled as a system of linear spring and lumped masses in order to simulation the interaction between the rolls. Work roll was simulated by assuming an elastic element. Hard contact is employed to simulate the contact between the surface of the strip and the work roll. The whole strip body is meshed by 2D deformable elasto-plastic continues elements with an elastic roll. An implicit dynamic FE analysis of rolling process for detection of chatter is presented using ABAQUS/Implicit. The influence of rolling parameters such as rolling speed, reduction and friction coefficient on chatter vibration is investigated and it was showed that the possibility of chatter onset increased by raising the rolling velocity; furthermore, increasing the reduction ratio in a constant friction coefficient reduces the systems stability.
: در این پایان نامه به ارائه یک مدل دینامیکی مناسب برای فرایند نورد سرد به روش اجزا محدود به منظور بررسی پدیده خود تحریکی دستگاه نورد، که اصطلاحا چتر نامیده می شود، پرداخته شده است. هدف این پایان نامه بررسی، شناسایی، تحلیل و پیشگیری از بوجود آمدن این عیب بر سطح ورق تحت نام عیب ویبره می باشد. مدل حاضر را می توان شامل دو زیر مدل یکی برای سازه دستگاه و دیگری برای فرایند (تغییرشکل ورق) دانست. سازه دستگاه منحصرا توسط جرمهای متمرکز به عنوان غلتک و المانهای فنر و دمپر به منظور شبیه سازی تماس غلتکها با یکدیگر و اتصال آنها به استند مدل می شود. در واقع خود تحریکی نورد حاصل تقابل این دو مدل است به گونه ای که انرژی ورودی به سیستم از طریق غلتک راننده به انرژی لرزشی دستگاه تبدیل می شود. در این تحقیق اثرات برخی پارامترهای نورد مانند سرعت، تغییرات ضخامت ورق، میزان کاهش ضخامت ورق و ضریب اصطکاک بین غلتک و ورق بر این پدیده مورد بررسی قرار گرفته و با نتایج بدست آمده از مطالعات گذشته که عمدتا به صورت تحلیلی و آزمایشی بوده مقایسه شده است. انطباق خوب نتایج، بیانگر توانایی روش المان محدود در تحلیل این پدیده است. پس ازتائید صحت مدل المان محدود، این مدل را بر اساس دستگاه اسکین پاس فولاد مبارکه طراحی کرده و پارامترهای ذکر شده در بالا را مورد بررسی قرار داده ایم. بعد از بررسی این پارامترها مشخص شد که احتمال وجود عیب ویبره در ورقهای نازک تر بیشتر است به همین جهت بایستی در هنگام عملیات بر روی این گونه ورق ها دقت بیشتری اعمال کرد و سرعت خط را کاهش داد. و هر چه میزان کاهش سطح مقطع ورق افزایش یابد احتمال وقوع چتر افزایش می یابد. همچنین هر اندازه ضریب اصطکاک کاهش پیدا کند، احتمال وقوع عیب ویبره افزایش پیدا می کند و این به معنای آن است که به هنگام کاهش ضریب اصطکاک در خط بایستی سرعت خط را کاهش داد. و نیز مشخص شد که چتر ایجاد شده توسط دستگاه اسکین پاس بر روی ورق از نوع چتر اکتاو سوم می باشد. در ادامه نیز بعد از تستهای مختلف و آزمایشهای عملی در مجتمع فولاد مشخص شد که در دستگاه اسکین علاوه بر چتر اکتاو سوم، چتر اکتاو پنجم نیز باعث ایجاد عیب ویبره روی ورق می گردد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی