Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Mashayekhi,Mahmoud Kadkhodaei
محمد مشایخی (استاد راهنما) محمود کدخدایی الیادرانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hassan Arooni
حسن آرونی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
Phenomenon of forward slip, during the rod rolling, occurs due to roller velocity and rod. Over forward slip causes elongation and often compaction in rod and along with it; failure in the end product is brought about. In this research, a three-dimension simulation is performed in the No-Twist mill process in rod rolling line of Isfahan steel company by the finite element method. Some achievements of this study include: geometry extraction of rolling line end product, rod velocity during rolling, neutral angle, altitude on neutral plane, forward slip in No-Twist mills. Also, a study on influential parameters on forward slip like coefficient friction impact on forward slip parameter between the roller and the rod, early rod velocity, early rod temperature and the roller rotational velocity on forward slip parameter are carried out. Finally, the stress and temperature distribution during the rod and in rolling path has been studied. In this research, first, to gain the mechanical property of desired steel, standard models of hot tensile experiment and following that to gain different strain rates, a simple tensile experiment took place. Results gained were analyzed using the neural network and the mechanical property of studied steel in different temperatures and strain rates were extracted. By these experiments, it can be derived that as the strain rate increases, the yield point and the ultimate tensile strength point, respectively, increases and decreases, besides, the elastic modulus goes down as the temperature goes up. Next, a visit was paid to the rolling line of Isfahan steel company and the experts and specialists of caliber designers were consulted, also, the first data and experiences of this line were put into use for further validity of researches done. A three-dimension simulation of rod rolling in No-Twist mill process and eventually, an analysis on simulation results, computation of forward slip and other parameters were conducted by finite elements software ABAQUS/Explicit v.6.11. According to the analysis, it can be drawn that as the early rod velocity improves the forward slip parameter fixes for first to third stands. An increase in rotational velocity of the roller for each stand led to a decrease in forward slip. Results gained from the alteration of coefficient friction parameter for each stand demonstrated that increase in coefficient friction between the roller and the rod, in each stage, leads to a growth for forward slip parameter. Keywords : Forward slip; No-Twist Mills; Hot rolling.
پدیده ی لغزش به جلو در نورد میلگرد در اثر اختلاف سرعت غلتک و میلگرد به وجود می آید. لغزش به جلوی بیش از حد سبب کشیدگی میلگرد و گاه فشردگی آن شده و خرابی محصول نهایی را به دنبال دارد. در این تحقیق شبیه سازی سه بعدی فرآیند نورد دستگاه بدون تاب خوردگی (منوبلوک) در خط نورد میلگرد ذوب آهن اصفهان به روش اجزای محدود انجام می شود. از دستاوردهای این تحقیق می توان به، استخراج هندسه ی محصول نهایی خط نورد، سرعت میلگرد هنگام نورد، زاویه ی خنثی، ارتفاع در صفحه ی خنثی، لغزش به جلو در قفسه‌های منوبلوک، اشاره کرد. همچنین بررسی پارامترهای تاثیرگذار در پدیده ی لغزش به جلو، مانند بررسی اثر ضریب اصطکاک بین غلتک و میلگرد بر پارامتر لغزش به جلو، بررسی اثر سرعت اولیه، دمای اولیه ی میلگرد و سرعت دورانی غلتک بر پارامتر لغزش به جلو، از دیگر موضوعات بررسی شده است. در پایان الگوی توزیع تنش وتوزیع دما در طول میلگرد و در مسیر نورد بررسی شده است. در این پژوهش ابتدا نمونه های استاندارد آزمون کشش گرم برای به دست آوردن خواص مکانیکی فلز مورد نظر تهیه شد و در ادامه آزمون کشش ساده برای دماها و نرخ کرنش های مختلف انجام شد. نتایج حاصل با استفاده از روش شبکه های عصبی مورد تحلیل قرار گرفت و خواص مکانیکی فلز مورد تحقیق در دماها و نرخ کرنش های مختلف استخراج شد. از این آزمون ها می توان نتیجه گرفت که با افزایش نرخ کرنش حد تسلیم و مقاومت نهایی به ترتیب کاهش و افزایش می یابند. در ادامه از خط نورد میله ی شرکت ذوب آهن اصفهان بازدید و با کارشناسان و مهندسان بخش طراحی کالیبر مشاوره شد، همچنین از داده های اولیه و تجربی این خط به منظور اعتبار سنجی کارهای انجام شده، استفاده شد. شبیه سازی سه بعدی فرآیند نورد میلگرد دستگاه منوبلوک به وسیله ی نرم افزار اجزای محدود ABAQUS/Explicit v.6.11 و در پایان تحلیل روی نتایج شبیه سازی و انجام محاسبات لغزش به جلو و سایر پارامتر های تاثیرگذار بر پدیده ی لغزش به جلو انجام شد. طبق تحلیل های انجام شده می توان نتیجه گرفت که با افزایش سرعت اولیه ی میلگرد، پارامتر لغزش به جلو برای قفسه های اول تا سوم تقریباً ثابت بوده است. افزایش سرعت دورانی غلتک منجر به کاهش لغزش به جلو در هر قفسه می شود. نتایج حاصل از تغییر پارامتر ضریب اصطکاک برای هر قفسه نشان داد که، افزایش در ضریب اصطکاک بین غلتک و میلگرد در هر مرحله منجر به افزایش پارامتر لغزش به جلو می گردد. کلید واژه ها : روش اجزای محدود، پدیده ی لغزش به جلو، قفسه های بدون تاب خوردگی (منوبلوک)، فرآیند نورد گرم.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی