Skip to main content
SUPERVISOR
Hassan Moosavi,Mohsen Esfahanian
حسن موسوی (استاد راهنما) محسن اصفهانیان (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hosein Aghaee
حسین آقائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

The stability analysis of a car model with constant and variable speed in different path for active and Passive suspension systems
The contrast between travel convenience and ride quality for production of suspension systems always existed with consideration of stability in changing the line or crossing the barriers. In addition, by increasing each parameter, the other one decreased. With advancement in control systems, the suspension systems are gradually changed and semi-active and active suspension systems have entered the markets. Using advance sensors lead to decrease the design problems until the scanners decreased the available contrast completely. Later, the electromagnetic active suspension systems created two criteria include stability and travel convenience, simultaneously. This type of suspension came while the progress of the Boos company vehicles were employed And vast difference compared to the passive suspension vehicles were seen The new generation of vehicles using electromagnetic active suspension system . To equip this type of suspension on the car, there was a problem and the high cost of this type of suspension was that led to this type of suspension is for to luxury cars. In this thesis, for the first time, an eight degree-of-freedom car model with the objective function including travel convenience and constraints relating to the design of suspension system thus driver convenience is optimized in Adams software in order to obtain the initial values for commencement of simulation along with the validity of active and inactive suspension systems. It causes that valuable comparative method is theorical that have been optimized for superior passive mode to active mode denies knowing this of design Constraint in optimizaition process used for a suspension systems and then the comfort and ride quality criteria. These criteria were considered in the optimization process. Also, for this project using eight degree-of-freedom car model is used for two conditions. Attempts tended to investigate the small stability of a car. In addition, the distinction of active suspension in different path includes longitudinal and latitudinal slope in direct straight road and in curv road with constant radius for constant and variable speed compare to passive suspension is validated. The reduction of bumpiness and change in direction with the advantages of active suspension systems is studied such that each of the variables to be in the sutible range of stability. Using this method, the possibility of computing the maximum speed for moving in curv road is obtained. Finally, the time required for the function of active suspension in order to perform is calculated. Keywords Active suspension system, Ride quality, Eight degree of freedom model, Optimization, Small stability, lateral steepness, Stability of large deviation, Urung mass.
همواره در تولید سیستم تعلیق خودرو، تضاد میان راحتی سفر و کیفیت سواری با پایداری هنگام عبور از موانع یا تغییر خط وجود داشته است و همواره با افزایش در هر کدام، کاهش دیگری را در پی داشته است. ولی با پیشرفت سیستم های کنترلی، به مرور سامانه های تعلیق دچار دگرگونی شده و سامانه های تعلیق نیمه فعال و فعال وارد بازار شده و با پیشرفت سنسسورها این سامانه ها تضاد طراحی را کمتر کرده تا این که با ورود اسکنرها این تضاد به طور کامل برطرف شد و سیستم تعلیق فعال الکترومغناطیس به وجود آمد که در آن هر دو معیار راحتی سفر و پایداری را همزمان ایجاد کرد.که این نوع از سیستم تعلیق پس از طی مراحل پیشرفت سرانجام در خودروهای شرکت بوس به کار گرفته شد و در آن ها تفاوت فاحشی نسبت به خودروهایی با سیستم تعلیق غیرفعال دیده شد به گونه ای که در خودروهای نسل جدید از سیستم تعلیق فعال الکترومغناطیس استفاده می شود. برای تجهیز این نوع از سیستم تعلیق در خودروها یک مشکل اساسی وجود داشت و آن هزینه ی بالای این نوع از سیستم تعلیق بود که موجب شد که این نوع از تعلیق منحصر به خودروهای لوکس شود. در این نوشتار ابتدا مدل 8 درجه آزادی خودرو با تابع هدف راحتی سفر وقیود مربوط به طراحی سیستم تعلیق ومعیار های راحتی راننده در نرم افزار ادمز بهینه سازی شده تا ابتدا مقادیر اولیه برای شروع شبیه سازی انجام شود که پس از آن بتوان مقایسه درستی در دو حالت فعال و غیرفعال انجام پذیرد. که این مورد باعث می شود که روش مقایسه ارزشمند تر شود و نظریه هایی که حالت غیر فعال بهینه سازی شده را برتر از حالت فعال می دانستند را رد کند و ثابت شود که حالت فعال برتری فاحشی نسبت به دیگر حالات داراست. در فرآیند بهینه سازی این مدل از قیود طراحی سیستم تعلیق استفاده و پس از آن طی بررسی معیارهای راحتی و کیفیت سواری این معیارها نیز در روند بهینه سازی آورده شد. در این پروژه با مدل کردن خودرو با 8 درجه آزادی در دو حالت سعی شد تا ابتدا پایداری کوچک خودرو بررسی شود و برتری سامانه تعلیق فعال در مسیرهای مختلف شامل مسیرهایی با شیب طولی و عرضی در حالت مستقیم ودر پیچ با شعاع ثابت با سرعت ثابت و متغیر، نسبت به سامانه غیرفعال اثبات شود و پس از آن معیار های راحتی سفر در هر دو حالت مقایسه شود. با استفاده از معیارهای رایج از جمله جابجایی و شتاب عمودی جرم فنربندی شده و دیگر متغیرهای در نظر گرفته برای خودرو پایداری کوچک مقایسه می شود. در ادامه ی پروژه با بررسی پایداری انحراف بزرگ در هر حالت کاهش نوسانات جاده و تغییر مسیر بررسی شده و مزیت سامانه های فعال آورده شده است که با استفاده از آن امکان محاسبه حداکثر سرعت برای حرکت در پیچ به وجود آمد. کلمات کلیدی سیستم تعلیق فعال، کیفیت سواری، مدل 8 درجه آزادی، بهینه سازی، پایداری کوچک، شیب عرضی، پایداری انحراف بزرگ، جرم فنربندی شده

ارتقاء امنیت وب با وف بومی