Skip to main content
SUPERVISOR
Reza Gafari nadooshan,Mahmoud Farzin
رضا جعفری ندوشن (استاد مشاور) محمود فرزین (استاد راهنما)
 
STUDENT
Arash Madhkhan Esfahani
آرش مدح خان اصفهانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Elasto-Plastic Simulation of Non-Uniform Thermal and Mechanical Loads on Thick-Walled Pressure Vessels
Due to the widespread use of pressure vessels in various industries such as refineries, petrochemical industries, oil and gas, power generation, it is important to analyze these vessels in terms of temperature and pressure variant loads. In many applications, the vessel experiences different types of uniform and cyclic loads. Therefore, considering effects of temperature and pressure both individually and/or in combination, on the vessel, are important. In many applications, effects of pressure and temperature are considered as well as compressive pre-stress caused by wire winding process on the vessel. Materials used in the manufacture of these vessels are usually alloy steels, such as high strength nickel-chrome alloys. The material considered in this study was DIN 1.6959 steel. Elastio-plastic stress analyses of the cylinder were carried out under operating temperatures and pressures. To model the real behavior of material and considering Bauschinger effect, different linear and nonlinear hardening models were investigated in this study. Then, simulation of ratcheting in the cylindrical pressure vessel with nonlinear kinematic and isotropic hardening was performed. To use these non-linear mixed models, UMAT subroutines were used in the simulations, and the simulation results of these subroutines used in the material model, were compared with previous experimental results of the same material in published articles for validation. Stress distribution in the cylinder thickness were obtained and compared with each other in various combination types of temperature and pressure, i.e. temperature alone, pre-stress due to wire winding process, internal pressure alone and various combination of all. It was concluded that sequence of temperature, internal pressure loads and wire-winding load is important in the system. For example, average values of Mises stresses in combination load cases due to wire winding and temperature with out internal pressure in the thickness of cylinder is higher than temperature load alone. As a result, it can be concluded that it is necessary for temperature loads to be not applied on the vessel right after applying wire-winding loads. For simulating, finite element software was used and with different combinations of loads using previous situations, stress and temperature distribution were obtained in the cylinder. Obtained results were compared with the available numerical solutions in the literature and a good match was observed. Keywords: Heat transfer, Thick Pressure Vessel, DIN 1.6959, Inside Pressure, Finite Element Simulation, Ratcheting Phenomena, Non-linear Combined Hardening, Non-Uniform Thermal Loads
با توجه به کاربرد گسترده مخزن های تحت فشار در صنایع مختلف مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، نفت و گاز، نیروگاهی و غیره اهمیت تجزیه و تحلیل این مخزن ها از نظر تحمل دما و نیرو قابل ملاحظه می باشد. یکی از کاربردهای صنعتی مخزن های تحت فشار استفاده در پرس های ایزواستاتیک گرم و سرد می باشد. در این نوع کاربردها مخزن، بارگذاری های مختلف فشاری و دمایی یکنواخت و چرخه ای را تجربه می کند. بنابراین، بررسی اثر بار دما و فشار روی مخزن، به صورت جداگانه و ترکیبی مهم می باشد. به دلیل بالا بودن فشار و دما در این کاربردها، معمولاً با استفاده از روش هایی به مخزن پیش-تنش فشاری اعمال می شود. یکی از این روش ها پیچش سیم پیرامون مخزن است. همچنین برای خنک سازی مخزن در برابر تغییرات شدید دما از آبگرد پیرامون مخزن استفاده می شود. در این پروژه مدل سازی سیم پیچ و آبگرد انجام شده است. مواد به کار برده شده در ساخت این مخزن ها معمولاً فولادهای آلیاژی نیکل-کروم با استحکام بالا می باشند. ماده ای که در این پژوهش در نظر گرفته شده فولاد DIN 1.6959 می باشد که از جمله فولادهای با استحکام بالا به شمار می رود. تحلیل تنش مخزن در ناحیه ی الاستیک و پلاستیک تحت دما و فشار کاری انجام شده است. توزیع تنش در سه حالت بار دمایی ، فشاری و حالت ترکیبی بدست آمد و باهم مقایسه شد. با اینکه مقدار متوسط تنش در حالت بار ترکیبی نسبت به بار دمایی بیشتر است، در حالت بار دمایی توزیع تنش در ضخامت استوانه خیلی شدیدتر است و هم چنین مقدار تنش در سطح داخلی از حالت ترکیبی بیشتر می باشد. یعنی می توان نتیجه گرفت که ترتیب اعمال بار دما و فشار در سیستم مهم می باشد. برای مدل سازی رفتار واقعی مواد و در نظر گرفتن اثر باشینگر مدل های مختلف سخت شوندگی خطی و غیر خطی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. پس از آن، شبیه سازی رچتینگ در مخزن های تحت فشار جداره-ضخیم با استفاده از مدل سخت شوندگی ترکیبی غیر خطی انجام شده است. برای استفاده از این مدل ترکیبی غیر خطی از زیر برنامه ی UMAT کمک گرفته شد، که پیشتر این زیر برنامه برای صحت سنجی در یک مدل ماده به کار برده شد و نتایج شبیه سازی این مدل ماده با نتایج آزمایشگاهی همان ماده در مقالات مقایسه گردید. کلمات کلیدی: مخزن تحت فشار جداره-ضخیم، فشار داخلی، فولاد ،DIN 1.6959 شبیه سازی اجزای محدود، تنش گرمایی، پدیده ی رچتینگ، سخت شوندگی ترکیبی غیرخطی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی