Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed ZeiaeiRad,Mohsen Esfahanian
سعید ضیائی راد (استاد مشاور) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Balaei Sahzabi
علی بالایی سهزابی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Crash Test Simulation and Chassis Improvement of the Iranian Mini Vehicle
In recent decades, vehicle safety becomes one of the most important issues in the vehicle industry. Hence, several organizations and institutions attempt to codify standards for analyzing vehicles strength in crash. These standards investigate the passenger’s safety through simulation of crash test and using crash test dummies. Due to high cost of experimental simulation, in the early stages of design and before manufacturing, safety evaluation is carried on by software simulation. In software simulation of crash test, behavior of vehicle structure in crashes is examined and if the vehicle is unsafe, its structure is then modified. This thesis aims to investigate and modify the body and the chassis of Iranian mini vehicle. This vehicle is in design stage and before prototyping and performing practical tests, its safety should be investigated by software simulation, according to standards. In this study, front chassis structure will be modified first and then optimized using thin wall energy absorbers. After completion of the model for Iranian mini vehicle, the frontal impact test on the structure of the vehicle is simulated according to standards of ECE-R 94 and USA FMVSS No. 208. These two standards are more comprehensive than other impact standards because they include items such as various vehicle's speed, impact barrier, gender of passengers and situation of seat belt. After modifying the body and chassis of the vehicle, detailed modeling of the vehicle will be performed in CATIA software. Then, simulation and finite element analysis will be carried on in HYPER WORK and LS DYNA software and strength of vehicle against impact and injuries of passengers' bodies will be studied. Finally, according to rating system of Insurance Institute for Highway Safety and based on injuries of passengers, Iranian mini vehicle is rated and its safety is evaluated by comparing the crash results with the results of other similar. Keywords: Vehicle safety standard, Vehicle crashworthiness, Vehicle passenger injuries, Chassis design, Thin walled structures, Energy absorption, Plastic deformation
بحث ایمنی خودرو در دهه‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مسایل صنعت خودرو تبدیل شده‌است. به‌همین جهت سازمان‌ها و مؤسسات مختلفی اقدام به تدوین استانداردهایی برای بررسی مقاومت برخورد خودرو و ایمنی سرنشینان کرده‌اند. این استانداردها با شبیه‌سازی شرایط تصادف و استفاده از مدل آدمک به بررسی ایمنی سرنشینان می‌پردازند. با توجه به هزینه بالای انجام شبیه‌سازی عملی، در مراحل اولیه طراحی و پیش از تولید خودرو، بررسی ایمنی خودرو به‌صورت شبیه‌سازی نرم‌افزاری انجام می‌شود. در شبیه‌سازی نرم‌افزاری تست برخورد، وضعیت نسبی سازه خودرو در برابر برخورد به‌دست می‌آید که در صورت ناایمن بودن خودرو، اصلاح ساختار خودرو صورت می‌پذیرد. در این پروژه هدف بررسی و اصلاح بدنه و شاسی قسمت جلوی خودروی مینی ایرانیان می‌باشد. این خودرو در مرحله طراحی قرار دارد و قبل از تولید و انجام شبیه‌سازی عملی بایستی شرایط ایمنی آن توسط شبیه‌سازی نرم‌افزاری طبق استاندارد بررسی شود. در این پروژه ابتدا ساختار شاسی در قسمت جلویی شاسی به‌کمک جاذب‌های انرژی جدار نازک اصلاح و بهینه می‌شود. پس از کامل نمودن مدل خودروی مینی ایرانیان به بررسی سازه خودرو در تصادفات از جلو طبق استاندارد کمیسیون اقتصادی اروپا ECE-R 94 و استاندارد ایالات متحده آمریکا FMVSS No.208 پرداخته می‌شود. شرایط مختلف در سرعت خودرو، مانع برخورد، جنسیت سرنشینان و وضعیت کمربند ایمنی مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که این دو استاندارد را نسبت به سایر استانداردهای موجود در برخورد خودرو از جلو جامعیت داده‌است. در این پروژه پس از اصلاح شاسی و بدنه خودرو، مدل‌سازی کامل خودروی مینی ایرانیان در نرم‌افزار CATIA انجام می‌شود. پس از مدل‌سازی کامل خودرو، شبیه‌سازی و تحلیل المان محدود توسط نرم‌افزار HYPER WORK و LS DYNA انجام خواهدشد. بعد از پردازش توسط نرم‌افزار به بررسی مقاومت خودرو در برابر برخورد و جراحت وارد بر بدن سرنشینان پرداخته می‌شود. در نهایت طبق سیستم امتیازدهی مؤسسه بیمه ایمنی بزرگ‌راه بر اساس میزان جراحت وارد بر سرنشینان، به امتیازدهی خودروی مینی ایرانیان و مقایسه نتایج برخورد با سایر خودروها برای مشخص کردن وضعیت ایمنی خودروی مینی ایرانیان پرداخته می‌شود. کلمات کلیدی : استاندارد ایمنی خودرو، مقاومت برخورد خودرو، جراحت سرنشینان خودرو، طراحی شاسی، سازه جدار نازک، جذب انرژی، تغییر شکل پلاستیک

ارتقاء امنیت وب با وف بومی